روایت کیسینجر از دردسرساز شدن رشد قدرت دفاعی روسیه و چین برای آمریکا

عمومی

“هنری کیسینجر” وزیر خارجه اسبق آمریکا، افزایش قدرت نظامی روسیه و چین را مشکلی برای امنیت این کشور دانسته و به دولت آمریکا هم توصیه کرد از اقدام یکجانبه در مورد کره شمالی خودداری کند

به نقل از خبرگزاری «نووستی»، “هنری کیسینجر” وزیر امور خارجه اسبق آمریکا (سالهای 1977-1973) در سخنانی در جلسه استماع کمیته امور دفاعی سنای آمریکا، رشد مداوم توانایی دفاعی روسیه و چین را مشکلی برای امنیت ملی ایالات متحده دانست.

کیسینجر گفت: «در حال حاضر مهمترین عامل، مشارکت بین قدرتهای برتر جهان- آمریکا، چین و روسیه است. تردیدی وجود ندارد که توانایی‌های نظامی و اقتصادی چین افزایش قابل توجهی یافته است. روسیه نیز توانسته قدرت نظامی خویش را تقویت کند و ما این مسئله را در حوادث مربوط به شبه جزیره کریمه، بحران شرق اوکراین و مناقشه نظامی در سوریه، عینا دیده ایم. این واقعیت یک سئوال بسیاری جدی را پیش روی ما قرار می دهد که ما باید چه روابط راهبردی با این دو کشور داشته باشیم.»

وزیر خارجه اسبق آمریکا در این نشست همچنین تاکید کرد که مشکل کره شمالی «جدی‌ترین» چالشها برای امنیت و ثبات بین المللی است. به عقیده وی، قبول وضعیت هسته‌ای کره شمالی منجر به کاهش امکانات آمریکا در بازدارندگی سایر کشورها برای استفاده از این نوع سلاحها و نابودی رژیم عدم گسترش تسلیحات هسته‌ای می شود. در این صورت کره جنوبی و ژاپن هم به فکر ساخت سلاحهای هسته‌ای برای خود خواهند افتاد.

کیسینجر یادآور شد که در چنین شرایطی، وظیفه اساسی جامعه بین الملل باید غیرهسته‌ای کردن شبه جزیره کره باشد. وی در عین حال دولت آمریکا را از هر نوع اقدام یکجانبه در برخورد با کره شمالی برحذر داشته و گفت: «وسوسه حل و فصل این مشکل بسیار شدید است. ولی من توصیه می کنم که دولت آمریکا اصلا دست به چنین اقدام یکجانبه ای نزند که وسوسه شود در نزدیکی مرزهای روسیه و چین جنگی براه اندازد، آنهم در شرایطی که بخش اعظم کشورهای جهان از ما در این زمینه حمایت نمی کنند.»

به گفته این دیپلمات باسابقه، آمریکا باید حمایت چین را در اعمال فشار بر کره شمالی بدست آورد تا از این طریق مقامات پیونگ یانگ را وادار به صرف‌نظر کردن از تسلیحات هسته‌ای خود کند.   

کیسینجر همچنین ابتکارعمل روسیه و چین در مورد توقف آزمایشات هسته‌ای-موشکی کره شمالی در ازای ممانعت آمریکا از انجام مانورهای نظامی مشترک در منطقه را باعث از بین رفتن اتحادهای نظامی آمریکا با کشورهای کره جنوبی و ژاپن دانسته و با این نظریه مخالفت کرد.تسنیم

صحبت‌های کیسینجر در باب “ناکامی سیستماتیک نظم جهانی

وزیر امور خارجه پیشین آمریکا و مشاور امنیت ملی ریچارد نیکسون و جرالد فورد، روسای جمهوری اسبق این کشور به همراه وزیر امور خارجه دوران ریگان در کمیته خدمات مسلح سنا حضور پیدا کرده و به بررسی تهدیدهای رو به رشد “هولوکاست اتمی” از طریق فرسایش همبستگی بین‌المللی به جای تثبیت آن پرداختند.

به نقل از شبکه خبری راشاتودی، هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا و مشاور امنیت ملی ریچارد نیکسون و جرالد فورد، روسای جمهوری اسبق این کشور به همراه جورج شولتس، وزیر امور خارجه دوران رونالد ریگان، رئیس جمهوری پیشین آمریکا در این نشست درباره تغییرات آب و هوایی، هولوکاست اتمی و ظهور فناوری‌های پیشرفته صحبت کردند.

کره شمالی

کیسینجر در این نشست گفت: نگرانی من این است که اگر کره شمالی ظرفیت نظامی اتمی داشته باشد تاثیر آن بر گسترش تسلیحات اتمی ممکن است اساسی به نظر برسد چون اگر کره شمالی بتواند بر این ظرفیتش در مواجهه با چین و آمریکا و انکار شدن از سوی جامعه جهانی بیفزاید، سایر کشورهای جهان به فکر این مساله می‌افتند که این راهی برای دستیابی به تسلط و نفوذ بین‌المللی است.

وی ادامه داد، برجام به صورت متناقضی وجود ایران را به عنوان یک قدرت اتمی مشروع کرده و اوضاع کره شمالی بیشتر حساس شده چون آنها بیشتر از ایران به ساخت سلاح اتمی نزدیکتر هستند.

کیسینجر همچنین گفت: ما نه تنها باید میان اقداماتی که اوضاع اضطراری را تسکین می‌دهد، تمیز قائل شویم بلکه باید وضع نهایی در این مورد را نیز در نظر داشته باشیم.

جورج شولتس، وزیر امور خارجه رونالد ریگان، ‌رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا نیز که در کمیته خدمات مسلح سنای آمریکا حضور داشت به افزایش تنش‌های دوران ریگان با شوروی با مطرح شدن برنامه سیستم دفاع موشکی  آمریکا اشاره کرد.

خاورمیانه

برای کیسینجر، اوضاع کنونی در خاورمیانه بیانگر تجزیه سیستم بین‌المللی است که از زمان پایان جنگ دوم جهانی برقرار است.

وی به کمیته خدمات مسلح سنای آمریکا گفت: هر کشوری یا مهاجم است یا محل درگیری. شکست داعش باعث مطرح شدن پاره‌ای از سوالات شد و یکی از آنها این بود؛ “بعدا چه اتفاقی می افتد؟” نگرانی دیگری هم مطرح شده که چه کسی قلمروهایی را که زمانی در دست داعش بود، به دست می‌گیرد. نیروهای ایرانی و روسی غالب خواهند بود و ما شاهد ایجاد کمربندی از تهران تا بیروت خواهیم بود که این مساله تضعیف کننده ساختار منطقه‌ای و به وجود آورنده چالش‌هایی بلندمدت است.

آمریکا، روسیه و چین

از نقطه‌نظر کیسینجر، “مولفه نفوذ و تسلط سیاست‌های جهانی، روابط قدرتمندی میان آمریکا، چین و روسیه ایجاد می‌کند. سوالات اصلی درباره روابط استراتژیک میان این کشورها نسبت به دورنمای صلح است و اگر ارزش‌های آنها به قدر کفایت سازگار باشد، می‌توان آنها را پیگیری کرد. توازن قدرت را باید حفظ کرد. این مساله کلیدی در روابط ماست.”

وزیر امور خارجه پیشین آمریکا همچنین ادامه داد: ایالات متحده به یک “روسیه همکار” برای برقراری صلح در جهان نیاز دارد چون این کشور توانایی‌های زیادی دارد. روسیه ارتش بزرگی دارد و در مرزهای خود ۱۱ محدوده زمانی را پوشش می‌دهد. من حالا به دنبال راهی برای ایجاد گفتگویی معنادار با روسیه هستم. از مساله اوکراین می‌توان برای آغاز این گفتگوها استفاده کرد.

فناوری های نوین، تهدیدهای قدیمی

جورج شولتس نیز به مساله فناوری‌هایی چون هوش مصنوعی، پرینت سه بعدی و پهپادها اشاره کرد که باعث به وجود آمدن تغییرات گسترده‌ای در حیطه اقتصادی و سیاسی شده‌اند و ناگزیر جنگ‌ها را تغییر می‌دهند.

وی ادامه داد: آنچه که در حال رخ دادن است، به این دلیل است که قدرت‌های جهانی در حال جدا شدن از هم هستند. این رخداد از قبل در حال رخ دادن است. این مساله ربطی به آینده ندارد. چنین تغییراتی باعث کاهش هزینه‌های حمل و نقل می‌شود که بر انرژی تاثیر می‌گذارد و بر نیروی کار ارزان‌ قیمت نیز بی‌تاثیر نیست. این انقلابی در اقتصاد است و حتی تمامی دلالت‌های امنیتی را در بردارد. روبات‌ها، پرینت سه بعدی و هوش مصنوعی در حال تغییر و تحولات بر تمامی جوانب زندگی ما هستند و تغییرات شگرفی را از نیروهای کار انسانی به سمت نیروی کار خودکار ایجاد کرده‌اند. تعداد روبات‌ها در سال ۲۰۱۸ به ۴۰۰ هزار دستگاه می‌رسد. روبات‌های همکار که به کارگران انسانی کمک می‌کنند، به طرز شگفت‌آوری تولیدات بشری را افزایش می‌دهند.