مک‌کین: کار پوتین را به جای او انجام می‌دهیم

عمومی

 

رئیس کمیته نیروهای مسلح سنا آمریکا اظهار کرد: اگر ما همچنان به تضعیف حکمرانی قانون در کشور ادامه دهیم، در واقع کار پوتین را به جای او انجام می‌دهیم

جان مك‌كين،سناتور برجسته آمریکایی از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور به خاطر صدور مجوز انتشار یک سند محرمانه درباره عملکرد اف‌بی‌آی و وزارت دادگستری آمریکا در جریان تحقیقات درخصوص پرونده مداخله روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده انتقاد کرد.

او خاطرنشان کرد: در سال ۲۰۱۶ دولت روسیه در نقشه‌ای پیچیده برای مداخله در انتخابات آمریکا و تضعیف دموکراسی ما دست داشت.

به گزارش ایسنا به نقل از سی‌ان‌ان، مک‌کین ادامه داد: هرچند ما هیچ سندی مبنی بر این‌که این اقدام‌ها در نتیجه انتخابات ما اثرگذار بود، در اختیار نداریم، اما با این حال من این واهمه را دارم که این كارها در دامن زدن به تنش‌های سیاسی و ایجاد تفرقه میان ما موفق بوده است.

این سناتور ایالت آریزونا انتشار سند اخیر را حمله‌ای حزبی به اف‌بی‌آی و وزارت دادگستری آمریکا قلمداد کرد و ادامه داد: چنین حمله‌هايی منافع آمریکا، رئیس‌جمهور و هیچ حزبی را تأمین نمی‌کند بلکه منافع پوتین را تأمین می‌کند.

کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا به انتشار یک سند محرمانه موسوم به سند نانز رأی مثبت داد که نشانگر استفاده نامناسب اف‌بی‌آی و وزارت دادگستری آمریکا از جاسوسی در تحقیقات مرتبط با روسیه است.

سند نانز تأکید دارد اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) از قانون جاسوسی اطلاعات خارجی برای استفاده خودش علیه پرونده تحقیقاتی ضد دونالد ترامپ و روسیه استفاده کرد تا علیه کارتر پیج، مشاور سابق سیاست خارجی کمپین ترامپ آن را به کار بگیرد.

در این سند به نقش راد روزنستاین، معاون دادستان کل آمریکا و اندرو مک‌کیب، معاون وقت اف‌بی‌آی بر نظارت بر جنبه‌های این تحقیقات اشاره شده است.

روزنامه واشنگتن پست پيشتر به نقل از منابع مطلع گزارش داد، پیش از آن‌که کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا به انتشار این سند رأی مثبت بدهد، معاون دادستان کل آمریکا به جان کلی، رئیس دفتر کاخ سفید گفته بود این سند اطلاعات محرمانه را به خطر می‌اندازد و از دونالد ترامپ خواسته بود تا از حمایتش در انتشار آن تجدیدنظر کند.

دونالد ترامپ در حالی اقدام به خارج کردن یک یادداشت محرمانه کنگره درباره اف‌بی‌آی از حالت طبقه‌بندی شده کرده که مدعی است این سند ثابت می‌کند تحقیقات مربوط به ارتباط کمپین ریاست جمهوری‌ او با روسیه شدیدا از همان ابتدا جانبدارانه بوده است اما دموکرات‌ها می‌گویند این سند هیچ موردی که اتهام‌ها را از او و کمپینش رفع کند، نداشته و در عین حال اف‌بی‌آی نیز این یادداشت را ناکامل و غیردقیق می‌داند.

چاپ

پنتاگون: روسیه در حال ساخت سلاح روز قیامت است

وزارت دفاع آمریکا در گزارشی جدید ادعا کرد روسیه در حال توسعه یک سلاح هسته‌ای بسیار مخرب جدید در قالب یک اژدر زیردریایی غیرقابل تشخیص است که به آسانی می‌تواند یک شهر بزرگ ساحلی آمریکا نظیر نیویورک را از صحنه روزگار محو کند.

وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) در گزارشی ۷۴ صفحه‌ای موسوم به “بازبینی مواضع هسته‌ای” که در وب‌سایت این وزارتخانه منتشر شد متذکر شده امکان وجود یک موشک هسته‌ای زیردریایی وحشت‌آور نزد روسیه موسوم به “سلاح روز قیامت” را تایید می‌کند.

این سلاح اسرارآمیز روسیه با اسم رمز سیستم “وضعیت-۶” معرفی و این‌گونه توصیف شده که یک “اژدر زیردریایی مجهز به سلاح هسته‌ای و با قدرت پیشران هسته‌ای، قاره‌پیما و خودکار” است.

گزارش شده که کلاهک هسته‌ای این سلاح ۱۰۰۰ برابر ویرانگرتر از بمب‌هایی است که آمریکا روی شهرهای هیروشیما و ناکازاکی ژاپن انداخت.

همچنین این سیستم قادر است بدون شناسایی شدن و به شکلی رادارگریز در زیر آب‌های دریا برای هزاران مایل حرکت کند و منجر به راه افتادن سونامی آب‌های رادیواکتیوی روی یک شهر شود.

در این گزارش یادآوری شده که چین و کره شمالی نیز قابلیت‌های موشک‌های هسته‌ای خود را تقویت کرده‌اند و نتیجه گرفته شده که آمریکا باید سلاح‌های هسته‌ای “با قدرت پایین‌تر” خود را نظیر اژدرهای سایز متعارف افزایش دهد.

 همچنین این سند تعداد سناریوهایی که براساس آنها آمریکا می‌تواند در پاسخ به یک حمله ویرانگر غیر هسته‌ای دست به حمله هسته‌ای بزند را افزایش داده است.

با این حال برخی کارشناسان نسبت به وجود سلاح “وضعیت – ۶” ابراز تردید کردند.

وزارت دفاع آمریکا تاکید کرده روسیه مشغول به توسعه مجموعه‌ای از “کلاهک‌ها و پرتابگرهای هسته‌ای جدید” و مدرنیزه سازی “میراث” سیستم‌های هسته‌ای شوروی است.

این گزارش تصریح می‌کند: روسیه مشغول مدرنیزه‌سازی یک زرادخانه فعال بالغ بر ۲۰۰۰ سلاح هسته‌ای غیرراهبردی از جمله سلاح‌های قابل استفاده از سوی کشتی‌ها، هواپیماها و نیروهای زمینی است.

در ادامه گزارش نوشته شد: این سلاح‌ها شامل موشک‌های هوا به زمین، موشک‌های بالستیک کوتاه برد، بمب‌های جاذبه و بمب‌های عمیقی مخصوص بمب افکن‌های برد متوسط، بمب‌افکن‌های تاکتیکی و نیروهای دریایی در کنار موشک‌های ضد کشتی، ضد زیردریایی و ضد هواپیما و اژدرهای مخصوص کشتی‌های روی سطح و زیردریایی‌ها و یک موشک کروز هسته‌ای پرتابی از زمین و همچنین سیستم‌های ضد بالستیکی مسکو می‌شود.ایسنا