بررسی زندگی قاچاقچیان بزرگ مواد مخدر آمریکایی لاتین

عمومی

 

قاچاقچیان بزرگ مواد مخدر زندگی مرموز و خاصی دارند. این ویژگی به ویژه برای قاچاقچیان آمریکای لاتین نمود بیشتری دارد

رفتارها و سبک زندگی قاچاقچیان مواد مخدر در آمریکای لاتین به گونه‌ای است که گاه از فرط خشونت‌هایی که انجام می‌دهند، در میان توده‌های فقیر هوادار جذب کرده و به افراد محبوب آنان تبدیل می‌شوند.

این قاچاقچیان بزرگ در قالب باندها و تشکیلات خود عملا یک دولت در درون دولت مرکزی بوجود می‌آورند. آنها سرباز و اسلحه دارند، در مناطق تحت کنتر خود قانون وضع می‌کنند و حتی قواعد خاصی برای وفاداری و خیانت دارند.

از نمونه‌های معروف این افراد می‌توان به ” پابلو اسکوبار” کلمبیایی اشاره کرد که لقب سلطان کوکائین داشت. روبرتو اسکوبار برادر و حسابدار شخصی پابلو، در یکی از مصاحبه‌هایش گفت بود، وی در دوران اوج قدرت‌اش هفته‌ای 4 میلیون و 200 هزار دلار درآمد داشت.

ثروت پابلو به قدری عظیم بود که صندوق‌های پول نقد را در مزارع کشاورزی، انبارهای مخروبه و بین دیوار خانه‌های اعضای شبکه خود پنهان می‌کرد و هر سال حدود ۱۰ درصد این پول‌ها به دلیل جویدن موش‌ها یا نفوذ آب از بین می‌رفتند.  تنها پسر او سال ۲۰۰۹ در مصاحبه‌ای با دیلی تلگراف گفت که یک بار پدرش هنگام فرار به همراه اعضای خانواده حدود دو میلیون دلار اسکناس را آتش زد تا با آن‌ها گرم شویم و غذا بپزیم.

نمونه دیگر، فابیو اوچوا واسکوز کلمبیایی است  که اکنون بیش از ۲۰ سال است که در زندان به سر می‌برد.

واسکوز در کنار برادرانش خوان دیوید و جورج لوئیس و البته با همراهی پابلو اسکوبار ِمشهور کارتل بزرگ مدئین را تاسیس کردند کارتلی که ۹۰ درصد کوکائین دنیا را تامین می‌کرد،ثروت او را بسیاری بالای ۵۰ میلیارد دلار برآورد کرده‌اند.

آمادئو فونتس، کورتیس فرانسیس، موریا مورنو از جمله دیگر قاچاقچیان مشهور مواد مخدر هستند. مونو مشهورترین زن قاچاقچی مواد مخدر بود. قبل از پیوستن به کارتل لس زتاس به عنوان یک افسر پلیس فعالیت می‌کرد اما با جدایی از نیروی پلیس توانست تا ریاست یکی از بزرگترین کارتل های مواد مخدر دنیا پیش برود. وی نیز هم‌اکنون در  زندان است.

خواکین گوزمن لوئرا به اِل چاپو ( به معنی کوتوله) رهبر کارتل سینالوآ و از نام‌اورترین قاچاقچیان مواد مدر در یکی دو دهه اخیر بود. این قاچاقچی مکزیکی بزرگترین و جنایتکارترین شبکه تجارت مواد مخدر در دنیا را اداره می‌کرد.  کارتل سینالوآ در ۴۰ کشور مختلف می‌کرد. الپاچو در سال 2014 دستگیر شد. 

با دستگیری وی پسرش جانشین او شد. 24 مهر ماه گذشته، پیش پلیس مکزیک طی عملیاتی او را دستگیر کرد اما نیروهای مسلح ال‌پاچوی کوچک به مقابله مسلحانه پرداختند و شدت آتش به حدی بود که پلیس مجبور شد اویدو گوزمن فرزند ال‌چاپو  را آزاد کند.

نبرد پلیس با نیروهای مسلح اویدو گوزمن​​​​​​

به گزارش یورونیوز، رها کردن وی که گفته می شود پس از بازداشت پدرش، تصمیم گیرنده اصلی کارتل سینالوا است، انتقادات فراوانی را علیه دولت مکزیک دربرداشته است.

اما اخیرا دولت مکزیک ویدیوی را منتشر کرد که در آن لحظه بازداشت اویدیو گوزمن» فرزند خواکین گوزمن ملقب به ال چاپو، مشهورترین رئیس کارتل سینالوا به تصویر کشیده شده است.