افزایش شمار قربانیان جنگ در افغانستان در سال ـ 2016

عمومی

هزاران تن از سربازان افغان، غیرنظامیان و شبه نظامیان طالبان در سال 2016 در یکی از خونباترین سال‌های جنگ در افغانستان کشته شده‌اند. درگیری‌هایی که دیگر می‌رود وارد شانزدهمین سال خود بشود

به نوشته روزنامه واشنگتن تایمز، بیش از 60 هزار تن از افغان‌ها در سال 2016 یا کشته شدند یا مجروح که علت آن افزایش اقدامات شبه نظامیان طالبان است که دو سوم کشور را ناامن کرده‌اند و در آن مشغول جنگ هستند؛ این بیشترین قلمروی تحت تاثیر عملیات نظامی طالبان از زمان آغاز جنگ در افغانستان در سال 2001 محسوب می‌شود.

مقام‌های افغان از اعلام دقیق آمار کشته‌ها و مجروحان نیروهای ارتش و امنیتی این کشور امتناع می‌کنند و تنها می‌گویند اوضاع نسبت به گذشته بدتر شده است.

محمد رادمنش، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان تنها اعلام کرد که نرخ کشته شدن نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور نسبت به آمارهای سال گذشته میلادی 10 درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد، عملیات علیه طالبان از سوی ارتش و نیروهای افغانستان در سال 2016 بیش از 18 هزار کشته و 12 هزار زخمی برجای گذاشته است. هزاران تن از شبه نظامیان طالبان و فرماندهانشان نیز بازداشت شده‌اند.

براساس آمارها و ارقام موجود از سوی هیات کمک رسان سازمان ملل در افغانستان، بیش از 3000 غیرنظامی نیز در سال جاری میلادی در پی عملیات مذکور کشته شده‌اند.

همچنین افزایش حملات علیه نیروهای افغان، آمریکایی و نیروهای ائتلاف توسط شبه نظامیان رشد بیش از حد داشته و در زمستان 2016 باعث کشته و زخمی شدن 25 سرباز آمریکایی و اروپایی شده است.

این حملات نیروهای آمریکایی و فرماندهان افغان را بر آن داشته تا عملیات ضربتی برای نخستین بار علیه طالبان و داعش در زمستان آغاز کنند.

با این حال براساس گزارش تحلیل‌گران موسسه مطالعات جنگ در واشنگتن مشخص شد، این عملیات تاثیر کمی بر ریشه کنی خشونت در افغانستان گذاشته، به ویژه آنکه نیروهای آمریکایی حضور چندانی در این کشور ندارند.

این موسسه غیردولتی همچنین در نوامبر اعلام کرد: نیروهای افغان هنوز به شدت بر حمایت آمریکا برای کنترل اوضاع امنیتی کشورشان وابسته هستند. این نیروها نمی توانند دره‌هایی را که تحت کنترل طالبان هستند را از دست آنها دربیاورند.ایسنا