چرا ویتنام؟

عمومی

 

اینطور به نظر می‌رسد که آمریکا با انتخاب ویتنام به عنوان محل دومین نشست با کیم جونگ اون قصد دارد تا از کره‌شمالی بخواهد مسیر معجزه‌آسای ویتنام را بپیماید. با این حال چنین انتظاری می‌تواند ناامیدکننده باشد

روزنامه واشنگتن پست با اشاره به دومین دیدار رهبران آمریکا و کره‌شمالی نوشت، پشت بیشه‌ای از درختان، خارج از روستای تان وان در شمال هانوی، یادبود کوچکی از دورانی قرار دارد که کره‌شمالی و ویتنام کنار یکدیگر علیه “تخاصم آمریکا” ایستادگی می‌کردند. چهارده سنگ‌ ‌قبر آرامگاه افسران و مردانی از ارتش خلق کره شده است که بیشترشان خلبان جنگنده‌های کره‌شمالی بودند و مخفیانه برای نیروی هوایی ویتنام شمالی پرواز می‌کردند و بین سال‌های ۱۹۶۵ و ۱۹۶۸ کشته شدند.

«دو تی هوآ» ۷۵ ساله، سفیر سابق ویتنام در کره‌شمالی به واشنگتن پست می‌گوید: ما یکدیگر را برادرانی در نبرد علیه امپریالیسم آمریکایی در نظر گرفتیم.   

پس از آنکه دونالد ترامپ در اواخر همین هفته با کیم جونگ اون،‌ رهبر کره‌شمالی در هانوی برای رایزنی درباره احیای روابط حسنه و خلع سلاح هسته‌ای دیدار کند، واشنگتن به این کشور میزبان به عنوان یک مدل اشاره خواهد کرد؛ ویتنام با ایجاد تغییراتی از زمان جنگ، در اقیانوسی از تجارت جهانی غوطه‌ور شده تا به بازار اقتصادی پویا و شتاب‌پذیر تبدیل شده و از مزیت ارتباط نزدیک با دشمنان سابق آمریکایی خود بهره‌مند شود.      

مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در سفر ماه ژوئیه به ویتنام گفت: در سایه سعادت و شراکتی که زمانی غیر قابل تصور بود و ما امروز با ویتنام داریم، من پیامی برای رئیس کیم جونگ اون دارم؛ رئیس‌جمهوری آمریکا معتقد است کشور شما می‌تواند همین مسیر را طی کند. به شما بستگی دارد که فرصت را غنیمت بشمارید. این معجزه می‌تواند متعلق به شما باشد. این می‌تواند معجزه شما در کره‌شمالی هم باشد.

در شرایطی که ویتنام اطلاحاتی در بازار اقتصادی ایجاد کرده و روابط دیپلماتیک با ایالات متحده به جریان انداخته است، حاکمان پیونگ‌یانگ چنین اقدامی را در پیش نگرفتند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان هم گزارش داد، ترامپ شاید برای فروش مدل ویتنام به کره‌شمالی تلاش کند اما بعید به نظر می‌رسد که کیم جونگ اون،‌ رهبر کره‌شمالی خریدار آن باشد. محل دومین دیدار رهبران آمریکا و کره‌شمالی ویتنامی انتخاب شده است که خودش را در کمتر از پنجاه سال از دشمن آمریکا به شرکت صلح‌طلب تبدیل کرده است. انتظار می‌رود واشنگتن به کره‌شمالی بگوید، تمام آنچه پیونگ‌یانگ نیاز دارد این است که تسلیحات هسته‌ای خودش را کنار بگذارد تا آینده‌ای روشن در انتظارش باشد.

تحلیلگران به سی‌ان‌ان گفتند، بعید است چنین پیشنهادی هم بتواند نتیجه ملموسی ایجاد کند. کره‌شمالی می‌داند که سرمایه‌داری و اقتصاد بازار چگونه کار می‌کند اما انتخاب کرده است که طرف آن نرود. چین سال‌هاست از کره‌شمالی می‌خواهد اصلاحات اقتصادی انجام دهد و هر بار که کیم جونگ ایل، رهبر سابق کره‌شمالی سفری به آنجا داشت، بازدیدی از برنامه‌های کارآفرینی طراحی می‌شد.

وان جکسون، مقام سابق وزارت دفاع آمریکا در دولت اوباما به سی‌ان‌ان می‌گوید: همین تاکتیک مورد استفاده ایالات متحده هم قرار گرفت. نمونه‌های متعددی را به یاد دارم که به مقام‌های کره‌شمالی نشان داده شده است که صنعتی شدن سرمایه‌داری به چه شکل است.

او که نویسنده کتابی تحت عنوان “لبه: ترامپ، کیم و تهدید جنگ هسته‌ای” است، می‌گوید: ما به آنها نشان دادیم که سرمایه‌داری به چه صورت است… این ایده که تصور شود آنچه آنها در ویتنام ببینند می‌تواند نتیجه متفاوت‌تری از آنچه ما به آنها نشان دادیم، ایجاد ‌کند بی‌معنا و غیر منطقی است.