چالش‌های جدید برای مناسبات دو سوی آتلانتیک با روی کار آمدن ترامپ/ افزایش تردیدها به اروپا

عمومی

رئیس جمهور آلمان در آخرین سخنرانی خود از به وجود آمدن چالش های جدید برای نظم بین المللی و مناسبات دو سوی آتلانتیک با روی کار آمدن ترامپ خبر داد

“یوآخیم گاوک”، رئیس جمهوری آلمان که در آستانه کناره گیری از مسئولیت خود قرار دارد در آخرین سخنرانی خود نگاهی به وقایع و تحولات آلمان در دوران مسئولیتش انداخته و در بخشی از سخنانش تصریح کرد که من حدود پنج سال است که مسئولیت ریاست جمهوری در آلمان را بر عهده دارم.

وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد که حالا بعد از حدود پنج سال من بیشتر تحت تاثیر علم به این مسئله قرار دارم که این آلمان پایدار و دموکراتیک همچنین در معرض تهدید خطراتی قرار دارد و تلاش های بیشتر برای قدرتمند تر کردن آلمان در آینده لازم است.

گاوک همچنین گفت: امروز ما در اروپا نه همه با هم متحد هستیم و نه همه جا در صلح زندگی می کنیم. نیروی پیوند این اتحادیه به طور قابل توجهی کاهش یافته و تردیدها در داخل و خارج نسبت به این اتحادیه افزایش پیدا کرده است. برای اولین بار یک کشور (انگلیس) می خواهد این اتحادیه را ترک کند.

جنگ ها در خاورمیانه وشرق اوکراین و مسئله الحاق کریمه به روسیه محدودیت عمل سیاست خارجی آلمان و اروپا را نشان می دهد. تهدید از طرف ترور اسلامی افراطی افزایش پیدا کرده است.

وی همچنین گفت: با روی کار آمدن رئیس جمهور جدید آمریکا ما با چالش های جدیدی در زمینه  نظم بین المللی مبتنی بر قوانین و مناسبات دو سوی آتلانتیک و بخصوص ناتو روبرو می شویم.

رئیس جمهوری آلمان همچنین بسیاری از انتظارات و اهداف اتحادیه اروپا از جمله اروپای بدون مرز ، آزادی و اروپای متحد را در سایه بحران ها در معرض تهدید ارزیابی کرد.ا وی همچنین از رشد جنبش هایی در جوامع غربی خبر داد که بازگشت به ملی گرایی و دفاع در برابر بیگانگان و تجارت آزاد را ترویج می کنند و در این باره ابراز نگرانی کرد.

وی تاکید کرد که این گروه ها پروژه اروپایی را زیر سوال می برند. ما چاره ای جز مقابله با این چالش ها نداریم. لیبرال دموکراسی و پروژه سیاسی و هنجارهای غرب در معرض حمله قرار دارند.

رئیس جمهور آلمان در بخش دیگری از سخنانش به مسئله پناهندگان اشاره کرده و گفت: ما این موفقیت را بدست آورده ایم که شمار پناهندگان و مهاجران غیر قانونی به اروپا و آلمان را کاهش دهیم. اما  همه می دانیم بدون حفاظت موثر از مرزهای خارجی اروپا و بدون یک سیاست تنظیم مهاجرت اروپایی و  بهبود شرایط زندگی در کشورهای مبدا تشدید این بحران همچنین در آینده انتظار می رود.

وی همچنین خواستار یک سیاست مالی و بودجه ای مشترک برای تضمین آینده ارز مشترک اروپایی شد.

گاوک در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد که ما به یک همکاری بین المللی تنگاتنگ و امنیت داخلی موثر نیاز داریم. اما آنچه که ما به صورت ویژه به آن نیاز داریم پیش گیری موثر از طریق آموزش مذهبی، فرهنگی، و سیاسی است به گونه ای که انسان ها در طلسم افراط گرایان سقوط نکنند.

رئیس جمهور آلمان همچنین از تلاش های قدرتمندانه در زمینه دفاعی در این اتحادیه حمایت کرده و بر لزوم اعتماد به خود تاکید کرد.

وی همچنین خواستار عهده داری مسئولیت بیشتر آلمان با توجه به چالش های بین المللی شد. به گفته وی آلمان و اروپا باید تلاش های دفاعی خود را تقویت کنند تا به توپ بازی علایق دیگران تبدیل نشوند.

رئیس جمهور آلمان همچنین از دروغ های بی حد و مرز در شبکه های اجتماعی گله کرد.

یو آخیم گاوک تابستان گذشته  به دلیل سن بالا اعلام کرد که دور بعد برای ریاست جمهوری آلمان نامزد نخواهد شد. جانشین وی که به احتمال قوی فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه فعلی آلمان است  در 12 فوریه (24 بهمن) توسط مجمع فدرال آلمان انتخاب خواهد شد.تسنیم