کرزي درپي منافع خانواده واطرافيان ـ محترم استاد صباح

عمومی

آنچه را که کرزي نمي خواست مردم بدانند

 قسمت سوم

« به قول شاعرونويسنده ، به من توصيه مي کنند ومی گویند : ازخوشي وخنده بنویس …

cvcxv

زيرا نوشته هایت درد دارند ! ومن به یاد ِمردی می افتم ،

که باگيتارش ، درايستگاه بس خيلي مست وشاد می نواخت

اما با چشمانی ِاشک آلوده وتر … !!»

درقندهار، هلمند، ننگرهار، زابل و غزنی مانند نقاط ديگر افغانستان، کودکان و زنان و مردان بی دفاع قربانی می شوند و درست درچند قدمی آنان باند گسترده ی فساد، اختلاس، توليد و قاچاق مواد مخدر و آدم ربايی درحلقه ی اطرافيان و خانواده ی کرزی فربه تر می شد. مقامات محلی در زد و بند با خانواده ی کرزی ازهيچ کوششی برای چوروچپاول مردم دريغ نمی کنند . يک رسانه ی کانادايی بخش هايی ازفساد و چور وچپاول کلان ميان خانواده و اطرافيان حامد کرزی را فاش کرد که گرچه تنها بخشی از غارت را تشريح کرده اما نشان دهنده ی اين است که چگونه دزدان در دستگاه فاسد حامد کرزی بر گُرده ی مردم سوار شدند و حامد کرزی همچنان به دروغ گويی های خود ادامه می دهد. درگزارش رسانه ی کانادايی آمده است که بين سربازان، ديپلمات ها و امدادگرانی که در افغانستان زندگی می کنند، يک مشکل وجود دارد و آن اين است که شهامت ابراز ندارند. اما اين بين مردم عادی افغانستان موضوعی روزانه است که فساد عميقا بين حکومتی که در پشت سر آن غرب است و مقامات گماشته شده ی آن ريشه دارد. درقندهار قوماندانی امنيه يک ولسوالی به صدوپنجاه هزار دالر آمريکايی خريد و فروش می شود. مردم برای اينکه بتوانند آسوده از گزند ماموران در ولايات عبورومرور کنند، ناچارند پول های هنگفتی بپردازند. تعداد زيادی بدليل نپرداختن باج زندانی و لت و کوب شدند. هزاران تن از نظاميان دولتی که از دولت معاش دريافت می کنند به خدمت شخصی قاچاقچيان بين المللی شناخته شده ی هرويين درآمده اند و قاچاقيان کاملا آسوده کار خود را پيش می برند. برخی ازمقامات دولتی صد ها ميليون دالر پول بادآورده بدست آورده اند که يک نمونه ی آن اسدالله خالد والی قندهار است که در شکنجه ی افراد دست دارد . تعدادی از وزرای کابينه ی حامد کرزی نيزشامل اين افرادند.

يکی از افراد مهم و کليدی که در حقيقت او امور قندهار را اداره می کرد، احمد ولی کرزی است. در يک سند مهم حکومت آمريکا که توسط شبکه ی ای بی سی فاش شد، از او به عنوان محوری ترين کسی ياد شده که در کار قاچاق هرويين و ترياک است. منابع غربی می گويند اين امری عادی شده است که از صادرات و واردات به شمول قاچاق مواد مخدر، مقامات محلی بيست درصد کميشن دريافت کنند. اين به معنای آن است که سالانه صدها ميليون دالر به جيب واليان از اين رهگذر می رود که بالغ برهشتصد ميليون دالر می شود. اين در حالی ست که بسياری از خانواده ها درآمدی کمترازيک دالر در روز دارند. درکنار اين راه های مختلف ديگر برای اختلاس وجود دارد. در يک مورد ديگر نظاميان آمريکايی کشف کردند که در يکی از ولايات شرقی از معاش سه هزار و سه صد تن از سربازان تنها به يک سوم آنان معاش پرداخت شده و بقيه مستقيم به جيب مقامات نظامی و سياسی محل رفته است. تمويل کنندگان غربی برنامه ی محو کشت خشخاش راه های مختلفی را برای محو آن طراحی کرده اند. مقامات انگليسی می گويند اسدلله خالد پولی را که بايد به افراد مشخصی برای کنار گذاشتن کشت خشخاش می داد، به افراد ديگری داده است.

ارتباط نزديک حامد کرزی با برخی جنگ سالاران و رهبران غير قابل اعتماد و برخی از اعضای خانواده ی وی يکی از مشکلات شناخته شده ی بزرگ از سال دوهزارچهارکه رييس جمهور شد می باشد. يک مقام بلندپايه ی انگليسی می گويد اين بزرگترين مشکل ماست، حتا بزرگ تر ازطالبان، بزرگتر از فقر.

اين رسانه ی کانادايی در ادامه می نويسد که تابستان سال گذشته حاجی ظاهر فرمانده پوليس سرحدی ننگرهار محموله ی صد و بيست و سه و نيم کيلويی هرويین را بدست آورده بود اما بدون کدام کاری آن را رها کرده بود.

به همين شکل اسدالله وفا والی سابق هلمند که پس از سال ها با فشار بين المللی بر کرزی برکنار شد، از تدارک و قاچاق محموله ی بزرگ مواد مخدر سود سرشاری برده است. وفا به يک وظيفه ديگری در دفتر حامد کرزی گمارده شد. داستان فساد و اختلاس حلقه ی اطراف حامد کرزی تمامی ندارد.

شبيه فشاری که اکنون ازطرف حکومت کانادا برای برکناری اسدالله خالد والی قندهار اعمال می شود، پنج سال پيش باعث برکناری گل آغا شيرزوی از همان سمت شد. اين رسانه ی کاناديی می افزايد، بسياری از مشکلات اختلاس و فساد به زمانی برمی گردد که در جنگ عليه طالبان در سال دوهزاريک ميليون ها دالر از طرف ارتش ويژه ی آمريکا و سازمان استخباراتی آن به عاملانی مانند گل آغا شيرزوی داده شد و پس از بيرون راندن طالبان از قدرت، اين عاملان دوباره در حکومت افغانستان سهيم شدند. ضرار احمد مقبل وزير داخله به اين رسانه ی کانادايی گفته است که حامد کرزی حکمی را به تمام ادارات فرستاده که ازتحقيق درباره اعضای خانواده ی وی چشم پوشی کنند.

با اين حال هيچکدام از مقامات قضايی افغانستان حاضر به تحقيق در اين مورد نشده اند. دليل آن بسيار واضح است. مقامات قضايی افغانستان ازحلقه ی اطراف کرزی بوده و خود در فساد دست دارند

cvcbvfc

مطيع الله خان فرعون جنوب کشور

مطيع الله خان به گفته خودش قبل ازحاکميت کرزي دريوربود.

مطیع الله خان، قوماندان پولیس ارزگان و یکی ازاساسی‌ترین پایه‌های قدرت درجنوب او افزون برسمت دولتی، یک گروه مسلح سه هزار نفری دارند ومیلیون ها دالر را ازطریق محافظت ازکاروان های تدارکاتی ناتوبه دست می آورد. مطیع الله خان قبل از سال ۲۰۰۱ به گفته خودش دريوربود د اما در ظرف سالهاي حکومت کرزي ازحاکميت ولایتی هم نیرومندتر شد و درمیان برخی ازحلقات داخلی و خارجی به امپراطور وفرعون ارزگان شهرت یافت. ناتونیزگزارش‌های مبنی برسروکارداشتن اوبا قاچاقچیان مواد مخدر وطالبان را به کلی کنارگذاشت. مطیع الله خان درواقع همه کاره این ولایت بود. اما اوچگونه به این همه قدرت دست یافت؟ .

کاراصلی و بزرگ ترین راه پول به دست آوردن اوتامین امنیت شاهراه قندهار – ترینکوت بود که کاروان های ناتو درآن رفت وآمد می کرد. به گفته منابع نزدیک به مطیع الله، او ماهانه ۲.۵ میلیون دالرازبابت محافظت کاروان های تداروکاتی ناتو به دست می آورد. خودش مي گفت او پس ازسقوط طالبان درسال ۲۰۰۱ تماس خود را با آمریکایی ها شروع کرد. چند سال بعد، قوماندان پولیس شاهراه در ولایت ارزگان شد. خانواده جان محمد خان ازمحبوبیت واحترام خاصی نزد کرزی برخورداربود. کرزی ازمهمان خانه اوبه ارگ ریاست جمهوری رسید. کرزی با رسیدن به قدرت او را والی ارزگان مقررکرد. او درسال ۲۰۰۹ رئیس کمپین انتخاباتی کرزی در ولایت ارزگان را پیش برد.

روزنامه نیویارک تایمزدرشماره روز ۵ جون ۲۰۱۰ نوشت که بر اساس یکی ازگزارش های اطلاعاتی که برای فرماندهان ارشد آمریکایی تهیه شده ، اسامی شماری ازهمکاران احمد ولی کرزی فهرست شده اند که متهم به دست داشتن در تجارت تریاک هستند. به نقل ازاین روزنامه، دراین گزارش ازمطیع الله به عنوان یکی ازمتهمان یاد شد.

عبدالحکیم منیب واسدالله همدم دو تن ازوالیان ارزگان یکی پی دیگر ازسمت این ولایت کناررفتند. مطيع الله خود والي مقرروبرطدف مينمايد اوميگويد- اسد الله همدم کمونیست بود اینجا نگذاشتم کارکندومن به جایش حاجی خدای رحیم، معاون ولایت راسرپرست تعیین کرده‌ام. ازحاجی خدای رحیم معاون وسرپرست این ولایت نيزميگويد من کاره نبودم ودهقاني مي نمودم که مطيع الله خان مراوالي ساخت. بلی من دهقان هستم. امسال نیزگندم، جواری و ماش کاشتیم. مطیع الله با میلیون ها دالری که از ناتو دریافت می کرد وبا پشتوانه آمریکایی ها و کرزي به نیرومندترین نیروی سیاسی و اقتصادی درمنطقه تبدیل شد. مطيع الله مانند عطامحمد نورمالک ميليونها وحتا گفته ميشود مليارد دالراست.

مطیع الله، فقط وابسته به تجارت وحلقه قدرت کرزی ها نبوده وازآن فراترمی رود. اورابطه تنگاتنگی با نیروهای آمریکایی واسترالیایی مستقر درارزگان داشت وافراد مسلح اوبا نیروهای ویژه آمریکایی درمبارزه با طالبان همکاری می کرد. فرماندهان ناتو نیز درگفت‌وگو با رسانه ها گفتند که برای انتقال کاروان های خود ازمناطق پر خطر راه دیگری ندارند و ناچارند به مطیع الله و افراد دیگری مانند اوپول پرداخت کنند.

بلي ! مطیع الله خان قدرتمند ترین مرد ولایت ارزگان و نزدیکترین فرد ازلحاظ قومی و سیاسی به کرزی. همه این چهره ها وابسته به کرزی و حلفه تجارت، قدرت ونفوذ کرزی ها در جنوب افغانستان هستند. وسرانجام مطیع الله خان، قوماندان پولیس ارزگان و یکی ازاساسی‌ترین پایه‌های قدرت درجنوب دریک حمله انتحاری درکابل کشته شد.

 

ادامه دارد …