سخنرانی دبیرکل ناتو در کنگره آمریکا و هشدار علیه یک روسیه متخاصم‌تر

عمومی

 

دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت، این سازمان خواهان یک جنگ سرد جدید با روسیه نیست ولی خواستار اقدامات دفاعی بیشتر است

ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در سخنرانی خود در کنگره آمریکا درباره تهدیدهای ناشی از «یک روسیه متخاصم‌تر» برای اعضای این سازمان از جمله در زمینه نقض پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد هشدار داد.

استولتنبرگ در بخشی از سخنرانی خود خطاب به اعضای کنگره آمریکا گفت: ناتو قصد ندارد موشک‌های هسته‌ای قابل شلیک از زمین را در خاک اروپا مستقر کند ولی این سازمان برای تضمین یک دفاع مؤثر و قاطعانه اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

استولتنبرگ در عین حال از این فرصت بهره جست تا از ناتو به عنوان «موفق‌ترین اتحاد در تاریخ» دفاع کند. این در حالی است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، بارها از ناتو انتقاد کرده است.

اعضای کنگره آمریکا که با کف زدن ممتد و برخاستن از کرسی‌های خود، استولتنبرگ را تشویق کردند، گفتند که سخنرانی او در نشست مشترک مجالس سنا و نمایندگان موعدی برای تاکید بر تعهد آمریکا به ناتو است.

دبیرکل ناتو در بخش دیگری از سخنانش گفت: ناتو برای اروپا خوب بوده ولی برای آمریکا هم خوب بوده است.

دونالد ترامپ در ملاقات روز سه‌شنبه با استولتنبرگ گفت، تحت تأثیر فشارهای او به اعضای ناتو برای اختصاص مبالغ بیشتری به هزینه‌های دفاعی، مشارکت مالی آنها در بودجه ناتو میلیاردها دلار افزایش یافته ولی کشورهای عضو هنوز هم باید بودجه دفاعی خود را افزایش دهند. استولتنبرگ نیز گفت اعضای ناتو میلیاردها دلار به بودجه دفاعی خود افزوده‌اند.

دبیرکل ناتو در سخنرانی خود گفت که این سازمان خواهان یک جنگ سرد جدید با روسیه نیست ولی خواستار اقدامات دفاعی بیشتر است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، وی افزود: ما خواهان یک مسابقه تسلیحاتی جدید نیستیم ولی نباید ساده‌لوح باشیم.

استولتنبرگ تصریح کرد: ناتو باید خود را برای پایان پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد آماده کند.

استولتنبرگ در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما قصد منزوی کردن روسیه را نداریم و خواهان مناسبات بهتری با این کشور هستیم ولی حتی در صورت داشتن مناسبات بهتر، کماکان مناسبات دشواری خواهد بود.