اتحادیه اروپا ساخت نیروگاه‌های اتمی را گسترش می‌دهد

عمومی

کمیسیون اتحادیه اروپا درصدد گسترش نیروگاه‌های اتمی در کشورهای عضو است. هدف اتحادیه اروپا از این برنامه کاهش وابستگی اروپا به گاز روسیه و کاهش تولید گاز دی‌اکسید کربن است

به گزارش دويچه وله به نقل از اشپیگل آنلاین، در حالی‌که قرار است آلمان در سال ۲۰۲۲ آخرین نیروگاه اتمی خود را از شبکه تولید برق خارج کند و به تولید انرژی اتمی در این کشور پایان دهد، اتحادیه اروپا در مقابل درصدد تقویت نیروگاه‌های اتمی برای تولید انرژی است.

اشپیگل آنلاین که به نسخه‌ای از “طرح استراتژیک کمیسیون اتحادیه اروپا” دست یافته، در روز سه‌شنبه ۱۷ مه 2016 (۲۸ اردیبهشت 1395) گزارش داد که بنا به این طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا خود را موظف می‌داند از “برتری تکنولوژیک” کشورهای اروپایی در عرصه انرژی اتمی دفاع کند.

بنا به این طرح استراتژیک، کشورهای عضو اتحادیه اروپا موظفند که “تحقیق، توسعه و تقویت منابع مالی” برای ساخت راکتورهای جدید را تشدید کرده و در این زمینه‌ها با یکدیگر همکاری کنند.

این طرح پایه سیاست‌گذاری اتمی کمیسیون اتحادیه اروپا خواهد بود. قرار است در روز چهارشنبه ۱۸ مه ( ۲۹ اردیبهشت) این طرح در کمیسیون اتحادیه اروپا مورد تصویب قرار گیرد و پس از آن به پارلمان اروپا ارائه شود.

در این طرح استراتژیک پیشنهاد شده که چارچوب سرمایه‌گذاری‌های مالی بهبود یابند. حتی بخشی از هزینه‌های ضروری باید از طریق “صندوق اروپا برای سرمایه‌گذاری‌های استراتژیک” (EFSI) تامین شود. بخشی از بودجه اتحادیه اروپا در زمینه‌های “پژوهشی” نیز به توسعه نیروگاه‌های اتمی جدید اختصاص خواهد یافت.

چگونگی صرف منابع مالی در این زمینه نیز بر عهده “بانک سرمایه‌گذاری اروپا” (EIB) گذاشته شده که وزارت دارایی آلمان نیز در آن حق رای دارد.

به گفته کارشناسان انرژی، کمیسیون اتحادیه اروپا با ارائه این طرح دست‌کم دو هدف را دنبال می‌کند؛ نخست آنکه با توسعه نیروگاه‌های اتمی از وابستگی اروپا به گاز روسیه کاسته خواهد شد و دلیل دوم نیز کاهش تولید گاز دی‌اکسید کربن است که به گفته مسئولان اتحادیه اروپا تنها از طریق کاهش نیروگاه‌های فسیلی امکان‌پذیر است.

در این طرح تصریح شده که تامین ایمنی نیروگاه‌های اتمی مهم‌ترین اولویت برای کشورهای عضو خواهد بود. در این طرح هم‌چنین از کشورهای عضو خواسته شده که فرسودگی ابزارها و تجهیزات نیروگاه‌های اتمی خود را تا سال ۲۰۲۵ برآورد کرده و به اطلاع کمیسیون اتحادیه اروپا برسانند، بطور مثال بررسی تَرَک در بدنه راکتور اتمی “تیانژ” و “دوول” در بلژیک.

افشای معایب و فرسودگی راکتورهای اتمی در اروپا در آوریل امسال در آلمان سبب نگرانی و دامن‌زدن به بحث‌های شدید شد. نیروگاه اتمی “تیانژ” تنها ۷۰ کیلومتر از شهر مرزی آخن در آلمان فاصله دارد.

پس از افشای کمبودهای ایمنی در نیروگاه هسته‌ای تیانژ، وزارت محیط ‌زیست آلمان از دولت بلژیک خواست که فعالیت این نیروگاه را تعطیل کند. البته دولت بلژیک به این درخواست واکنشی نشان نداد.

حزب سبزهای آلمان از برنامه جدید کمیسیون اتحادیه اروپا به شدت انتقاد کرد. اولیور کریشر، معاون فراکسیون سبزها در پارلمان آلمان گفت: «کمیسیون اتحادیه اروپا اجازه ندارد به نیروگاه‌های اتمی بسیار خطرناک یارانه بدهد.»

او افزود: «ما از زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد آلمان می‌خواهیم که در مقابل این برنامه بی‌معنای اتحادیه اروپا موضع‌گیری کند.»

هم‌اکنون در ۱۴ کشور عضو اتحادیه اروپا ۱۳۱ نیروگاه اتمی مشغول فعالیت هستند. میزان برق تولیدی این نیروگاه‌ها در مجموع ۱۲۱ گیگاوات است. برنامه‌ای برای ساخت ۱۴ نیروگاه اتمی دیگر نیز در کشورهای عضو آغاز شده است. اشپیگل