اتحادیه اروپا نمی‌خواهد تابع منافع آمریکا باشد

عمومی

 

وزیر امور خارجه آلمان انتقاد شدیدی به مفاد اولین سخنرانی ترامپ درباره شرایط ملت وارد کرده و تاکید کرد که اروپا نباید ترامپ را الگوی خود قرار دهد

“زیگمار گابریل”، وزیر امور خارجه آلمان در مصاحبه با روزنامه “هندلزبلات آلمان” انتقاد شدیدی به سخنرانی ترامپ درباره شرایط ملت وارد کرده و گفت: دیدگاه های اساسا متفاوت بین اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا وجود دارد. فریادها برای راه حل های ملی سمی برای آلمان ، برای اروپا، جامعه ما و اقتصاد ما است. این اشتباه است که ما فکر کنیم در صورتی که ما دیوارهای جدید بسازیم رفاهمان بیشتر می شود.

گابریل سیاست انزواطلبی و جدایی آمریکا را با چشم انداز یک اروپای باز و متحد متناقض دانسته و گفت: اروپا خواهان یک شریک برابر است و نمی خواهد یک اتحادیه وفاداری باشد که تابع منافع و علایق آمریکاست.

وزیر امور خارجه آلمان همچنین تاکید کرد که در سیاست امنیتی و خارجی اروپاییان و آمریکایی ها کم تر و کم تر یکدیگر را می یابند. وی از جدایی بین آمریکا و اروپا در مسائلی از جمله توافق هسته ای ایران، تجارت آزاد و مسئله خلع سلاح سخن گفته و بخصوص انتقاد شدیدی به تصمیم ترامپ برای باز نگه داشتن زندان گوانتانامو وارد کرد.

گابریل تاکید کرد که از دید ما گوانتانامو با اصول حقوق بشر، حاکمیت قانون و انسانیت سازگاری ندارد. باز نگه داشتن آن تنها به تروریست های القاعده و داعش کمک می کند.

گابریل در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد که اروپا نباید به ترامپ اقتدا کند.

ترامپ در سخنرانی امروز خود درباره شرایط ملت بر خلاف سیاست های خود همه آمریکایی ها را به اتحاد فراخواند.

ترامپ در این سخنرانی مجددا بر شعارهای ملی گرایانه از جمله ایده اول آمریکای خود تاکید کرده و در این راستا به موفقیت های خود از جمله طرح اصلاح مالیات ها اشاره کرد.

ترامپ بار دیگر برجام را زیر سوال قرار داده و از تصمیم خود در به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل دفاع کرد.

وی همچنین اعلام کرد که اردوگاه بحث برانگیز گوانتانانو باید باز بماند و همچنین مبارزان داعش باید در این زندان ها اسیر شوند.

رئیس جمهور آمریکا همچنین همه کشورهایی که سیاست خارجی آمریکا را مورد انتقاد قرار می دهند به کاهش کمک های مالی از طرف آمریکا تهدید کرد. ترامپ مجددا وعده مذاکرات درباره قراردادهای تجاری به زعم خود ناعادلانه با دیگر کشورها از جمله چین را داد.

نگاه انتقادی “اشپیگل” به اولین سخنرانی سالانه ترامپ

یک هفته‌نامه معروف آلمانی در مطلبی انتقادی درباره اولین سخنرانی سالانه ترامپ، وی را عامل جدایی آمریکا ارزیابی کرد.

هفته‌نامه “اشپیگل” در مطلبی انتقادی به  اولین سخنرانی سالانه “دونالد ترامپ”، رئیس جمهور آمریکا درباره شرایط ملت پرداخت و نوشت: ترامپ می‌خواست با سخنرانی خود درباره شرایط ملت آمریکایی‌ها را متحد کند؛ البته وی عکس آن را به‌دست آورد و شکاف بین جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها را بیشتر کرد.

اکثر دموکرات‌ها برای ترامپ دست نمی‌زدند و حداقل 14 نفر آن‌ها در زمان سخنرانی حضور نداشتند و سخنان ترامپ را تحریم کردند.

همان‌طور که کاخ سفید اعلام کرده بود موضوع اصلی سخنرانی ترامپ وحدت بود. در هر حال آمریکا هرگز تا این اندازه در چندین دهه گذشته ازهم‌گسیخته نبوده است و 61 درصد آمریکایی‌ها ترامپ را مسئول اصلی این اوضاع می‌دانند. محبوبیت وی بین شهروندان آمریکایی به پایین‌ترین نقطه خود رسیده است.

ترامپ در همان ابتدای سخنانش اعلام کرد که “من همه را به این مسئله فرامی‌خوانم که اختلافات را برطرف، و یک معنی مشترک پیدا، و وحدتی را که ما نیاز داریم ایجاد کنند. اما محتوای این سخنرانی که با هشتاد دقیقه رکورد بالای زمانی را به‌دست آورد همواره در راستای نقض این درخواست ترامپ بود.

ترامپ در این سخنرانی مجدداً بر شعارهای ملی‌گرایانه از جمله ایده اول آمریکای خود تأکید کرده و در این راستا به موفقیت‌های خود از جمله طرح اصلاح مالیات‌ها اشاره کرد.

اشپیگل همچنین به سیاست‌ها و اظهارات تحقیرآمیز ترامپ علیه مهاجران و مقایسه آن‌ها با باندهای قاتل اشاره کرد.

این هفته‌نامه آلمانی در ادامه همچنین نگاه انتقادی به سخنان ترامپ در اولین سخنرانی‌اش درباره شرایط ملت در عرصه سیاست خارجی انداخت و نوشت: ترامپ در بخش سیاست خارجی هم به دستاوردهایی که به‌زعم وی موفقیت محسوب می‌شدند اشاره و به‌رسمیت شناختن بیت المقدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل را به‌عنوان اقدام بزرگ اولین سال ریاست جمهوری خود ارزیابی کرد و همین طور زیر سؤال قرار دادن توافق هسته‌ای با ایران را. وی همچنین اعلام کرد که بازداشتگاه بحث‌برانگیز گوانتانامو باید باز بماند و همچنین مبارزان داعش باید در این زندان‌ها حبس شوند.

وی همچنین همه کشورهایی را که سیاست خارجی آمریکا را مورد انتقاد قرار می‌دهند به کاهش کمک‌های مالی از طرف آمریکا تهدید کرد. ترامپ مجدداً وعده مذاکرات درباره قراردادهای تجاری به‌زعم خود ناعادلانه با دیگر کشورها از جمله چین را داد.

اشپیگل همچنین به ابزار قرار گرفتن شخصیت‌های خصوصی و برخی مشاغل برای تبلیغات اهداف ترامپ در طول سخنرانی وی که بی‌سابقه و شرم‌آور بود اشاره کرد.

این هفته‌نامه آلمانی در بخش دیگری از این مطلب نوشت که ترامپ در این سخنرانی اعلام کرد: اگر همه آمریکایی‌ها کنار هم قرار گیرند ما می‌توانیم همه چیز به‌دست آوریم.

اما بعد از این سخنرانی همچنان این تردید وجود دارد که آیا در موضوعات مهمی مانند مهاجرت همکاری‌های بین‌حزبی وجود خواهد داشت. در پاییز سال جاری میلادی انتخابات کنگره در این کشور برگزار می‌شود و شواهد نشان می‌دهد که دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان همچنان رودرروی هم مبارزه خواهند کرد.

برخی دموکرات‌ها در اولین واکنش‌ها به سخنرانی ترامپ بسیار آن را مورد انتقاد قرار دادند. سناتور “برنی سندرز”، که احتمالاً در انتخابات ریاست جمهوری بعدی رودرروی ترامپ بایستد اعلام کرد که ترامپ در سخنرانی خود به موضوعات مهمی مانند دگرگونی آب‌وهوا و یا امنیت اجتماعی نپرداخت.

اشپیگل در بخش پایانی این مطلب نوشت: ترامپ به‌ندرت این ژست خواهان اتحاد در آمریکا را مدت طولانی بتواند حفظ کند و معمولاً چند روز بیشتر طول نمی‌کشد که وی مجدداً توئیت‌های خشمگینانه‌ای را علیه مخالفان خود منتشر می‌کند. جو سیاسی در واشنگتن مسموم باقی می‌ماند و به‌زودی مناقشات بر سر مسائلی مانند روسیه دوباره بالا می‌گیرد.

ترامپ و جمهوری‌خواهان تقریباً به‌طور روزانه حملات خود به اف‌بی‌آی و مقامات بلندپایه در وزارت دادگستری را تشدید و آشکارا تلاش می‌کنند اعتبار تحقیقات آن‌ها را زیر سؤال قرار دهند، پس آمریکا در برابر تهدید یک بحران قانون اساسی سخت قرار دارد. تسنیم