محمد بن سلمان هیچ درسی نگرفته است

عمومی

“کاهش قابل توجه ابعاد جاه‌طلبی ولیعهد عربستان نتیجه مستقیم تنزل اعتماد بین‌المللی نسبت به حکومت او پس از قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی در سال گذشته میلادی است

با این حال به نظر می‌رسد محمد بن سلمان از اشتباهات سیاسی‌اش چیزی یاد نگرفته است. در واقع حتی ماه گذشته میلادی و در زمانی که دولتش در تلاش بود تا فروش سهام آرامکو را تبلیغ کند، بن سلمان دور تازه‌ای از دستگیری نویسندگان و روزنامه‌نگاران را آغاز کرد.”

روزنامه واشنگتن‌پست در سرمقاله خود به بررسی نتیجه نامطلوب محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان از فروش سهام شرکت ملی نفت این کشور پرداخته و آن را حاصل نارضایتی بین‌المللی از اقدامات خشونت‌آمیز حکومت او در سرکوب حقوق بشر دانسته است.

واشنگتن پست در این سرمقاله نوشته: محمد بن سلمان زمانی برای برنامه‌هایش به منظور فروش سهام شرکت نفت ملی عربستان در بازار سهام لندن یا نیویورک و درآمدی 100 میلیارد دلاری از این فروش بازار گرمی می‌کرد. این هفته با پایان یافتن فروش سهام شرکت آرامکو، نتیجه این اقدام کمتر از چیزی که انتظار می‌رفت به نظر می‌رسد. تنها حدود 25 میلیارد دلار از سهام این شرکت فروخته خواهد شد و تقریبا تمامی خریداران آن سعودی‌ها و سرمایه‌گذاران حاشیه خلیج فارس هستند. موسسات بین‌المللی عمدتا ازخرید سهام این شرکت که نه در نیویورک و لندن، بلکه در بازار بورس محلی موسوم به “تداول” به فروش گذاشته شده، اجتناب کرده‌اند.

کاهش قابل توجه ابعاد جاه‌طلبی ولیعهد عربستان نتیجه مستقیم تنزل اعتماد بین‌المللی نسبت به حکومت او پس از قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی در سال گذشته میلادی است. با این حال به نظر می‌رسد محمد بن سلمان از اشتباهات سیاسی‌اش چیزی یاد نگرفته است. در واقع حتی ماه گذشته میلادی و در زمانی که دولت در تلاش بود تا فروش سهام آرامکو را تبلیغ کند، بن سلمان دور تازه‌ای از دستگیری نویسندگان و روزنامه‌نگاران را آغاز کرد.

گروه حقوق بشری سعودی “القسط” که در لندن مستقر است، هشت نویسنده را شناسایی کرده که بین تاریخ 16 تا 21 نوامبر در ریاض و سه شهر دیگر دستگیر شده‌اند. گزارش شده که همه آنان روز 30 نوامبر در پی اعتراضات و انتقادات گسترده بین‌المللی آزاد شده‌اند اما به گفته “القسط”، سرنوشت دو زن نویسنده که اخیرا ناپدید شده‌اند، همچنان مشخص نیست.

این موضوع قابل توجه است که تعداد کمی از این نویسندگان اخیرا فعال بوده‌اند. بیشتر آنان حامی قیام هوادار دموکراسی سال 2011 در جهان عرب بوده‌اند اما از زمانی که محمد بن سیلمان به قدرت رسیده، خاموش بوده‌اند. طبق آن چه مضاوی الرشید، پژوهشگر سعودی در تبعید در یادداشتی برای واشنگتن پست توضیح داده، حکومت عربستان همچنان آنان را به اتهام “غفلت” (بی‌عملی) مجرم می‌داند. وی افزود: همه آن‌ها نویسندگان مستقلی هستند که متعصبانه از ولیعهد و ابتکار عمل‌های تازه‌اش حمایت نکرده‌اند.

سرکوب حکومت فعلی عربستان که نسبت به دولت‌های گذشته این کشور بسیار شدیدتر است، در حال تخریب برنامه‌های محمد بن سلمان برای مدرن سازی و ایجاد گوناگونی در اقتصاد است و عربستان به تدریج به سمت ورشکستگی پیش می‌رود. کسری مالی ریاض در سال جاری میلادی بیش از دو برابر درآمدش از فروش سهام آرامکو بوده است. با این حال محمد بن سلمان هیچ نشانه‌ای از تغییر رویه از خود نشان نمی‌دهد. طبق گزارش موسسه “القسط”، مسئولان “به بازداشت تعدادی از فعالان زن و مرد در توییتر که کمتر شاخته شده هستند، ادامه می‌دهند”؛ افرادی که همچنان در اتاق‌های شکنجه هستند و برخی فعالان حقوق زنان پیشتر در آن‌ها شکنجه شده‌اند.

حکومت عربستان به دنبال انتقادات بین‌المللی شدید، برخی از 18 فعال حقوق زنان را که سال گذشته دستگیر کرده بود، آزاد و به حبس خانگی درآورد اما هنوز پرونده‌های کیفری علیه آنان را نبسته و پنج تن از معروف‌ترین فعالان در این زمینه هنوز در بازداشت هستند. لجین الهذلول و نسیمه الساده نیز از جمله آن‌ها هستند که “القسط” می‌گوید، هنوز در حبس انفرادی به سر می‌بردند.

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا با چشم‌پوشی از قتل جمال خاشقجی، محمد بن سلمان را تشویق کرد که باور کند می‌تواند دست به خشونت بزند و همچنان سرمایه غربی مورد نیاز برای نجات اقتصاد سعودی را جذب کند. اتفاقات ماه گذشته میلادی به نتیجه‌ای متفاوت اشاره دارند؛ حکومتی که در آن نابردباری و انزوای بین‌المللی به یکدیگر دامن می‌زنند.