اعلام اولویت‌های بودجه سال آتی پنتاگون؛ هدف مقابله با روسیه و چین

عمومی

وزارت دفاع آمریکا پیشنهادی را برای تقویت هزینه‌ها بر روی تسلیحات پیشرفته و تحکیم جایگاه آمریکا در اروپا ارائه می‌کند که بخشی از این طرح تمرکز بر روی بودجه دفاعی واشنگتن برای مقابله با پیشرفت‌های نظامی و تکنولوژیکی روسیه و چین است

به نوشته روزنامه واشنگتن پست، اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا امروز سه‌شنبه طرح بودجه 583 میلیارد دلاری پنتاگون برای سال مالی 2017 را ارائه و تاکید می‌کند که رشد نظامی سریع چین و مداخله روسیه در درگیری‌های خارج از مرزهایش بیش از گروه‌های افراطگری همانند داعش، تهدیدی علیه امنیت آمریکاست و آن را به خطر می‌اندازد.

به گفته منابع آگاه، طرح پیشنهادی کارتر شامل گسترش تمرکز نظامی بر درگیری‌های خشونت‌آمیز پس از 2001 و همچنین تهدیدات روسیه و چین می‌شود. تقریبا نیمی از هزینه‌های جدید پیشنهادی مربوط به آن چیزی است که مقام‌ها از آن به عنوان رشد تهدید مسکو یاد می‌کنند.

اگر بودجه مذکور در کنگره تصویب شود، بودجه تقویت حضور نظامی آمریکا در اروپا طبق ابتکارعمل پیشنهادی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا پس از مداخله سال 2014 روسیه در اوکراین، چهار برابر می‌شود. براساس گسترش پیشنهادی در “ابتکار عمل اطمینان اروپا” که طبق طرح بودجه جدید در سال 2017 سه میلیارد و 400 میلیون دلار افزایش خواهد یافت، پنتاگون حضور نظامی در اروپا را گسترش می‌دهد، استقرار خودروهای زرهی و سایر تجهیزات در آنجا را ارتقا می‌دهد، به متحدانش برای ایجاد زیرساخت‌های نظامی کمک می‌کند و نیروهای متحد بیشتری را آموزش می‌دهد.

در حال حاضر حدود 62 هزار نیروی نظامی فعال آمریکا در 12 کشور اروپایی حضور دارند. بودجه مورد نظر پنتاگون همچنین به دنبال آن است تا جدولی برای مقابله با پیشرفت‌های نظامی روسیه و چین در سال‌های اخیر ایجاد کند که نه تنها ظرفیت‌های نظامی سنتی را در بر بگیرد بلکه شامل حوزه‌های مانند امنیت سایبری هم بشود.

براساس طرح هزینه‌های جدید، پنتاگون 71 میلیارد و 400 میلیون دلار برای امور تحقیقات و توسعه در سال 2017 هزینه می‌کند که افزایش یک میلیارد و 300 میلیون دلاری نشان می‌دهد. مقام‌های آمریکایی توسعه سیستم‌های بدون سرنشین از جمله پهپادهای کوچک جدید را در دستور کار قرار داده‌اند. این پهپادها می‌توانند از جنگنده‌ها و در حین پرواز با سرعت بالا پرتاب شوند.

سرمایه‌گذاری‌های جدید در حوزه فناوری همچنین شامل ساخت پرتابه فوق سریع است که می‌تواند از تسلیحات کنونی نیروی دریایی برای مقابله با موشک‌های پرتاب‌شده شلیک شود. این تجهیزات می‌توانند جایگزین سامانه‌های هزینه‌بر دفاع موشکی همانند پاتریوت شوند. مقام‌های آمریکایی همچنین امید دارند که در سال‌های آتی ده‌ها میلیارد دلار بر روی ساخت تسلیحات زیر دریایی و ارتقای تسلیحات کنونی بر روی کشتی‌های موجود سرمایه‌گذاری شود.

بودجه پیشنهادی اشتون کارتر همچنین شامل افزایش مناسب هزینه‌های دفاعی علیه داعش در سال 2017 می‌شود و آن را به هفت میلیارد و 500 میلیون دلار می‌رساند. بخشی از آن هزینه، به جایگزینی مهمات استفاده‌شده تخصیص می‌یابد؛ یک میلیارد و 800 میلیون دلار برای خرید 45 هزار بمب کوچک و راکت‌های هدایت‌شونده لیزری و تامین گسترش فعالیت‌های عملیاتی ویژه. در واقع پنتاگون به دنبال افزایش 35 درصدی تامین اعتبارات کمپین ضد داعش است.

طرح مذکور همچنین هزینه‌های مربوط به ظرفیت‌های سایبری را به حدود هفت میلیارد دلار می‌رساند که حدود یک میلیارد دلار افزایش نشان می‌دهد. ایسنا