طرح‌های نظامی جدید آمریکا برای سوریه و عراق

عمومی

در میان تلاش‌ها برای ادامه آتش‌بس و رسیدن به توافق صلح در سوریه، مقام‌های دولت آمریکا اعلام کرده‌اند که این کشور در حال بررسی طرحی برای افزایش گسترده نیروهای ویژه عملیاتی در خاک سوریه است

منابع مطلع در دولت آمريكا با اعلام اين مسئله، ميزان دقيق اين افزايش نيرو و جزئيات ديگر را افشا نكرده‌اند اما به‌گفته يكي از منابع احتمالا كاخ سفيد قصد دارد تعداد نيروهاي ويژه آمريكا در سوريه را چندين برابر كند. به گزارش رويترز، مقام‌هاي آمريكايي مي‌گويند در حال حاضر 50نفر از نيروهاي ويژه اين كشور در سوريه حضور دارند و وظيفه آنها مشاوره به دور از خط اول نبرد است. مشخصه اصلي اين طرح اما اعلام عملياتي بودن افزايش نيروهاي ويژه در سوريه است.

اين طرح افزايش نيروهاي ويژه عملياتي در سوريه يكي از گزينه‌ها و راهكارهاي پيشنهادي است كه از سوي مقام‌هاي نظامي آمريكا براي ارائه به باراك اوباما، رئيس‌جمهور اين كشور تهيه شده است. گزارش‌ها نشان مي‌دهد همزمان با اين طرح دولت اوباما در حال بررسي افزايش شمار نيروهاي آمريكايي در عراق است. آمريكا در حدود 3هزار و ۸۰۰ نيرو در عراق دارد اما احتمالا به‌زودي اين نيروها افزايش پيدا مي‌كند.

مقام‌‌هاي آمريكا اعلام كرده‌اند كه داعش در درگيري‌هاي جبهه‌هاي مختلف در عراق و سوريه شكست‌خورده و افزايش اين نيروها براي گسترش پيشروي‌ها صورت مي‌گيرد. كنگره آمريكا به‌تازگي پيش‌نويس قانوني را تصويب كرد كه مجوز آموزش نظامي مخالفان نظامي سوريه را مي‌دهد. در اين پيش‌نويس 64ميليارد دلار به وزارت دفاع آمريكا براي فعاليت در افغانستان، عراق و سوريه اختصاص پيدا كرده است.

همچنين استيو وارن، سخنگوي ائتلاف آمريكا اعلام كرده كه ارتش اين كشور ده‌ها نفر از مخالفان سوري را در راستاي يك برنامه جديد براي مبارزه با داعش در حال حاضر آموزش مي‌دهد. او گفت: اين برنامه هنوز در مراحل اوليه خود قرار دارد و بر آموزش افراد و بازگرداندن آنها به ميدان جنگ متمركز خواهد شد.

  • ادامه پيشروي‌هاي ارتش سوريه

اعلام طرح افزايش نيروهاي آمريكا در حالي صورت مي‌گيرد كه ارتش سوريه طي ماه‌هاي اخير توانسته با حمايت نيروهاي مقاومت و آتش هوايي روسيه موفقيت‌هاي چشمگيري در مقابل گروه‌هاي تروريستي حاضر در اين كشور به‌دست آورد. پس از آزادي شهر پالميرا و محوطه باستاني مجاور آن پيشروي نيروهاي ارتش سوريه با درگيري در اطراف شهرهاي تحت كنترل داعش در شمال‌شرقي و جنوب‌غربي پالميرا ادامه دارد.

ارتش سوريه پيش از اين اعلام كرده بود كه از آزادي پالميرا به‌عنوان يك قدم مهم براي قطع خطوط ارتباطي گروه تروريستي داعش استفاده مي‌كند. گزارش‌ها از داخل سوريه همچنين از درگيري‌هاي گسترده در اطراف شهر العيس در حومه جنوبي حلب خبر مي‌دهد. براساس اين گزارش‌ها ارتش سوريه و نيروهاي مقاومت در حال نبرد با نيروهاي جبهه النصره، احرار الشام و جندالاقصي در اطراف اين شهر هستند. جنگنده‌هاي ارتش سوريه همچنين نشست رهبران داعش در ساختمان استانداري شهر رقه، مقر اصلي و پايتخت خلافت خود‌خوانده داعش در سوريه را بمباران كردند. ارتش سوريه در تلاش است كه رقه، مقر اصلي گروه تروريستي داعش را آزاد كند.

  • ادامه تلاش‌ها براي رسيدن به توافق صلح

اين در حالي است كه با ادامه مذاكرات دولت سوريه با گروه‌هاي مخالف اين كشور تلاش‌ها براي رسيدن به يك توافق صلح و ادامه روند آتش‌بس ادامه دارد.وزارت امورخارجه روسيه اعلام كرده كه روز گذشته سرگئي لاوروف با جان كري، همتاي آمريكايي خود درباره ادامه روند آتش‌بس سوريه به‌صورت تلفني گفت‌وگو كرده است.

در اين تماس تلفني روسيه و آمريكا در ارتباط با ادامه روند آتش‌بس در سوريه، گسترش مناطق دريافت كمك‌هاي بشردوستانه و مبارزه هدفمند با تروريسم مذاكره كرده‌اند. روز گذشته همچنين ديميتري پسكوف، سخنگوي كرملين ابراز اميدواري كرد كه نمايندگان دولت سوريه در مذاكرات صلح با مخالفان «انعطاف و نرمي لازم» را داشته باشند.

پسكوف در نشستي خبري گفت: بايد همگان ازجمله كردها در مذاكرات حضور داشته باشند تا راهكار واقعي براي بحران سوريه حاصل شود و سوري‌ها بتوانند سرنوشت‌شان را خود تعيين كنند. قرار است مذاكرات صلح سوريه حدود يك هفته ديگر در ژنو از سر گرفته شود.

  • گور دسته‌جمعي قربانيان داعش در پالميرا

كميته‌هاي مردمي در سوريه يك گور دسته‌‌جمعي را در شهر پالميرا (تدمر) كشف كردند كه شامل 40جسد ازجمله تعدادي زن و كودك است. در عمليات پاكسازي شهر توسط ارتش سوريه اين گور دسته‌جمعي كشف شده است. گزارش‌ها نشان مي‌دهد داعش سر برخي از اين افراد را از تنشان جدا كرده و برخي را به شكل وحشيانه‌اي شكنجه كرده است.همشهری