روزخشم علیه ریاضت اقتصادی در اروپا

عمومی

۴۵ روز پس از آغاز اعتراض جوانان فرانسوی به سیاست‌های دولت این کشور در زمینه حقوق کارگران، این اعتراض‌ها نه‌تنها همچنان ادامه دارد بلکه به دیگر شهرهای اروپایی نیز کشیده شده است

در پي دعوت جنبش «شب‌بيداري» فرانسه از مردم در كشورهاي اروپايي براي تظاهرات و تجمع در اعتراض به سياست‌هاي ناكارآمد اقتصادي و اجتماعي دولت‌هاي اين منطقه، جوانان در برخي پايتخت‌هاي كشورهاي اروپا ازجمله پاريس، مادريد، آتن، ژنو، لندن و رم دست به تظاهرات زدند. تظاهرات در پاريس همچون روزهاي گذشته با زد‌و‌خورد ميان معترضان و نيروهاي پليس همراه بود.

جنبش شب‌بيداري ابتدا در اعتراض به قوانين جديد وضع شده از سوي دولت فرانسه به راه افتاد اما رفته‌رفته طي روزهاي بعد به دامنه اعتراضات افزوده شد و جوانان فرانسوي نسبت به سياست‌هاي اجتماعي و سياست‌هاي رياضتي دولت اين كشور نيز اعتراض كردند. جنبش جوانان فرانسوي به‌دليل بيدار ماندن در طول شب، به اين نام خوانده شده است. تجمع شبانه آنها طي 6هفته گذشته در ميدان جمهوري پاريس همچنان ادامه دارد.

جنبش شب‌بيداري كه بيشتر فعاليت‌ها و تجمع‌هاي خود را از طريق شبكه‌هاي اجتماعي هماهنگ مي‌كند، از هفته گذشته فراخوان تجمع را با عنوان «روز جهاني اقدام» منتشر كرده بود. تصاوير منتشر شده توسط كاربران شبكه‌هاي اجتماعي، از تجمع معترضان به سياست‌هاي رياضتي در جمع‌هاي كوچك و بزرگ در بسياري از شهرهاي اروپا و شهرهايي خارج از اين قاره حكايت دارند. در بيانيه اين جنبش آمده كه «بسياري از مشكلات اجتماعي، اقتصادي و زيست‌محيطي در جهان ريشه‌ مشترك دارند، بنابراين شهروندان در سراسر جهان بايد متحد شوند و با اين مشكلات مقابله كنند».

  • تظاهرات گسترده در مادريد
  • علاوه بر تظاهرات بزرگ معترضان در شهر پاريس، هزاران نفر از مردم اسپانيا در پاسخ به دعوت فرانسوي‌ها و در پنجمين سالگرد به راه افتادن جنبش اعتراضي «خشم» در ميدان پوئرتادل‌سول در شهر مادريد تجمع كردند. در سال2011 اين جنبش با تظاهرات گسترده عليه سياست‌هاي رياضتي دولت وقت اسپانيا به راه افتاد و در نهايت به تاسيس حزب چپ‌گراي «پودموس» منجر شد كه اكنون سومين حزب بزرگ اسپانيا است. اين حزب سال گذشته در انتخابات پارلماني، شوراهاي محلي و شهرداري‌ها موفق شد نتايج غيرمنتظره‌اي كسب كند و در قدرت سهيم شود.
  • تظاهرات در آتن عليه رياضت اقتصادينامحبوب‌ترین رئیس جمهور نیم قرن گذشته فرانسه به گزارش يورونيوز، در ۱۵ مه ۲۰۱۲ میلادی شانزه لیزه را تا طاق پیروزی درجشن پیروزی اعلام ریاست جمهوریش زیر باران شدید طی کرد. آیا باران و سیل بی سابقه آن روز نشانه ای از ریاستی فاجعه بار داشت؟فرانسوا اولاند ده سال پیش (سال ۲۰۰۶ میلادی) گفته بود: «ماده قانونی ۴۹.۳ وحشیگری است. ۴۹.۳ انکار دموکراسی است. ۴۹.۳ شیوه ای برای متوقف کردن مذاکرات پارلمانی است.»فرانسوا اولاند تصویر رئیس جمهوری مردد از خود ایجاد کرده که به افکارش پایبند نیست.شعار «وضعیت بهتر می شود» که در یک برنامه تلویزیونی در ماه آوریل مطرح کرد به نظر به مشکل خورده است. اگر آمار و ارقام هم درست باشد اما او با سرزنش فرانسویان خشمگین روبروست. اعتراضات علیه اصلاح قانون کار، جنبش خیزش شبانه را باعث شد که به یک جنبش شهروندی علیه کل دولت بدل شده است.او در سخنانی گفت: «ما باید بتوانیم ملیت فرانسوی فردی که محکوم به نقض منافع بنیادی ملت فرانسه شده و دست به عملی تروریستی زده، حتی اگر در فرانسه متولد شده باشد را سلب کنیم.»برای چندین ماه او روی بحث سلب تابعیت پافشاری کرد اما در نهایت از آن صرفنظر کرد. اما این بار بدون گذشتن از پارلمان و با توسل به قانون ۴۹.۳ آنرا تصویب کرد و یک بار دیگر تصویری متناقض از خود بر جای گذاشت.
  • با اینحال او در سال ۲۰۱۰ در مخالفت با طرح قانون سلب تابعیت گفته بود: « آیا این اقدام چیزی را برای حفاظت و امنیت شهروندان مان بهبود می دهد؟ نه. آیا این اقدام با تاریخ، سنت ها و قانون اساسی ما سازگار است؟ چرا باید اصول اساسی مان را زیر سوال ببریم؟»
  • قبل از اعتراضات به اصلاح قانون کار، بحث سلب ملیت اعتراضات زیادی را باعث شد. اولاند بار دیگر متهم شد که به قولش پایبند نبوده است.
  • فرانسوا اولاند در سخنانی گفته بود: «این واقعا برای فرانسه بهتر است، اما نه لزوما برای همه فرانسوی ها»
  • با محبوبیت ۱۷ درصدی تاکنون و متوسط ۱۸ درصدی از ژانوایه ۲۰۱۴، می توان او را نامحبوبترین رئیس جمهور از آغاز جمهوری پنجم فرانسه (۵۰ سال اخیر) لقب داد.
  • منتقدان فرانسوا اولاند از عهد شکنی و کارنامه منفی او شکایت دارند. با اینکه همه روسای جمهوری کارنامه ای از عدم پایبندی به وعده هایشان دارند با این حال همه چنین خطایی را نمی کنند که اعتقادات شخصی، باورها و ارزشهای حزب خود را انکار کنند.
  • فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه که تنها یک سال از ریاست جمهوریش باقی است، رکود عدم محبوبیت یک رئیس جمهوری در تاریخ معاصر فرانسه را شکسته است.
  •  
  • مردم يونان نيز با تظاهرات در خيابان‌هاي آتن، پايتخت، اعتراض خود را نسبت به قوانين جديد تصويب شده از سوي دولت در زمينه كاهش بودجه‌هاي عمومي و افزايش ماليات اعلام كردند. معترضان با تجمع در مركز شهر، خواستار لغو قوانين جديد و همچنين خروج از حوزه يورو شدند. دولت يونان كه درگير بدهي‌هاي سنگين به كشورهاي اروپايي، بانك مركزي اروپا و بانك جهاني است، سال گذشته پس از چند‌ماه مذاكره با طلبكاران بين‌المللي خود در قبال دريافت كمك‌هاي مالي جديد، متعهد به تصويب قوانين رياضتي، افزايش ماليات و افزايش ساعات كاري شد. اقدامات جديد دولت يونان در راستاي تعهدات خود به كشورهاي اروپايي و بانك جهاني دنبال مي‌شود.