ابتکار عمل اتحادیه اروپا برای حل بحران سوریه

عمومی

روزنامه “تایمز” انگلیس فاش کرد که اتحادیه اروپا پیشنهاد حمایت مالی از نظام سوریه را برای حل بحران این کشور داده است

به نقل از روزنامه “تایمز” انگلیس، مسئولان اتحادیه اروپا می‌گویند خواسته‌های قبلی غرب برای برکناری بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه واقعی نبوده و این احساس وجود دارد که آمریکا به عنوان شریکی در مذاکرات غرب به حاشیه رانده شده است.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دو هفته پیش پیشنهادات جدیدی را به رهبران مخالفان سوریه برای حل بحران سوریه ارائه کرد که از جمله آن کمک‌های مالی و سرمایه‌گذاری بود.

این پیشنهادات براساس قطعنامه‌های سازمان ملل که به انتقال سیاسی قدرت در سوریه دعوت می‌کند، ارائه شده است.

روزنامه انگلیسی مذکور نوشت که پیشنهادات اتحادیه اروپا شامل انتقال قدرت به استان‌های سوریه و اجازه اختلاط نیروهای مخالف “میانه‌رو” با نیروهای امنیتی محلی و بقای موسسات دولت مرکزی بدون اشاره به آینده اسد است و موگرینی با این طرح قصد دارد راهی برای حل بحران سوریه بیابد.

یکی از منابع نزدیک به مخالفان سوریه اعلام کرد: در این پیشنهادات مرحله انتقالی نیز وجود دارد اما جزئیات مبهم است. اگر تمامی طرف‌ها با این پیشنهادات موافقت کنند اتحادیه اروپا پول زیادی را خواهد پرداخت.

به گفته منابع آگاه، دیپلمات‌های اروپایی بر دقیق بودن بندهای این طرح اشاره و اعلام کردند به نظر می‌رسد در حالی که درگیری‌ها در حلب رو به پایان است مقامات اروپایی قانع شده اند که درخواست های سابقشان برای برکناری اسد واقع بینانه نبوده است.

موگرینی در 18 نوامبر با مسئولانی از مخالفان سوریه از جمله یحی القضمانی معاون هماهنگ کننده هیات عالی مخالفان در مذاکرات سوریه و انس العبده رئیس ائتلاف مخالفان دیدار کرد.

به نظر می‌رسد تمایل رهبران اروپایی برای حل بحران سوریه به دلیل هراس و نگرانی آن‌ها از بازگشت تندروها از سوریه به اروپا و پیامدهای این بحران شش ساله برای قاره اروپا باشد.