۲۰۱۶، سال گاف‌های سیاستمداران جهان

عمومی

از آنجا که سیاستمداران سراسر جهان در سال ۲۰۱۶ سخنان مضحک و شرم‌آور بسیاری مطرح کردند،

می‌توان این سال را سال گاف‌های متعدد نامید؛ از سخنان دونالد ترامپ گرفته که به جای یازده سپتامبر گفت “یازده ژوئیه” تا ملکه انگلیس که به مقام‌های چینی گفت (بسیار گستاخ )

به نقل از خبرگزاری پی‌تی‌آی، زمانی که پای گاف‌های امسال سیاستمداران به میان می‌آید، نام دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا که برای ورود به کاخ سفید پشت سر هم گاف داده است، اول می‌شود.

ترامپ ماه آوریل حین کمپین انتخاباتی که برای همبستگی مجدد با شهر نیویورک پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر (۹/۱۱) برگزار شد،‌ به جای یازده سپتامبر گفت یازده ژوئیه (۷/Eleven). واژگانی که ترامپ از آن استفاده کرد، نام مجموعه سوپر مارکت‌های زنجیره‌ای است که به ‌عنوان بزرگترین سوپر مارکت‌های زنجیره‌ای موادغذایی جهان شناخته می‌شود.

ترامپ در دوران رقابت‌های انتخاباتی در اشتباه فاحش دیگری گفت، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه هرگز حرکت نظامی به سمت اوکراین انجام نخواهد داد. این سخنان در حالی مطرح شد که پوتین این کار را کرده بود و شبه‌جزیره کریمه را به خاک روسیه الحاق کرده بود.

این نامزد جمهوری‌خواهان که مستعد گاف است، پیش از انتخابات ریاست جمهوری هشتم نوامبر در جریان یک گردهمایی در فلوریدا از حامیانش خواست تا ۲۸ نوامبر بروند و رای بدهند؛ یعنی دقیقا ۲۰ روز پس از اتمام انتخابات..

با این حال ترامپ تنها کسی نبود که گاف زیادی می‌داد، بلکه ستاد انتخاباتی او هم وضعیت مشابهی داشت. در یکی از بروشورهایی که کمپین این نامزد جمهوری‌خواه و میلیاردر توزیع می‌کرد، اشتباها به یک اقلیت “سیک” در آمریکا به عنوان مسلمان حامی ترامپ اشاره شده بود.

ماه ژانویه هم در یک تبلیغ ترامپ مربوط به انتخابات، تصویر اشتباهی برای پشتیبانی از دیدگاه‌های او در مورد مهاجران غیرقانونی استفاده شده بود. این تبلیغ مردمی را نشان می‌داد که به سمت حصارهای مرزی هجوم می‌بردند و در توضیح آن نوشته شده بود “ما مهاجرت غیرقانونی از مکزیک را متوقف می‌کنیم”. اما تصویر استفاده شده مربوط به شهر “ملیلیه” اسپانیا در مراکش بود. این شهر یک شهر محصور برون ‌سرزمینی اسپانیایی است که در کرانه‌های مدیترانه‌ای مراکش در شمال آفریقا واقع شده ‌است.

گری جانسون، نامزد ریاست جمهوری آمریکا از حزب “لیبرترین” هم چندین گاف داده که در سراسر جهان مورد تمسخر قرار گرفت است. زمانی که خبرنگاری از او پرسید که برای شهر حلب سوریه چه کاری انجام خواهد داد، جانسون در پاسخ گفت: “حلب چیست؟”

جانسون ماه سپتامبر هم زمانی که مجری شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی از او پرسید که نام رهبر خارجی مورد علاقه شما چیست، نتوانست نامی را بگوید. زمانی که مجری اصرار کرد که او به جمع‌بندی برسد، جانسون گفت‌: “فکر می‌کنم دوباره جریان حلب دارد تکرار می‌شود. “

شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین هم ماه سپتامبر در جریان سخنرانی در نشست رهبران گروه ۲۰ در هانگژو مرتکب خطایی شد که رسانه‌های چین آن را سانسور کردند. او حین توصیه به رهبران گروه ۲۰ درباره تصمیم‌گیری‌های سیاسی، درباره اقتصاد جهانی صحبت کرد و از یک عبارت چینی قدیمی استفاده کرد. او می‌خواست بگوید: “تعرفه‌ها را سبک کنید و راه را هموار کنید، تجارت را ارتقا دهید و سیاست کشاورزی را تسهیل کنید.” اما از آنجایی که واژه چینی “کشاورزی” شبیه به واژه چینی “لباس” است، ظاهرا او مرتکب خطا شده و به جای “تسهیل سیاست کشاورزی” گفته است “کسی را برهنه کنید..”

ماه مه نیز دیوید کامرون، نخست‌وزیر وقت انگلیس بدون آنکه متوجه باشد دوربین روشن است،‌ نیجریه و افغانستان را “فاسدترین کشورهای جهان” توصیف کرد. حال آنکه کامرون از حضور رهبران این دو کشور در نشست ضد فساد در لندن استقبال کرده بود. او این سخنان را در مراسمی به مناسبت نودمین سالروز تولد ملکه در جمع الیزابت دوم، ملکه انگلیس و جاستین ولبی، اسقف اعظم کانتربری عنوان کرد.

ملکه ۹۰ ساله انگلیس هم که طولانی‌ترین مدت زمامداری را در جهان دارد، از گاف در امان نبوده است. او ماه مه با اشاره به سفر رسمی سال گذشته رئیس‌جمهوری چین به انگلیس بدون آنکه متوجه ضبط شدن حرف‌هایش باشد، مقام‌های چینی را “بسیار گستاخ” توصیف کرد.

ماه گذشته هم ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس گاف شرم‌آوری داد و به جرمی کوربین، رهبر حزب “کارگر” انگلیس بابت تولد نوه‌ای که وجود خارجی ندارد، تبریک گفت.

کوربین هم از گاف مسثنی نیست. او هم در یک جلسه پارلمان، صندوق بین‌المللی پول (آی‌ام‌اف) را با موسسه مطالعات مالی (آی‌اف‌اس) اشتباه گرفت. ترزا می هم فورا این گاف کوربین را دست گرفت و گفت: “همین که او نمی‌تواند تمایزی میان آی‌ام‌اف و آی‌اف‌اس قائل شود، احتمالا دلیل خوبی است که او آنجا بنشیند و من اینجا بایستم.” اشاره او به نخست‌وزیر بودن خودش بوده است.