به مناسبت سالگرد جنگ عراق

عمومی

|پروژه‌ای بر مبنای دروغ و با عواقب طولانی

دویچه وله آلمان در گزارشی به مناسبت سالگرد جنگ عراق آن را پروژه ای به رهبری آمریکا و با مشارکت متحدان غربی دانست که بر پایه و اساس دروغ بنا نهاد شده و عواقب آن همچنان ادامه دارد.

دویچه وله آلمان در مطلبی به مناسبت سالگرد جنگ خانمان برانداز عراق که منطقه را به آشوب کشید نوشت: حدود پانزده سال پیش سربازان آمریکایی در بغداد مجسمه صدام حسین را سرنگون کردند و امروز ما می دانیم که این جنگ صدها هزار قربانی به بار آورده، خاورمیانه را به هرج و مرج کشانده و بر اساس دروغ بنا نهاده شد.

دویچه وله آلمان در ادامه این مطلب نوشت: حدود 3 هفته طول کشید تا بعد از شروع جنگ عراق به رهبری آمریکا، در بغداد و میلیون ها صفحه نمایشگر در سراسر دنیا مجسمه صدام حسین سقوط کرد. این تصاویر در تاریخ 9 آوریل سال 2003 وارد حافظه جمعی بشری شد.

اما حالا 15 سال بعد همچنان مسائل باز و حل نشده زیادی وجود دارد. مثلا این مسئله مشخص نیست که این جنگ طولانی چه تعداد قربانی داشته و هرج و مرج ناشی از آن بخصوص برای جمعیت بومی تا چه حد گسترده بوده است.

اکثر ارزیابی ها حاکی از حدود 150 هزار تا نیم میلیون قربانی در این جنگ است. برخی بررسی های دقیق تر حکایت از قربانیان بیشتری دارد. مجله معتبر پزشکی لانست در سال 2006 از بیش از 650 هزار قربانی دیگر سخن گفته بود. علاوه بر خشونت های آشکار پیامدهای نابودی زیر ساخت ها و مراکز بهداشتی در این کشور طی دوران این جنگ طولانی نیز قابل توجه است.

آنچه که ما دقیقا درباره آن اطلاع داریم این است که جنگ عراق جنگی است که بر پایه و اساس دروغ شکل گرفته است. تصویر دومی هم از جنگ عراق در حافظه جمعی بشری وجود دارد و آن سخنرانی کالین پاول، وزیر امور خارجه ایالات متحده در 5 فوریه سال 2003 در شورای امنیت سازمان ملل متحد است. وی حدود 6 هفته قبل از شروع این جنگ مدت 76 دقیقه می خواست نظر جهانی را برای ورود به این جنگ کسب کند. محتوای اصلی سخنرانی وی این بود که صدام حسین سلاح های بیولوژیک و شیمیایی کشتار جمعی در اختیار دارد و رژیم او از تروریسم حمایت کرده و به دنبال ساخت سلاح هسته ای است.

دویچه وله در ادامه نوشت: سخنرانی پاول به یک دلیل در حافظه ها باقی ماند و آن این بود که همه این ادعا غلط از آب درآمد و کالین پاول خود در سال 2005 این سخنرانی را به عنوان لکه لنگی در دوران کاری اش توصیف کرد.

“ری مک گاورن” یکی از کهنه سربازان اطلاعاتی آمریکا است که حدود 27 سال برای سازمان سیای آمریکا در موقعیت های برجسته کار کرده است. وی در سال 2003 همراه با برخی همکارانش تشکلی موسوم به   (VIPS) را تاسیس کرد که به شدت نگاه انتقادی به سیاست های ایالات متحده داشت. این کهنه سرباز 78 ساله امروز این طور به دویچه وله می گوید که اطلاعات مربوط به آغاز جنگ عراق نه تنها ناقص بلکه تحریف شده و جعلی بودند. بخش عمده ای از توجیهات ایراد شده در سخنرانی پاول برای آغاز جنگ عراق از سازمان های اطلاعاتی آلمان دریافت شده بود.

نویسنده در ادامه با استناد به سخنان مک گاورن اطلاعاتی که از آلمان به آمریکا ارائه شده را داده هایی دانست که برای موثق بودن آن تلاشی نشده بود و در ادامه نوشت: قدرت اجرایی 43 رئیس جمهوری آمریکا یعنی جورج بوش در هر حال این جنگ را می خواست.

خاویر سولانا ، مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا و دبیر کل پیشین ناتو به مناسبت 15 سالگرد جنگ عراق در سخنانی اظهار داشت که پایه و اساس این تهاجم آمریکایی از مدتها قبل بنا نهاده شده بود و به عنوان پروژه ای علیه تروریسم به عموم فروخته شد. سولانا همچنین این مسئله را یادآوری کرد که جورج بوش مدتی بعد از انتخاب دوباره اش به عنوان ریاست جمهوری آمریکا در سال 2000 عراق را به عنوان یکی از دو اولویت اصلی خود در سیاست امنیتی معرفی کرد.

از همان اوایل جنگ عراق متحدان انگلیسی آمریکا هم در خط مقدم قرار داشتند. در ماه مارس سال 2005 ساندی تایمز لندن درباره محتوای یک یادداشت محرمانه گزارش داد که بر اساس آن تونی بلر، نخست وزیر وقت انگلیس دیداری با موضوعیت عراق را در 23 جولای سال 2002 داشته است.

نویسنده در بخش دیگری از این مطلب با اشاره به تردیدها و ابهامات زیادی که در مدارک و شواهد برای شروع جنگ عراق وجود داشت نوشت: اما این تردیدها تونی بلر را از آن باز نداشت که به نفع روابط ویژه خود با آمریکا در این جنگ وارد شود.

جنگ عراق بر اساس ارزیابی “بیورن شیف بایر”، کارشناس حقوق بین الملل اهل کلن آلمان یک اقدام خشونت بار ناقض قوانین بین المللی و یک جنگ غیر قانونی آمریکا همراه با متحدانش بود. جنگی که آلمان هم حداقل به صورت غیر مستقیم در آن مشارکت داشت. البته این کشور رسما از دنباله روی آمریکا در این جنگ اجتناب کرد. گرهارد شرودر، صدر اعظم وقت آلمان به دلیل نه گفتن به جنگ عراق در انتخابات پارلمانی سال 2002 پیروز شد.

البته “فلورین پاف” یکی از مقامات سابق ارتش آلمان به دویچه وله گفت که ارتش آلمان به صورت گسترده در جنگ عراق مشارکت داشت