میزان پایین سدیم خون نشانه اختلال فکری در مردان مسن

عمومی

 

مطالعه جدید نشان می‌دهد که میزان پایین سدیم خون با اختلال روانی و زوال شناختی در مردان مسن مرتبط است.

به گفته محققان این یافته‌ها می‌توانند نگران کننده باشند چراکه غالبا برخی داروهای مورداستفاده توسط افراد مسن میزان سدیم خون را پایین می‌آورند.

این تحقیق شامل بیش از ۵۴۰۰ مرد سالم ۶۵ سال به بالا بود که وضعیت سلامت‌شان به طور میانگین کمتر از ۵ سال تحت نظر بود. کریستین نوواک، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه کلرادو، در این باره می‌گوید: «۱۰۰ تن از این شرکت کنندگان مبتلا به شرایطی موسوم به هیپوناترمی‌شدند که در این حالت، میزان سدیم خون افراد کمتر از حد سالم است.»

محققان دریافتند در مقایسه با مردان دارای میزان نرمال سدیم، مردان مبتلا به هیپوناترمی خفیف ۳۰ درصد بیشتر دچار اختلال روانی در ابتدای مطالعه و ۳۷ درصد بیشتر مبتلا به زوال روانی به مرور زمان شدند.

محققان همچنین به رابطه بین میزان بالا سدیم خون و زوال روانی در طول زمان هم پی بردند.

نوواک تاکید می‌کند که این یافته‌ها مقدماتی بوده و هنوز رابطه علّی و معلولی‌شان به اثبات نرسیده است. به گفته وی، «از آنجائیکه هم کاهش میزان سدیم خون و هم تغییرات خفیف در عملکرد شناختی از وقایع شایع با افزایش سن هستند، از اینرو باید تحقیقات بیشتری در آینده بر روی این مسئله انجام شود.»

خوراکی‌های مفید برای مبتلایان به “سندرم روده تحریک پذیر”

بیماری سندرم روده تحریک‌پذیر مشکلی است که با علائمی در ناحیه شکم از قبیل اسهال، یبوست یا هر دوی آنها شناخته می‌شود.در حالیکه پزشکان هنوز به علت دقیق این بیماری پی نبرده‌اند مشخص شده است که این اختلال بر چگونگی تعامل مغز و روده تاثیر می‌گذارد.

زمانیکه فرد دچار سندرم روده تحریک پذیر است متوجه می‌شود برخی از انواع مواد غذایی موجب می‌شود علائم بیماری‌اش شروع یا تشدید شود. اگرچه این مواد غذایی در افراد مختلف متفاوت است پزشکان به برخی از رایج‌ترین خوراکی‌ها که موجب بروز مشکلات گوارشی می‌شوند اشاره کرده‌اند.

بسیاری از پزشکان “رژیم غذایی حاوی FODMAP پایین” را پیشنهاد می‌دهند که از بروز علائم سندرم روده تحریک پذیر جلوگیری می‌کند. FODMAP کربوهیدرات‌های کوچکی هستند که علائم این سندرم را از طریق تولید گاز، ایجاد درد شکمی و تشدید یبوست بیشتر می‌کنند.

در رژیم غذایی FODMAP پایین، اضافه کردن ۱۶ نوع خوراکی ممنوع است که شامل سیب، نوشیدنی‌های غیرطبیعی، لوبیای پخته، بروکلی، کلم پیچ، نوشیدنی‌های گازدار، گل کلم، نخود، سالاد کلم، لاکتوز موجود در محصولات لبنی، عدس، گلابی، کلم ترش، سویا، هندوانه، پیتزا و غذاهای سرخ شده می‌شود.

با این حال مبتلا بودن به سندرم روده تحریک پذیر به این مفهوم نیست که فرد نمی‌تواند از سبزیجات و میوه‌ها مصرف کند بلکه باید از میوه‌ها و سبزیجاتی استفاده کند که دارای FODMAP پایین هستند. پزشکان رعایت نکات زیر را به این بیماران توصیه می‌کنند: – مصرف میوه‌هایی با FODMAP پایین همچون موز، بلوبری، گرمک، انگور، پرتقال، کیوی و توت فرنگی– مصرف سبزی‌جاتی چون هویج، بادمجان، لوبیا سبز، اسفناج، سیب زمینی شیرین، کدو – افزایش دریافت کلسیم با مصرف ماست به جای دیگر خوراکی‌های حاوی لاکتوز

– جایگزین کردن کره با روغن زیتون

– مصرف شیر بدون لاکتوز