به چنگ آوردن ۴۰ تن طلا؛

عمومی

 

 حسن ختام تبانی آمریکا و داعش در آخرین پایگاه تروریست‌ها در سوریه

برخی منابع اعلام کردند، ائتلاف ضد داعش صندوق‌هایی را از انبارهای داعش در آخرین پایگاهش در حومه شرقی دیرالزور خارج کرده است، منابع یاد شده احتمال دادند که این صندوق‌ها حاوی شمش‌های طلا و پول‌های به سرقت رفته در موصل عراق و مناطق مختلف سوریه باشند.

منابع سوریه به خبرگزاری رسمی این کشور تاکید کردند، صحنه‌ای که آمریکا درباره پیروزی خیالی بر داعش ترتیب داده و سعی در القای آن در افکار عمومی جهان دارد در واقع تلاشی برای سرپوش‌گذاری رسانه‌ای بر ارتباط و ائتلاف مستحکم خودش با داعشی است که دست به جنایت‌های بی‌شماری زده و نامش در لیست سازمان‌های تروریستی بین‌المللی ثبت و درج شده است.

در شرایطی که جامعه جهانی منتظر اعلامیه‌ای از سوی آمریکا درباره سرنوشت داعش است، دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد، ائتلاف ضد داعش صندوق‌هایی را از انبارهای این گروه تروریستی در آخرین پایگاهش در حومه شرقی دیرالزور خارج کرده است.

این مرکز به نقل از برخی منابع آگاه گزارش داد، عملیات انتقال از مناطق تحت کنترل داعش انجام شد.

منابع یاد شده افزودند، ائتلاف ضد داعش در این عملیات از هلی‌کوپترهایی که در منطقه روستای الباغوز فرود آمدند، کمک گرفت.

منابع مذکور در دامه گفتند، اگر در این صندوق‌ها اسلحه بود، ائتلاف آنها را به نیروهای سوریه دموکراتیک تحویل می‌داد و احتمالاً این صندوق‌ها محتوی مقادیری طلا و پول هستند که داعش در زمان حضورش در شرق فرات به دست آورده است، چرا که ائتلاف این صندوق‌ها را با هلی‌کوپتر به مکان نامعلومی منتقل کرد.

همچنین برخی منابع بومی در مناطق مختلف حومه شرقی دیرالزور تاکید کردند که با چشمان خود شاهد نمونه دیگری از همکاری‌های واشنگتن با داعش از طریق نیروهای آمریکایی بودند که به صورت غیرقانونی در سوریه حضور دارند.

به گفته این منابع، چند فروند هواناو آمریکایی صندوق‌های بزرگ پر از غنایم جنگی داعش را از منطقه الدشیشه در حومه جنوبی حسکه خارج کردند.

منابع یاد شده اظهار کردند، صندوق‌هایی که هواناوهای آمریکایی منتقل کردند، حاوی مقادیر زیادی طلا بودند که داعش در منطقه الدشیشه پنهان کرده بودند.

این مساله با گزارش‌های رسانه‌ها درباره اقدام داعشی‌ها برای انتقال شمش‌های طلایی که از شهر موصل عراق و مناطق مختلف سوریه به سرقت برده بودند و وزن آنها در حدود ۴۰ تن است، همخوانی دارد.

برخی منابع سوری نیز در گفت‌وگو با شبکه ماهواره‌ای روسیا الیوم اعلام کردند، یک یگان ویژه از نیروهای ائتلاف ضد داعش در حومه شمال شرقی دیرالزور عملیات هلی برن انجام دادند.

به گفته این منابع، عملیات یاد شده در منطقه فلیطح در حومه شمالی دیرالزور با دو فروند هلی‌کوپتر مدل آپاچی انجام شد و نیروهای شرکت‌کننده در این عملیات هفت صندوق بزرگ را که اطلاعی از محتویات آن نداشتند، کشف کردند.

طبق اظهارات منابع یاد شده، عملیات هلی برن مشابهی چند روز قبل در منطقه الدشیشه در نزدیکی حومه دیرالزور علیه یک انبار سلاح داعش در این منطقه انجام شد.

طبق این گزارش‌ها، در دو عملیات هلی برنی که هواناوهای آمریکایی در مناطق هجین در حومه دیرالزور و الدشیشه در حومه جنوبی حسکه انجام دادند، گروهی از فرماندهان داعشی که خود را به نیروهای آمریکایی تسلیم کردند، آمریکایی‌ها را به سمت مخفیگاه‌های داعش هدایت کرده و آمریکایی‌ها به طلاهای مسروقه دست یافتند.

همچنین برخی منابع رسانه‌ای و بومی گزارش دادند، در قالب قرارداد غیرعلنی میان واشنگتن و داعش برای تسلیم حدود ۴۴۰ تروریست داعشی، ۲۰۰ داعشی که در شهرک الباغوز حضور داشتند، به نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) تحویل داده شدند، پیش از این و در مرحله اول اجرای این قرارداد نیز ۲۴۰ تروریست با حمایت ائتلاف ضد داعش به خاک عراق منتقل شدند.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گزارش داد، روابط جدی آمریکا با داعش اکنون بر ملا شده است و واقعیات موجود نشان می‌دهند آمریکا که ادعای مبارزه با این گروه تروریستی را دارد، فرماندهان عالی رتبه این گروه تروریستی را با جنگنده‌های خود از پایگاه‌هایشان به اماکن استقرار نیروهای آمریکایی منتقل کرده و به این شکل جان آنها را حفظ می‌کند، علاوه بر این آمریکا با هدف قرار دادن پایگاه‌های ارتش سوریه که آخرین مورد آن در دوم ماه جاری میلادی در منطقه السکریه در غرب البوکمال انجام شد، سعی دارد روحیه این تروریست‌ها را بالا ببرد.

ائتلاف ضد داعش به تازگی عملیات‌های هلی برن متعددی را در صحرای سوریه از منطقه الدشیشه در حومه حسکه تا حوزه التنک در دیرالزور انجام داده است.

این در حالی است که مرکز آشتی روسیه در سوریه روز شنبه گروه دیگری از کمک‌های بشردوستانه را برای ساکنان استان حماه در سوریه ارسال کردند.

خبرگزاری تاس روسیه اعلام کرد، سربازان روس این مرکز در پاسخ به درخواست کلیسای ارتدوکس انطاکیه به مسیحیان ساکن شهرک عین الکروم و روستای التومی کمک‌هایی را ارسال کردند.

  • خبرنگار سپیده حسینی
  • دبیر زهرا موسوی

  •