ترامپ یک جمهوری‌خواه اصیل نیست ـ محترم «حسن عابدینی»، کارشناس مسائل بین‌الملل

عمومی

به اعتقاد کارشناس مسائل بین‌الملل، نمی‌توان دونالد ترامپ را یک جمهوری‌خواه اصیل دانست؛ بنابراین بعید به نظر می‌رسد که لزوماً سیاست داخلی و خارجی دوران ترامپ با سیاست داخلی و خارجی زمان جمهوری خواهان یکسان باشد

«حسن عابدینی» در خصوص پیام انتخاب ترامپ به‌ عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا و پیامدهای آن، با اشاره به تضاد رفتاری وی با جمهوری خواهان تأکید کرد: نمی‌توان دونالد ترامپ را یک جمهوری‌خواه اصیل دانست؛ بنابراین بعید به نظر می‌رسد که لزوماً سیاست داخلی و خارجی دوران ترامپ با سیاست داخلی و خارجی زمان جمهوری خواهان یکسان باشد.

وی با توجه به شعارهای تبلیغاتی ترامپ در حوزه سیاست خارجی اشاره داشت: ترامپ نخست مطرح کرد که کلینتون داعش را ایجاد کرده است. همچنین وی مخالف ایجاد جنگ در افغانستان و عراق است؛ چراکه مالیات‌دهندگان آمریکایی برای این جنگ‌ها 6 تریلیون دلار هزینه کرده‌اند.

کارشناس مسائل بین‌الملل با یادآوری اینکه آغاز جنگ در افغانستان و عراق در زمان جمهوری خواهان و جورج بوش پسر اتفاق افتاد، گفت: بنابراین ترامپ در این زمینه با جمهوری خواهان زاویه دارد. اکثر قریب به‌ اتفاق جمهوری خواهان پیش از رقابت‌های انتخاباتی از دونالد ترامپ تبری جستند. آن‌ها مطرح کردند که به ترامپ رأی نمی‌دهند و به‌ جای وی رأی سفید یا به گزینه مقابل ترامپ رأی می‌دهند. بر این اساس این موضوع باید کاملاً روشن شود.

وی با توجه به انتقاد ترامپ از نظام سیاسی آمریکا اضافه کرد: دونالد ترامپ در حوزه داخلی نیز معتقد بود که نظام سیاسی ایالات‌متحده آمریکا فاسد است. به‌ عبارت‌ دیگر وی باور داشت که سیاست‌گذاران کاخ سفید چه در دوران جمهوری خواهان و چه در دوران دموکرات‌ها فاسد بودند. بدین ترتیب وی نظام سیاسی آمریکا را فاسد می‌دانست.

عابدینی با تأکید بر پیامدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بیان داشت: مهم‌ترین پیامد انتخاب دونالد ترامپ عبارت است از اینکه مردم دنیا متوجه شدند که حرف آزادی خواهان و انقلاب اسلامی در طول 38 سال گذشته مبنی بر اینکه نظام سیاسی آمریکا فاسد است، در جریان رقابت‌های انتخاباتی تأیید شد. ثانیاً جمهوری اسلامی ایران بر غیرقابل‌اعتماد بودن جمهوری خواهان و دموکرات‌ها تأکید می‌کرد، این امر نیز در این دوره از انتخابات آمریکا آشکار شد. صفات جمهوری خواهان از سوی کلینتون و صفات دموکرات‌ها از سوی ترامپ روشن شد.

وی با اشاره به چهره دروغین ارائه‌ شده از آمریکا تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در طول سال‌های گذشته بر این نکته تأکید داشت که چهره ارائه‌ شده از آمریکا نزد کشورهای دیگر یک چهره بزک‌کرده است. این چهره‌ای که ارائه می‌شد، مبتنی بر دموکراسی، عقلانیت و تصمیم‌گیری‌های خوب سیاسی بود؛ اما انتخابات اخیر نشان داد که این چهره بدون روتوش فردی مثل ترامپ را روی کار می‌آورد. فردی که در مورد خانم‌ها سخنان رکیک به کار می‌برد و در مقابل مسلمانان بسیار نژادپرستانه رفتار می‌کند.

با توجه به اثبات مواضع ایران گفت: پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا این پیام را در بردارد که سخنان جمهوری اسلامی ایران در طول سی‌وهشت سال گذشته در قبال آمریکا مورد تأیید قرار می‌گیرد. ایران تأکید داشت که لشکرکشی به عراق و افغانستان اشتباه بود. مردم آمریکا نیز در حال حاضر این موضوع را می‌پذیرند.

وی با تأکید بر مخالفت ترامپ با نظام سیاسی آمریکا اشاره داشت: گرچه ترامپ یک چهره منفور، غیرعقلانی و غیرقابل‌پیش‌بینی است؛ اما بخش فرودست آمریکا وی را انتخاب کردند. این موضوع نشان می‌دهد هرکسی که با نظام سیاسی کنونی آمریکا مخالفت کند، می‌تواند رأی بخش فقیر این جامعه را به دست آورد. ترامپ نیز علی‌رغم اینکه یک میلیاردر بود، توانست چنین اقدامی را به انجام رساند.