درخواست اردوغان برای بهبود روابط با روسیه و رد آن از سوی مسکو

عمومی

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه خواستار بهبودی روابط با روسیه و از سرگیری همکاری ها شد، اما این درخواست وی از سوی مسکو رد شد

رسانه های روسی ازجمله روزنامه ایزوستیا و خبرگزاری روسیا سگودنیا روز جمعه نوشتند: رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در سخنانی در انستیتو بروکلین واشنگتن خواستار از سرگیری همکاری های روسیه با ترکیه برای حل مسایل منطقه ای شد.
وی با اشاره به روابط رو به توسعه روسیه و ترکیه پس از فروپاشی شوروی سابق و همکاری موفق دو کشور در عرصه های مختلف، اظهار داشت: اما روابط دو کشور پس از سرنگونی بمب افکن روسی در سوریه توسط جنگنده های ترکیه تیره شده است.
وی افزود: روابط آنکارا و مسکو پیش از ساقط شدن این هواپیما نیز به دلیل سیاستی که دستگاه رهبری روسیه در سال های اخیر اتخاذ کرده است، پرتنش شده بود.
رئیس جمهوری ترکیه همچنین گفت که به رغم واکنش بسیار تند روسیه به حادثه سرنگونی هواپیمای سوخو-24 ،مسایل منطقه ای همکاری روسیه و ترکیه را می طلبد، زیرا این دو کشور در ساختار منطقه ای اهمیت دارند.
وی ابراز امیدواری کرد که روسیه این ضرورت را درک کند و در مسیر بهبودی روابط با ترکیه گام بردارد.
این سخنان اردوغان با واکنش منفی مسکو مواجه شد و خانم ‘ماریا زاخارووا’ سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه چنین امکانی را برای بهبود روابط با ترکیه رد کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی روز گذشته با اشاره به این که مسکو ملت ترکیه را دوست می داند و روابط دیرینه با این کشور دارد اما در مساله از سرگیری همکاری ها با آنکارا موضع خود را تغییر نداده است.
موضع روسیه در مساله روابط با ترکیه به این صورت است که مسکو ازسرگیری همکاری ها با این کشور را مشروط به عذرخواهی آنکارا، پرداخت غرامت بابت هواپیمای سرنگون شده و متعهد شدن به عدم تکرار چنین حوادثی در آینده می داند.
تنش در روابط روسیه و ترکیه پس از سرنگونی هواپیمای روسی شرکت کننده در عملیات ضد تروریستی در سوریه بشدت افزایش یافته است. هواپیمای بمب افکن سوخو 24 روسیه 24 نوامبر پارسال (2015) توسط دو جنگنده اف-16 ترکیه بر فراز سوریه هدف قرار گرفت و در چهار کیلومتری مرز ترکیه سرنگون شد.
«دیمیتری پسکوف» سخنگوی رئیس جمهوری روسیه گفت، همه تلاش هایی که توسط کشورهای دیگر برای میانجیگری در روابط روسیه و ترکیه انجام می شود، محکوم به شکست است.
پسکوف به تازگی در مصاحبه ای تلویزیونی با شبکه ‘تی.وی سنتر’ روسیه در پاسخ به سوالی درباره تلاش های جمهوری آذربایجان برای آشتی دادن مسکو و آنکارا تاکید کرد: این تلاش ها عقیم مانده است. هر گونه تلاش برای میانجیگری در این زمینه محکوم به شکست است و به دلائلی که بر همه روشن است، به نتیجه نخواهد رسید.
سخنگوی رئیس جمهوری روسیه با بیان اینکه ترکیه با ساقط کردن هواپیمای روسی مسبب بروز این وضع شده است، گفت: روسیه شرایط لازم را برای برقراری و عادی سازی روابط با ترکیه اعلام کرده است.
وی افزود: ترکیه پس از سرنگونی هواپیمای روسی، به جای اقدامی شایسته برای حل این مساله به ناتو پناه برد.
پسکوف ادامه داد: ‘روابط روسیه و ترکیه پیش از سرنگونی جنگنده روسی نمونه ای از روابط خوب بود و مسکو در عرصه های مختلف از جمله اقتصادی و بازرگانی و سرمایه گذاری در طرح های صنعتی، با آنکارا همکاری می کرد.
‘ در طول چند دهه برای توسعه این روابط تلاش و برنامه ریزی شده بود اما با اقدام ترکیه، به روابط دو کشور ضربه وارد شد’.
سخنگوی پوتین بر شرایط این کشور برای برقراری روابط با ترکیه شامل معذرت خواهی رسمی، جبران خسارت سرنگونی بمب افکن روسی و تعهد به عدم تکرار چنین حادثه ای، تاکید کرد.
در همین حال به گزارش رسانه های روسی، ترکیه برای فراهم اوردن شرایط از سرگیری روابط با روسیه تلاش می کند و در این راستا «ارب ارسلان چالیک» سرکرده گروهی از جنگجویان ملی گرای ترک در شمال سوریه که مسئولیت سرنگونی بمب افکن روسی و تیرباران اولگ پشکوف خلبان آن که با چتر خود را به بیرون پرتاب کرده بود، دستگیر شده است.
به گزارش رسانه ها، ترکیه که میلیاردها دلار از قطع همکاری ها با روسیه به ویژه در عرصه های مهمی همچون گردشگری متضرر شده است می خواهد با برقراری روابط با روسیه از افزایش زیان ها جلوگیری کند.ایرنا