عزم چین برای بهینه سازی فرایند توسعه نهادهای کنفوسیوس جنجالی‌اش

عمومی

 

دولت پکن اعلام کرد، قصد دارد فرایند توسعه نهادهای کنفوسیوس جنجالی‌اش را بهینه‌سازی کند؛ نهادهایی که زبان و فرهنگ چینی را ارتقاء می‌بخشند اما از سوی برخی به خاطر گسترش نفوذ حزب کمونیست مورد انتقاد قرار گرفته‌اند

چین در سال ۲۰۰۴ میلادی تاسیس این نهادهای دولتی را آغاز کرد که هدفش پاسخ‌ دادن به افزایش درخواست‌های جهانی برای آموزش زبان و فرهنگ چینی اعلام شده است.

براساس گزارش خبرگزاری رویترز، اما این نهادها انتقادهایی را به ویژه در آمریکا برانگیخته به طوری که منتقدان معتقدند این نهادهای آموزشی چیزی جز بازوی پروپاگاندای حزب حاکم کمونیست چین نیستند؛ اتهاماتی که از سوی این نهادها و دولت پکن رد شده‌اند.

سند مربوط به مدرن‌سازی سیستم آموزشی چین که اواخر روز شنبه توسط کمیته مرکزی حزب حاکم و کابینه منتشر شد نشان می‌دهد که موسسه کنفوسیوس همچنان یک سیاست کلیدی دولت خواهد بود.

در این بیانیه که توسط خبرگزاری شینهوا منتشر شده، آمده است: دولت چین قصد دارد گسترش منطقه‌ای موسسه کنفوسیوس را بهینه کند، توانایی‌ها و ساختارش را تقویت بخشد و به طور کامل استانداردهای آموزشی‌اش را افزایش دهد.

در این بیانیه بدون اشاره به جزییات آمده است: دولت تلاش‌هایش برای آموزش زبان و فرهنگ چینی به صورت بین‌المللی را تقویت می‌کند. عمدتا چند هفته یا چند ماه پس از انتشار چنین بیانیه‌هایی اسناد سیاسی مفصل‌تری منتشر می‌شوند که بر اجرای این برنامه‌ها متمرکز خواهند بود.

برخی از قانون‌گذاران آمریکایی از جمله مارکو روبیو سناتور ایالت فلوریدا از اینکه بیش از ۱۰۰ موسسه کنفوسیوس در دانشگاه‌های سراسر آمریکا مستقر هستند و نمایندگی‌هایی در آنجا دارند انتقاد کرده و این نهادها را وسیله نفوذ چین بر آموزش عالی بین‌المللی توصیف کرده است.

برخی از دانشگاه‌های بزرگ آمریکا از جمله دانشگاه دولتی پنسیلوانیا و دانشگاه شیکاگو روابط خود با این نهاد را قطع کردند. این اقدام پس از آن صورت گرفت که اساتید این دانشگاه‌ها اعتراض کردند که برنامه‌های این نهاد پروپاگاندای چینی نهفته در آموزش فرهنگ و زبان است.

در این سند آمده است: چین فرصت‌های آموزشی برای دانشجویان از کشورهای شرکت‌کننده در طرح راه ابریشم جدید موسوم به یک کمربند و یک جاده را بهبود می‌بخشد، به تعلیم و تربیت استعداد بین‌المللی سرعت می‌بخشد و به بازگشت دانشجویان خارجی به کشورهایشان برای داشتن دورنماهای شغلی بهتر کمک می‌کند.

چین سال گذشته میلادی نخستین موسسه خود تحت عنوان مدرسه راه ابریشم را افتتاح کرد. حدود ۱۰۰ دانشجو از کشورهای شرکت‌کننده در این طرح که اقتصاد، سیاست، قانون و فرهنگ چین را مطالعه می‌کردند بورسیه دریافت کردند.

دانشجویان از کشورهای شرکت‌کننده در این طرح از جمله پاکستان و نپال نیز واجد شرایط برای دریافت بورسیه در دیگر دانشگاه‌های چین هستند.

شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین علاوه بر تقویت تجارت و سرمایه‌ گذاری قصد دارد تبادلات در حوزه‌هایی چون علوم، تکنولوژی، فرهنگ و آموزش را نیز تقویت کند.