نگاهی به نیم‌قرن کمک‌های مالی آمریکابه رژیم صهیونیستی

عمومی

 

آمریکا در بیش از نیم قرن گذشته بیش از صدمیلیارد دلار به رژیم صهیونیستی کمک کرده که از جمله عوامل گسترش ناامنی در منطقه غرب آسیا بوده است

 آمریکا در کمک‌های مالی و نظامی به رژیم صهیونیستی حد و مرزی نمی‌شناسد و شروطی هم برای آن تعیین نمی‌کند. این کمک‌ها، از جمله  عوامل گسترش ناامنی در منطقه غرب آسیا بوده است.

براساس خط ‌مشی سیاست ایالات متحده از سال 1984، کمک‌های اقتصادی آمریکا به اسرائیل باید برابر یا بیش از بازپرداخت بدهی سالانه اسرائیل به ایالات متحده باشد.

به‌خلاف طرف‌های دیگر، که در برنامه‌ای سه‌ماهه کمک‌های مالی را دریافت می‌کنند، کمک به اسرائیل از سال 1982 به‌صورت یکجا و از ابتدای سال مالی، پرداخت می‌شود.

اکثر آمریکایی‌ها از میزان کمک دولت آمریکا به اسرائیل ــ منابع حاصل از درآمد مالیاتی شهروندان آمریکایی ــ اطلاع کافی ندارند.

حجم کمک‌های آمریکا به اسرائیل در تاریخ مناسبات جهانی بی‌سابقه و به‌نوعی واشنگتن در قبال اسرائیل بسیار سخاوتمندانه تاکنون عمل کرده است. 

در تحلیل دلایل استراتژیک برای کمک‌های مالی آمریکا به اسرائیل می‌توان به منافع صادرکنندگان سلاح‌های آمریکایی و نقش‌آفرینی اسرائیل در پیشبرد منافع استراتژیک آمریکا در منطقه اشاره کرد.

نکته مهمتر اینکه اسرائیل عملاً به یکی از سازمان‌های فدرال آمریکایی برای پیاده‌سازی برنامه‌های سیاست‌گذاران این دو کشور در منطقه تبدیل شده است.

مجموع کمک‌های آمریکا به اسرائیل حدود یک‌سوم از بودجه کمک‌های خارجی آمریکا را تشکیل می‌دهد، سرزمین‌های اشغالی فقط 0.1 درصد جمعیت جهان را دارا می‌باشد.

اینفوگرافی زیر کمک‌های آمریکا به رژیم صهیونیستی را بین سال‌های 1946 تا 2019 در بخش‌های مختلف نشان می‌دهد. 

.