احتمال افزایش تنش در روابط آنکارا و واشنگتن/ افسر ارتش ترکیه به دنبال پناهندگی در آمریک

عمومی

مقامات آمریکایی اعلام کردند، یکی از افسران ارتش ترکیه که در یکی از مقرهای ناتو در ویرجینیا مشغول انجام وظیفه است، پس از اخراج شدن توسط دولت آنکارا به دنبال کودتای نظامی نافرجام ماه گذشته میلادی، به دنبال پناهندگی در آمریکاست

به نقل از خبرگزاری رویترز ، این درخواست پناهندگی نخستین مورد شناخته شده از یکی از افسران ارتش ترکیه در آمریکا است که همزمان با اخراج مقامات نظامی در ترکیه پس از کودتای نافرجام 15 ژوئیه صورت گرفته است.

این مورد پتانسیل خدشه دار کردن هرچه بیشتر روابط میان واشنگتن و آنکارا را دارد چرا که در حال حاضر ترکیه خواستار استرداد فتح‌الله گولن، مبلغ اسلامی مستقر در آمریکا که وی را به رهبری این کودتای نافرجام متهم می‌کند، شده است.

دو تن از مقامات آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، در مصاحبه‌ای اختصاصی با خبرگزاری رویترز گفتند: این افسر ترکیه‌ای در مقر تغییرات فرماندهی متحدان ناتو در نورفولک واقع در ویرجینیا مشغول انجام وظیفه است.

این در حالی است که آن‌ها به نام یا درجه این افسر ترکیه‌ای اشاره‌ نکردند.

با این حال یکی از مقامات سفارت ترکیه در واشنگتن گفت: مصطفی اوگورلو، دریادار دوم نیروی دریایی ترکیه پس از صدور حکم بازداشتش توسط دولت آنکارا در ماه گذشته میلادی، به مقامات گزارش نداده است.

وی افزود: 22 ژوئیه سال جاری میلادی دریادار اوگورلو مدال‌ها و کارت شناسایی‌اش را در این مقر ناتو جا گذاشته و پس از آن هیچ کس از او اطلاعی نداشته است.

این مقام سفارت ترکیه در واشنگتن که خواست نامش فاش نشود، ادامه داد: من از این درخواست پناهندگی بی اطلاع هستم.

مقاله منتشر شده در وب سایت ناتو آوریل سال جاری میلادی اوگورلو را به عنوان معاون رییس فرماندهی ناتو مستقر در نورفولک در امور فرماندهی و کنترل، توانایی استقرار و پایداری معرفی کرده است.

مقام مذکور ترکیه در واشنگتن گفت: از دو افسر دون مایه دیگر نیز درخواست شده بود تا از آمریکا به ترکیه بازگردند اما هیچ حکم بازداشتی برای آنها صادر نشده بود. یکی از آنها به ترکیه بازگشته و دیگری به زودی به کشور باز خواهد گشت.

نورفولک تنها مقر فرماندهی ناتو در آمریکای شمالی محسوب می‌شود. یکی از سخنگویان این پایگاه ضمن تحسین مشارکت ترکیه از جمله میزبانی از نیروهای آمریکایی و متحدان در پایگاه هوایی اینچرلیک گفت: 26 پرسنل نظامی ترکیه در این پایگاه مشغول انجام وظیفه هستند. ما می‌خواهیم اعلام کنیم که ترکیه یکی از متحدان ارزشمند ناتو است که به مشارکت‌های مهم خود در مبارزه با داعش ادامه می‌دهد

با این حال این سخنگو از اظهار نظر درباره این درخواست پناهندگی امتناع کرد.

یکی از مقامات ناتو که خواست نامش فاش نشود نیز گفت: سازماندهی مجدد داخلی ارتش ترکیه هیچ تاثیر کاربردی بر فرماندهی‌های تحت رهبری ناتو ندارند.

این درحالی است که این مقام نیز از اظهار نظر درباره این درخواست پناهندگی امتناع کرد.

در همین حال وزارت امور خارجه آمریکا نیز هنوز در این باره صحبتی نکرده است.

تسنیم