معمای همکار ترکیه‌ای عربستان در قتل جمال خاشقجی

عمومی

تکه‌های پازلی که کنار هم قرار می‌گیرند

تصاویر ساختگی نمایش قتل خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول

معاون دادستان کل عربستان روز پنجشنبه گذشته دستگیری 21 تن را در این کشور در ارتباط با قتل جمال خاشقجی و درخواست صدور حکم اعدام برای پنج تن در این پرونده را اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، وی همچنین تایید کرد که یک نیروی محلی از شهروندان ترکیه با گروه قتل 15 نفره خاشقجی در استانبول همکاری می‌کرده است.

یکی از سوالاتی که در پرونده خاشقجی همچون یک معما مطرح است، هویت همین همکار محلی اهل ترکیه است که گفته می‌شود تکه‌هایی از جنازه خاشقجی را از محل کنسولگری ترکیه تحویل گرفته است. اما روند تحولات و اطلاعات و اخبار در رسانه‌های ترکیه نشان می‌دهد نقش و وزن این فرد به مراتب بزرگتر از یک همکار عادی سعودی در ترکیه است.

این روند نشان می‌دهد که سازمان اطلاعات ملی ترکیه “میت” همچنان به دنبال عوامل طراحی کودتای نافرجام علیه رجب طیب اردوغان است و شاید به همین دلیل است که هم زمان با پیگیری پرونده قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول، نام محمد فتح‌الله گولن که در آمریکا به سر می برد دوباره بر سر زبان‌ها افتاده است.

آن چنان که سازمان اطلاعات ملی ترکیه “میت ” می‌گوید، تاکنون عربستان سعودی از افشای نام این همکار ترک خودداری کرده است و اصرار فراوان مقامات عالی رتبه ترکیه از جمله رییس جمهور، وزیر امور خارجه، دبیر کل حزب عدالت و توسعه و دادستان کل ترکیه از دولت سعودی برای افشای نام این همکار محلی ترک بی نتیجه مانده است، به همین دلیل وجود این همکار اهل ترکیه در جریان قتل خاشقجی، تکه تکه کردن و انتقال جنازه وی به کنسولگری عربستان در استانبول به یک حلقه مفقوده تبدیل شده است با این حال منابع خبری مستقل معتقدند که سازمان اطلاعات ملی ترکیه “میت” این معما را حل کرده است اما منتظر اعتراف دولت عربستان هستند.

از همان آغاز ماجرا از سوی ترکیه سه درخواست به موازات هم از دولت سعودی درخواست شد:

–         جنازه جمال خاشقجی کجاست؟

–         چه کسی دستور قتل وی و اعزام گروه قتل را صادر کرده است؟

–         همکار اهل ترکیه که با گروه قتل همکاری کرده است چه کسی بوده است؟

این‌ها در حقیقت سوالات سازمان ملی اطلاعات ترکیه بوده است که از زبان سیاسیون دولت ترکیه اعلام شده است، اما نکته مهم از آغاز طرح این سوالات این بود که این همکار ترکیه‌ای چقدر برای ترکیه اهمیت دارد که در کنار دو سوال سنگین دیگر قرار گرفته است؟

تا کنون دو سوال اول تکلیفش روشن است و براساس مدارک و شواهدی که ترکیه در اختیار دارد به خوبی می‌داند که با توجه به ترکیب و ماموریت گروه قتل چه کسی فرمان اصلی را صادر کرده است. براساس آن چه که واشنگتن پست آمریکا از یک منبع سازمان سیا گفته است (پس از گفتگوی تلفنی اردوغان با ترامپ) ولیعهد عربستان، محمد بن سلمان آمر اصلی بوده است. اما سوال دوم هم روشن بوده است و ترکیه می‌دانسته دیگر اثری از جنازه قاشقجی وجود ندارد زیرا با اسید ذوب شده است.

اما تکلیف همکار اهل ترکیه سازمان اطلاعات امنیت عربستان سعودی چه شده است؟ روند اخبار و اطلاعات منتشر شده در ترکیه نشان می‌دهد که وضعیت این همکار ترکیه‌ای از چهار حالت زیر خارج نیست:

1-    وی به دستور سازمان اطلاعات و امنیت عربستان در جایی از ترکیه مخفی شده است تا آب‌ها از آسیاب بیفتد.

2-    وی با همکاری سازمان اطلاعات و امنیت عربستان به خارج از ترکیه فرار کرده است و این احتمال هم وجود دارد که از طریق کشور ثالثی به عربستان منتقل شده باشد.

3-     احتمال سوم آن است که این همکار ترکیه‌ای عربستان سعودی پس از لو رفتن حوادث داخل کنسولگری عربستان در استانبول توسط عوامل اطلاعات و امنیت عربستان سعودی (یک روز یا دو روز پس از حادثه قتل خاشقجی) به قتل رسیده باشد و به بیانی دیگر وی نیز مثل هدف جنایت اصلی به آب تبدیل شده و زیر زمین فرو رفته باشد تا اطلاعات و اخبار چگونگی قتل خاشقجی و انتقال جسد وی به خارج کنسولگری و یا ذوب کردنش مخفی باقی بماند.

4-    احتمال چهارم آن است که وی با رهگیری اطلاعاتی توسط سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه در پی قتل خاشقچی در روزهای بعد دستگیر شده باشد و اکنون ترکیه به دنبال اعتراف رسمی عربستان مبنی بر اعلام نام وی است تا برگه‌های دیگرش علیه سعودی را رو کند.

اما چرا ترکیه درخواست افشای نام همکار ترک را از عربستان درخواست کرده است؟ و چرا افشای نام وی را به موازات و در ردیف دو سوال اصلی دیگر (آمر اصلی جنایت در کنسولگری و محل جنازه خاشقجی) قرار داده است؟

1-    سازمان اطلاعات ترکیه پازل‌هایی را با تکیه بر اطلاعات میدانی‌اش در کنار هم گذارده تا با افشای نام این فرد صفحه پازل اطلاعاتی‌اش را تکمیل و مدارک دخالت عالی‌ترین مقام سعودی در قتل جمال خاشقجی را ثابت کند.

2-    سازمان اطلاعات ترکیه می‌داند که این همکار ترک عربستان باید فردی قابل اطمینان برای عربستان باشد که در جریان کاری با این ابعاد و هولناکی قرار گرفته است و وی می‌تواند سر نخ رسیدن اطلاعات ترکیه به شبکه اصلی قتل خاشقجی در ترکیه باشد.

3-    این سرنخ می‌تواند ابعادی بزرگتر از قتل خاشقجی در ترکیه را افشاء کند. برخی در ترکیه بر این اعتقاد هستند که این فرد اهل ترکیه که احتمالا سال‌ها با سعودی در ترکیه کار می‌کرده و یکی از سر شاخه‌های اصلی سازمان اطلاعات عربستان در ترکیه بوده می‌تواند برخی سوالات و معماهای طرح کودتا در ترکیه علیه اردوغان که گفته می‌شود عربستان سعودی نیز در آن نقش داشته را باز کند.

4-    از نگاه سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه، این همکار ترکیه‌ای سعودی در ترکیه در حقیقت پل یا سر تیم اصلی اطلاعات و عملیات سعودی در ترکیه بوده است که کشف نام و سپس دستگیری وی می‌تواند تیم‌های اطلاعاتی و امنیتی عربستان در ترکیه را افشاء کند.

5-    تکیه و درخواست چندین باره ترکیه بر افشای نام این فرد (توجه داشته باشیم که رییس جمهور و وزیر خارجه و دبیرکل حزب عدالت و توسعه ترکیه تاکنون چندین بار این درخواست را تکرار کرده‌اند) از سوی عربستان نشان می‌دهد حجم اطلاعاتی این فرد باید بسیار بالا باشد و به طور قطع یکی از برگه‌های برنده ترکیه علیه عربستان است که می‌تواند به خیلی از مسائل پرونده خاشقجی جواب دهد و در کنار آن برخی حلقه‌های گم شده امنیتی در داخل ترکیه را پیدا کند. لذا بدون تردید وی یک فرد عادی نیست که بی اعتنا از کنار او عبور کنند و او می‌تواند بحرانی بزرگتر از قتل خاشقجی برای پادشاهی عربستان ایجاد کند.

اما با فرض دستگیری وی توسط سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه”میت” به طور قطع می‌توان گفت که ترکیه منتظر اعتراف رسمی و افشای این اسم از سوی عربستان است تا بارهای حقوقی، دیپلماتیک، اطلاعاتی و امنیتی خود را بر آن سوار کند، به همین دلیل است برخی بر این گمانه هستند که وی می‌تواند برخی گره‌های کور کودتا 2016 در ترکیه را باز کند.

در کنار همه این احتمالات در ترکیه، این احتمال قوت و شدت دارد که فردی با این همه سنگینی اطلاعاتی و امنیتی می‌تواند یک خطر بالقوه و بسیار خطرناکتر از اصل پرونده قتل خاشقجی برای عربستان باشد در این حالت اگر سازمان اطلاعات و امنیت سعودی فرصت می‌داشته پس در اولین فرصت او را سر به نیست کرده است، در هر دو حالت عربستان همچنان با بحرانی دامنه دار مواجه خواهد بود.