پیشنهاد “بلک‌واتر” برای پایان جنگ افغانستان

عمومی

مدیرعامل شرکت امنیتی بدنام “بلک‌واتر” قصد دارد تا به خصوصی سازی جنگ در افغانستان بپردازد و این جنگ ۱۷ ساله را پایان دهد

به نقل از پایگاه خبری الجزیره، اریک پرینس، مدیر عامل شرکت امنیتی خصوصی “بلک‌واتر” در گفت‌وگو با “مهدی حسن” مجری شبکه الجزیره گفت که او در همان حال که از حامیان کمپین دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای پایان دادن به “جنگ بی پایان” افغانستان است اما او لزوماً از خروج سریع نیروهای آمریکایی از افغانستان حمایت نمی‌کند.

پرینس گفت: مسئله اینجا است؛ اگر آمریکا افغانستان را ترک کند، یا حمایت‌ها از افغانستان را از طریق پول یا نیروها متوقف کند، با اتفاقی نظیر سقوط “سایگون” در سال ۱۹۷۵ مواجه خواهیم شد که هلیکوپترها مجبور بودند تا مردم را از سقف سفارت آمریکا بلند کنند. وضعیت تا این حد بد خواهد شد.

در عوض پرینس خواستار این است که خود در جنگ دست داشته باشد. پیشنهاد پرینس این است که به جای ۵۰ هزار نیروی ناتو و پیمانکار خصوصی، ۲۰۰۰ نیروی ویژه آمریکایی و ۶ هزار پیمانکار نظامی جایگزین شوند؛ این کار باعث کاهش ۳۰ میلیارد دلاری هزینه‌ها در یک سال می‌شود.

پرینس گفت: من می‌خواهم با دادن ابزار بقا به نیروهای افغان و تهاجمی‌تر شدن، به جنگ در این کشور پایان دهم. اگر شما مربیانی را فراهم آورید و از این نیروها حمایت هوایی و لجستیک بکنید آنها می‌توانند خود بر دشمن پیروز شوند.

شرکت “آکادمی” در سال ۱۹۹۷ توسط یکی از فارغ‌التحصیلان آکادمی نیروی دریایی آمریکا با نام “اریک پرینس” تحت نام “بلک‌واتر” راه‌اندازی شد.  بلک واتر فعالیت جدی خود را از سال ۲۰۰۱ با ارائه خدمات امنیتی و لجستیک، در جنگ افغانستان آغاز کرد. این شرکت در سال ۲۰۰۹ به “ایکس‌ای سیستمز” تغییر نام یافت. سپس در اواخر سال ۲۰۱۰ اریک پرینس، بنیان‌گذار و مدیرعامل بلک‌واتر، شرکت خود را به گروهی سرمایه‌گذار خصوصی فروخت و نام آن به “آکادمی” تغییر پیدا کرد.

تصمیم برای تغییر نام بلک‌واتر از آنجا صورت گرفت که این شرکت عملکرد منفی‌ای به خصوص در جنگ عراق و کشتار غیرنظامیان داشت

اذعان موسس بلک‌واتر به حضورش در نشست مناقشه‌برانگیز

سال ۲۰۱۶ در “برج ترامپ”

مدیرعامل شرکت امنیتی بدنام “بلک‌واتر” در مصاحبه‌ای بر خلاف اظهارات سابقش نزد یک کمیته در کنگره آمریکا، برگزار شدن نشستی مناقشه‌برانگیز در سال ۲۰۱۶ در برج ترامپ و حضورش در این نشست به همراه پسر بزرگ دونالد ترامپ و یک نماینده عربستان و امارات را تایید کرد.

‌به نقل از هافینگتون پست، اریک پرینس، موسس و رییس سابق شرکت امنیتی خصوصی بلک‌واتر و مدیر عامل آن در مصاحبه‌ با الجزیره فاش کرد، در این نشست در برج ترامپ در زمان کمپین ریاست جمهوری ۲۰۱۶ همراه با دونالد جونیور، پسر بزرگ دونالد ترامپ و یک نماینده عربستان و امارات برای بحث در مورد سیاست مربوط به ایران حضور پیدا کرده است.

اریک پرینس نخستین بار است که به صورت علنی به برگزاری چنین نشستی اذعان‌ می‌کند. پرینس پیش‌تر در سال ۲۰۱۷ در صحبت‌هایی نزد یکی از کمیته‌های کنگره آمریکا هیچ صحبتی از برگزار شدن چنین نشستی نکرده و مدعی شده بود که در کمپین ریاست جمهوری ترامپ در سال ۲۰۱۶ هیچ نقش “رسمی یا غیر رسمی” نداشته و در حاشیه بوده‌ است.

بر اساس متن شهادت‌هایی که او در آن سال در نشستی با کمیته‌ اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا داشته، او اصلا اشاره‌ای به برگزاری این نشست نکرده است. سال گذشته میلادی روزنامه‌ نیویورک تایمز گزارش کرد که اریک پرینس سازمان دهنده این نشست در سال ۲۰۱۶ در برج ترامپ با دونالد جونیور، پسر بزرگ دونالد ترامپ و جورج نادر ، تاجر لبنانی ــ آمریکایی بوده است و همچنین جورج نادر در نشست فاش کرده که امارات و عربستان خواهان کمک به ترامپ برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری هستند. همچنین گزارش شد که در این نشست، استفن میلر دستیار ارشد فعلی کاخ سفید و جوئل زامل، کارشناس اسرائیلی شبکه‌های اجتماعی نیز حضور داشته‌اند.

اریک پرینس که برادر بتسی دِووس، وزیر آموزش آمریکا است، در مصاحبه‌ با شبکه الجزیره  برگزار شدن این نشست را تایید کرد. او در پاسخ به پرسش مهدی حسن، مجری این شبکه که چرا در شهادت‌هایش در کنگره برگزار شدن این نشست را افشا نکرده مدعی شد که او در این شهادت‌هایش برگزار شدن نشست را تایید کرده است. با این حال هنگامی که در این مصاحبه متن پاسخ او به کنگره برایش قرائت شد، گفت‌ که این متن “غلط” است و این صحبت با تعجب مخاطبان مصاحبه او همراه شد.

او در ادامه‌ تاکید کرد که همه صحبت‌هایی که در آن روز مطرح شده در این متن پیاده نشده است.

برگزاری این نشست در برج ترامپ و این که چه صحبت‌ها و وعده‌هایی در این نشست مطرح شده، پرسش‌هایی را درباره انفعال رییس جمهور آمریکا در برابر عربستان به ویژه‌ بعد از حادثه قتل جمال خاشقجی در شهر استانبول ترکیه مطرح می‌کند.

این‌ در حالی است که جارد کوشنر ، داماد دونالد ترامپ، چند روز پیش بر خلاف همه پروتکل‌ها با ولیعهد عربستان و دیگر مقامات این کشور در عربستان دیدار کرد و کارمندان سفارت آمریکا در عربستان به “دیلی بیست “گفتند که آنها را از این نشست‌ها کنار گذاشته اند و جزئیات بحث‌های مربوط به آنها را نمی دانند.

مهدی حسن همچنین در این مصاحبه از اریک پرینس در خصوص کتاب خاطراتش و این که او در این کتاب از عراقی‌ها با لفظ “وحشی‌ها” یاد کرده و همچنین قتل عامهایی که اعضای شرکت امنیتی بلکواتر زیر نظر او در عراق علیه شهروندان این کشور مرتک شدند، پرسش کرد.

اریک پرینس در پاسخ مدعی شد که او این لفظ را برای “تروریستها” به کار برده و مشکلی با این که تروریست‌ها را وحشی بخواند ندارد.

با این حال مهدی حسن در ادامه‌، اظهار کرد: تیم شرکت امنیتی متعلق به اریک پرینس نه برای “آزاد کردن” تروریست‌ها ،‌ بلکه برای آزاد کردن شهروندان عراقی اعزام شده است.