هم‌زمان با هفدهمین سال جنگ نیمی از آمریکایی‌ها به شکست در افغانستان اذعان دارند

عمومی

در هفدهمین سال جنگ افغانستان، براساس نظرسنجی جدید مرکز تحقیقات پیو، حدود از نیمی از آمریکایی‌ها اعتقاد دارند که ایالات متحده در دستیابی به اهدافش در طولانی‌ترین جنگ تاریخ این کشور بازمانده است

به نقل از استار اند استریپس، براساس این نظرسنجی ۴۹ درصد از آمریکایی‌ها می‌گویند ایالات متحده از رسیدن به اهدافش باز مانده است و در مقابل، ۳۵ درصد باور دارند که آمریکا تقریبا موفق شده است. شانزده درصد از پاسخ دهندگان هم نظری نداشتند.

نظرسنجی‌های پیو به دنبال بررسی‌های سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ انجام می‌شود که حاوی دیدگاه‌های عمدتا منفی بوده است. در نظرسنجی سال ۲۰۱۵، ۵۶ درصد از شرکت‌کنندگان جنگ ۱۷ ساله آمریکا در افغانستان را به عنوان “کاملا شکست‌خورده” توصیف کردند.

نظرسنجی تازه پیو از ۱۸ تا ۲۴ سپتامبر بین ۱۷۴۵ تن انجام شد. اصلی‌ترین تفاوت این نظرسنجی با بررسی‌های پیشین این است که تغییری در نگاه جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها ایجاد شده است. در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما، دموکرات‌ها به پیشرفت در افغانستان نگاهی عمدتا رضایت‌بخش داشتند. اکنون، بیشتر جمهوری‌خواهان خوش‌بین شده‌اند. ۴۸ درصد آنها باور دارند آمریکا در افغانستان موفق شده است و در مقابل، ۲۸ درصد از دموکرات‌ها و مستقل‌های چپگرا چنین نظری دارند.

در مجموع نظرسنجی پیو میزان اندکی از خوش‌بینی درباره جنگی را نشان می‌دهد که کهنه‌سربازان غالبا از آن به عنوان “جنگ همیشگی” یاد می‌کنند. در حالی که تصمیم به استفاده از قدرت نظامی در افغانستان برای عزل طالبان، در واکنش به حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، از سوی بیشتری آمریکایی‌ها در آن زمان اقدام درستی دانسته می‌شد، مردم اکنون به صورت روزافزونی تصمیم به مداخله را اشتباه می‌دانند.

مرکز نظرسنجی پیو اعلام کرد: در شرایطی که اختلاف‌نظرها درباره تصمیم اولیه برای استفاده از نیروی نظامی در افغانستان رشد کرده است، افکار عمومی بر سر اینکه آیا این تصمیم درستی بوده است یا خیر، بیشتر دو دسته شده‌اند.

در اوایل سال ۲۰۰۲ حمایت از جنگ ۸۳ درصد بود و در سال ۲۰۰۶ به ۶۹ درصد رسید که باز هم نشان می‌داد این کمپین نظامی اقدامی صحیح بوده است. اکنون تنها ۴۵ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی معتقدند که آمریکا در استفاده از نیروی نظامی تصمیمی درست گرفته بود و ۳۹ درصد آن را اقدامی اشتباه دانستند.

به‌رغم کاهش مداوم حمایت مردمی، جنگ افغانستان با مخالفت علنی اندکی روبروست و در واشنگتن، قانونگذاران به ندرت درباره مزایا و امتیازات جنگ سخن می‌گویند. در استراتژی ضد تروریسم جدید کاخ سفید که سندی ۳۴ صفحه‌ای است و پنج‌شنبه منتشر شد، حتی به افغانستان اشاره هم نشده است. با وجود این، آمریکا به عنوان “کشوری در جنگ” توصیف شده است که با “گروه‌های تروریست اسلام‌گرای رادیکال” مواجه است.