بررسی پیشنهاد ترور بشار اسد

عمومی

کنگره آمریکا پیشنهاد ترور بشار اسد، رئیس جمهور سوریه را برای حل بحران سوریه بررسی می‌کند

نشریه آمریکایی فارين پالسی فاش کرد:« بازها [تندروها]» در کنگره آمریکا بررسی گزینه‌های «خشن‌تر» را درخصوص بحران سوریه از جمله ترور بشار اسد آغاز کرده‌اند.

فارين پالسی تصریح کرد: این پیشنهاد غافلگیرکننده در جلسه غیرعلنی کنگره در شورای روابط بین‌الملل و زمانی که دوگ لامبرون از نمایندگان جمهوریخواه پرسید «درباره ترور بشار اسد چه؟»، مطرح شد.

سه نفر از 75 شرکت‌کننده در این نشست به این نشریه آمریکایی گفتند موضوع ترور بشار اسد در این جلسه مطرح شد.

آنها خاطر نشان کردند این پرسش خطاب به فیلیپ گاردون، هماهنگ‌کننده سابق در کاخ سفید در امور خاورمیانه بود که با این فکر مخالفت کرد و آن را غیرقانونی و در عین حال غیرمؤثر دانست.

یکی از منابع فارين پالسی گفت:«‌چکیده پاسخ گاردون این بود که چنین کاری بر خلاف قانون خواهد بود و هیچ تغییر بزرگی در همه امور ایجاد نخواهد کرد چرا که ترور بشار اسد منافع روس‌ها و ایرانی ها را در سوریه از بین نخواهد برد.»

این نشریه به نقل از یکی از دستیاران لامبرون نوشت: هرگونه بحثی در این موضوع که چه بسا در جلسه پنج‌شنبه گذشته مطرح شده باشد به هیچ عنوان منعکس‌کننده موضع این عضو کنگره نیست.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از نهرین نت ، دستیار لامبرون در پاسخ به پرسشی درباره موضع لامبرون در قبال ترور بشار اسد گفت:« چنین کاری با سیاست آمریکا مغایرت دارد. چنین گامی تغییر کافی به وجود نخواهد آورد تا اتفاق جدیدی بیافتد.»

فارين پالسی در این خصوص ابراز تردید کرد که رئیس‌جمهور جدید آمریکا خط مشی سیاسی جدیدی را که به ترور بشار اسد منجر شود بپذیرد اما این موضوع را به ذهن‌ها بازگردانده است که وزارت خارجه آمریکا به دنبال راهکارهای « خصمانه‌تر» است تا به بحران حدود شش ساله در سوریه پایان داده شود. عملیات نظامی برای افزایش فشار به دولت بشار اسد و نیروهای روسی با هدف پیشبرد « روند انتقال سیاسی » از جمله این خط مشی سیاسی جدید است.

به گفته نويسنده گزارش اندیشه ترور بشار اسد باعث شگفتی شرکت‌کنندگان در این نشست شد.

این نشریه نوشت: جرالد فورد، رئیس جمهور وقت آمریکا در سا ل 1976 بخشنامه‌ای صادر و مشارکت مسئولان دولت آمریکا را در طراحی ترورهای سیاسی ممنوع کرد. این بخشنامه پس از آن صادر شد که اطلاعاتی درز کرد مبنی بر این‌که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا [سیا] برای ترور فیدل کاسترو، رئیس جمهور کوبا در حال طراحی است.

همه رؤسای جمهور آمریکا از آن زمان به این بخشنامه عمل می‌کند نشان می دهد هیچ کارمندی در دولت آمریکا حق ندارد در اجرای ترور سیاسی یا توطئه برای آن شرکت کند.همشهری