نتایج تحقیق موسسه “پیو” درباره محبوبیت چین در سطح جهان

عمومی

 

بر اساس نظرسنجی جدیدی از موسسه تحقیقاتی پیو، افزایش قدرت سیاسی و اقتصادی چین در یک دهه گذشته به حمایت‌ها از این کشور منجر نشده و در عوض، بسیاری در سراسر جهان از این کشور ناراضی هستند

به نوشته روزنامه ایندیپندنت، در این نظرسنجی از ۳۴ کشور جهان، ۴۱ درصد گفتند که دیدگاهی منفی در قبال چین دارند و ۴۰ درصد هم دیدگاه مثبت داشتند. هم‌چنین میزان بیزاری از چین در آمریکا و کانادا در سال جاری میلادی رکورد زده است.

موسسه پیو از بیش از ۳۸ هزار تن در سراسر جهان خواسته تا احساسات خود را در قبال چین به اشتراک بگذارند. این نظرسنجی بین ۱۳ مه تا دوم اکتبر سال جاری میلادی انجام شده است.

اندونزی، کانادا و سوئد همگی از سال گذشته میلادی نظر خود را درباره چین تغییر داده و میزان رضایت از این کشور ۱۷ درصد کاهش داشته است. میزان رضایتمندی از چین در آمریکا و استرالیا به ۱۲ درصد رسیده و میزان رضایت از این پرجمعیت‌ترین کشور جهان در اسرائیل و لهستان از ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹، ۱۱ درصد رشد داشته است.

با وجود میزان بالای نارضایتی در میان آمریکایی‌ها و کانادایی‌ها که اکنون به ترتیب ۶۰ و ۶۷ درصد است، نظرات منفی اکنون در میان ژاپنی‌ها ۸۵ درصد، در سوئد ۷۰ درصد و در فرانسه ۶۲ درصد است.

اما در این نظرسنجی همچنین مشخص شد چین بیشترین طرفدار را در روسیه با میزان ۷۱ درصد دارد و این میزان از ۲۰۱۸، شش درصد رشد داشته است.

تحلیل‌های موسسه پیو نشان می‌دهد: از نظر منطقه‌ای، بیشتر کشورهای خاورمیانه، آمریکای لاتین و کشورهای حوزه آفریقای سیاه دیدگاهی مطلوب نسبت به چین دارند در حالیکه دیدگاه منفی بیشتر در میان کشورهای اروپایی‌ است.