چین و روسیه دوستان جدید ما هستند

عمومی

رئیس‌جمهور فیلیپین تاکید کرد اگرچه کشورش آماده برقرار کردن ائتلاف‌های نظامی جدید با روسیه و چین نیست اما به دلیل اختلافات اخیر پیش آمده با آمریکا، روسیه و چین را دوستان جدید خود می‌داند و با آنها همکاری خواهد کرد

رودریگو دوترته، رئیس جمهوری فیلیپین در گفتگو با راشا تودی اظهار داشت: من هرگز تا پیش از این نمی‌خواستم یک چهره بین‌المللی باشم و هدفم تنها این بود که در کشورم شهردار باشم اما سرنوشت مسیر زندگی من را تغییر داد.

رئیس‌جمهور فیلیپین تاکید کرد کشورش سال‌ها مورد اشغال آمریکایی بوده و به همین دلیل سیاست خارجه فیلیپین تا پیش از این مجبور به پیروی از سیاست خارجی آمریکا بود. اما این کشور می‌خواهد این رویه را تغییر دهد.

او درباره دورنمای روابط کشورش با چین و روسیه گفت: من در جریان نشست کشورهای آسه آن که چندی پیش در لائوس برگزار شد خطاب به دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه گفتم که ما می‌خواهیم به شما و چین نزدیک‌تر شویم زیرا اتفاقاتی که برای ما می‌افتد نمی‌پسندم. آمریکا هر بار به حالتی فرمایشی به ما دستور می‌دهد این کار را انجام دهید  یا آن کار را انجام ندهید و  در نهایت ما را تهدید به قطع کمک‌هایش می‌کند.

دوترته ادامه داد: آمریکا در حالی که خودش امضا کننده منشور دادگاه کیفری بین‌المللی نبوده ما را به تعقیب قضایی تهدید و به کشتارهای فراقانونی متهم می‌کند در حالی که خودش عضو دادگاه کیفری بین‌المللی نیست و حقی برای استفاده کردن از این الفاظ ندارد.

رئیس جمهور فیلیپین در ادامه به شرح دیدارش با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در جریان نشستی که چندی پیش در کشور پرو برگزار شد پرداخته و گفت: من به رئیس جمهور روسیه نگفتم که ما چه می‌خوهیم و چه نمی‌خواهیم بلکه تنها از او خواستم که ما دوستان یکدیگر شویم و به جهان نشان دهیم که من دوستی خود را تنها به چند کشور محدود نمی‌کنم و می‌خواهم با مابقی جهان ارتباط داشته باشم؛ ما کشور مستقلی هستیم و باید با همه تعامل و روابط دوستانه داشته باشیم.

دوترته درباره اینکه آیا می‌تواند با دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا دوستی برقرار کند گفت: من اختیار علنی کردن این موضوع را ندارم اما یکسری احساسات در این خصوص در فیلیپین به وجود آمده و حتی گروهی از ژنرال‌های بازنشسته در نامه بلندبالایی به من گفتند که بی‌تردید ما و آمریکا می‌توانیم دوباره دوستان بزرگی برای هم باشیم و کل وضعیت را تغییر دهیم.

ایسنا