آمریکا سعی دارد بر نتیجه انتخابات اوکراین تاثیر بگذارد

عمومی

 

معاون وزیر خارجه روسیه با انتقاد از سیاست غیرسازنده آمریکا در منطقه قفقاز شمالی، هشدار داد که ادعای اخیر مقام ناتو درباره تنگه کرچ صرفاً به‌خاطر تاثیرگذاری بر افکار مردم اوکراین در آستانه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در این کشور است

 

“گریگوری کاراسین” معاون زیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری «تاس» اعلام کرد که اظهارات شنیده شده از سوی نماینده آمریکا در ناتو درباره تنگه کرچ (در دریای آزوف)، صرفاً یک شعار نظامی و اقدامی تبلیغاتی در جهت حمایت از “پیتر پروشنکو” رئیس جمهوری کنونی اوکراین در آستانه برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در این کشور ارزیابی می شود.

پیش از این، “کی بیلی هاتچیسون” نماینده دائم آمریکا در ناتو گفت که پیمان آتلانتیک شمالی قصد دارد تدابیری در جهت تامین رفت و آمد امن کشتی‌های اوکرایی از .. اتخاذ کرده و در عین حال دامنه فعالیت‌های جاسوسی هوایی خود در منطقه دریای سیاه، به منظور کنترل اقدامات روسیه را افزایش دهد.

کاراسین در درخواست این خبرگزاری برای تفسیر این ادعا، گفت: «این اظهارات صرفاً یک شعار نظامی و اقدامی تبلیغاتی در جهت حمایت از “پیتر پروشنکو” در آستانه برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری و با این امیدواری است که این مسئله بتواند روی دیدگاه رای‌دهندگان اوکراینی تاثیر مورد نیاز را بگذارد.»

این دیپلمات روس یادآور شد که مردم اوکراین دیگر به چنین اظهارات تحریک آمیزی عادت کرده و طرف روسی امیدوار است که آنها فریب این اقدامات تبلیغاتی را نخورند.

لازم به یادآوری است، بر اساس نتیجه دور نخست انتخابات ریاست جمهوری که یکشنبه گذشته در اوکراین برگزار شد، “ولادیمیر زلنسکی” مجری و بازیگر اوکراینی و رهبر حزب «در خدمت مردم» و “پیتر پروشنکو” رئیس جمهوری کنونی این کشور در دور دوم انتخابات که 21 آوریل (اول اردیبهشت) برگزار خواهد شد، با یکدیگر رقابت کنند. این در حالی است که زلنسکی موفق شده بیش از 30 درصد آراء را بدست آورد و “پیتر پروشنکو” تنها توانسته 15.93 درصد آراء را از آن خود کند.

معاون وزیر خارجه روسیه همچنین درباره نتیجه دور دیگری از مذاکرات ژنو درباره امنیت و ثبات در منطقه قفقاز شمالی، یادآور شد که نمایندگان آمریکا و گرجستان در چارچوب این رایزنی‌ها، عملا مانع از تهیه متن بیانیه پایانی مشترک درباره پایبندی به اصل عدم بکارگیری توان نظامی در این منطقه شدند.

کاراسین افزود: «دیپلمات‌های آمریکایی و گرجی بار دیگر درخواست‌های تاریخ گذشته مانند: خروج نظامیان روسی از منطقه و حمایت از تمامیت ارضی گرجستان بر اساس مرزهای شناخته شده این کشور قبل از آگوست سال 2008 و پیش از اعلام استقلال دو جمهوری آبخازیا و اوستیای جنوبی را مطرح کردند.»

به عقیده وی، چنین موضع گیری به بن‌بست رسیده‌ای که مسلماً نه طرف روسی و نه شرکایش در قفقاز شمالی با آنها موافقت نخواهند کرد، تنها مانع از حل و فصل مشکلات منطقه می شود و بدین ترتیب طرفین نتوانستند روی بیانیه پایانی مذاکرات کار کنند.