احتمال حمله آمریکا به کره شمالی چقدر جدی است؟

عمومی

بحران کره شمالی روز به روز وخیم تر می شود و می رود تا آمریکا برای حمله نظامی به این کشور کوچک خیز بردارد

سال هاست که کره شمالی در یکی از دور افتاده ترین مناطق جهان، چالشی جدی برای آمریکا ایجاد کرده است. کره شمالی از یک سو با کره جنوبی مرز دارد و از سوی دیگر با چین و روسیه و البته به آمریکا هم نزدیک است.

خوب و بد اقدامات کره شمالی و نوع رفتاری که در صحنه بین الملل از خود بروز داده است، برای برخی ناخوشایند است، برای برخی دیگر خوشایند و برخی هم بی تفاوت، اما اگر به بحرانی که در شبهه جزیره کره ایجاد شده عمیق بنگریم، مشکل اصلی و اساسی آمریکا است. کره شمالی با هر ایده و اندیشه ای که دارد، نمی خواهد زیر یوغ آمریکا باشد، برای اینکه استقلال خود را حفظ کند، سال ها است که در بدترین شرایط تحریمی سپری کرده و از نظر اقتصادی نیز وضعیت خوبی ندارد.

مردم کره شمالی در شرایط سخت معیشتی قرار دارند، تحریم هایی که سازمان ملل و آمریکا علیه این کشور وضع کردهاند باعث کمبود مواد غذایی، دارو و دیگر اقلام مورد نیاز این کشور کوچک شده است.

در این میان تنها کشورهایی که می توانند به کره شمالی کمک برسانند دو همسایه قدرتمند آن یعنی روسیه و چین هستند.

کره شمالی با سابقه ایدئولوژی کمونیستی خود که علیرغم فروپاشی زادگاه کمونیسم هنوز به این ایدئولوژی وفادار است، خود را از نظر نظامی ارتقاء داد و حتی توانست با ساخت سلاح هسته ای مقابل تهدیدات آمریکا با ظرفیت بیشتر مقاومت کند.

پس از فروپاشی شوروی سابق و اضمحلال کمونیسم در این کشور پهناور، کشورهای همپیمان و هم عقیده شوروی در شرایط ضعف قرار گرفتند، چرا که دیگر از حمایت های گسترده پدر کمونیسم خود برخوردار نبودند.

کوبا و کره شمالی حمایت های شوروی را از دست دادند و این فرصت برای آمریکا بیشتر مهیا شد تا بتواند برای سرنگونی دولت های اینگونه کشورها تلاش بیشتری کند.

بلوک شرق نابود شد و کشورهای کمونیستی اروپا در فرهنگ اروپای غربی هضم شد و اکنون دیگر اثری از کشورهای اروپای شرقی که همپیمان شوروی بودند دیده نمی شود.

اما در این میان کره شمالی همچنان خود را مقابل آمریکا مقاوم نشان داده و به تهدیدات ایالات متحده واکنش نشان میدهد.

نباید تنها کره شمالی را مقصر ایجاد بحران در منطقه شرق آسیا و شبهه جزیره کره دانست، مسبب اصلی ایجاد بحران آمریکا است.

دخالت های آمریکا در منطقه و سیاست براندازی نظام کره شمالی از سوی کاخ سفید، باعث تحریک مقامات کره شمالی و گارد گرفتن آن مقابل آمریکا شده است.

سال هاست که این تهدید آمریکا و گارد کره شمالی وجود دارد و همین شرایط باعث شده است تا پیونگ یانگ دست به اقداماتی بزند که خوشایند آمریکایی ها نیست. اکنون گاردی که کره شمالی مقابل آمریکا گرفته یک گارد هسته ای است.

ساخت موشک های دوربرد و بالستیک از سوی کره شمالی و گسترش فعالیت های هسته ای نظامی در این کشور گرچه از سوی آمریکا تهدیدی برای صلح جهانی محسوب میشود اما پیونگ یانگ در مقابل دشمنی های آمریکا راه دیگری جز تقویت نیروهای مسلح خود ندارد. آیا آمریکا که خود بیشترین سلاح هسته ای را دارد، تهدید برای صلح و امنیت جهان نیست؟!

شاید برخی یک راه دیگر راه هم مقابل پای کره شمالی بگذارند و آن تسلیم مقابل آمریکا است، اما پس از سال ها مقاومت و سختی های بسیار، تن دادن به خواسته آمریکا منطقی و معقول است؟!

کره شمالی با آزمایش های موشکی و هسته ای خود هراس زیادی را در اردوگاه آمریکا به وجود آورده است، آزمایش هایی که پیونگ یانگ انجام می دهد پاسخی به تهدیدات نظامی آمریکا است. رهبر کره شمالی تهدید کرده که اگر آمریکا علیه کشورش عملیات نظامی انجام دهد، خاک ایالات متحده هدف موشک های دوربرد کره شمالی قرار خواهد گرفت حتی تهدید اتمی هم کرده است.

احتمال این که یک جنگ هسته ای در منطقه آغاز شود هم وجود دارد. آزمایش های هسته ای کره شمالی که با آزمایش بمب هیدروژنی به اوج خود رسیده است، آمریکایی ها را عصبانی تر نموده به گونه ای که دونالد ترامپ احتمال حمله به کره شمالی را پس از آزمایش هسته ای توسط این کشور رد نکرد.

رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به این سوال که برنامه ای برای حمله به کره شمالی دارد یا نه، گفت: «حالا ببینیم!»

کره شمالی از آزمایش موفقیت آمیز بمب هیدروژنی خبر داد.کارشناسان قدرت این انفجار را به 100 کیلوتن تخمین می زنند.

وزیر دفاع آمریکا هم پس از این آزمایش هسته ای که روز یکشنبه انجام شد، در یک واکنش تند گفت؛ پاسخ نظامی به کره شمالی عظیم خواهد بود.

جیمز ماتیس هشدار داد که آمریکا به تهدیدات کره شمالی پاسخ نظامی عظیمی خواهد داد.

وزیر دفاع آمریکا پس از جلسه دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور با مشاوران امنیت ملی‌ در کاخ سفید گفت: هر تهدیدی به آمریکا و سرزمین‌هایش از جمله گوآم یا متحدان ما با پاسخ نظامی عظیمی روبرو خواهد شد، واکنشی موثر و مقاومت ‌ناپذیر.

اگر کره شمالی همچون کره جنوبی، ژاپن و دیگر کشورهای موجود در منطقه شرق آسیا تن به خواسته های آمریکا داده بود، اکنون دیگر با تهدید و تحریم روبرو نبود. تنها کافی بود استقلال خود را چوب حراج بزند!

گرچه کره شمالی مقابل آمریکا ایستادگی می کند و زیر بار زور این شور نمی رود، اما آمریکا بیشترین نقش را در ایجاد بحران در شبهه جزیره کره دارد.

کره شمالی در منطقه نتوانسته است به عنوان یک الگوی مقاومت تبدیل شود، حتی این کشور از نظر تأثیر گذاری بر روی همسایه جنوبی خود که مردم آن، هم زبان و هم نژاد هستند، بی تأثیر بوده است.

مقایسه ایران و کره شمالی تنها شاید از یک جهت درست باشد و آن ایستادگی و مقاومتی است که مقابل آمریکا دارند، آرمان ها و اهداف جمهوری اسلامی ایران بسیار با سیاست های کره شمالی تفاوت دارد.

قرار نیست که کره شمالی الگویی برای ایران شود، چرا که جمهوری اسلامی ایران، هم اکنون الگوی بسیاری از کشورهای مسلمان منطقه شده و آزادی خواهان جهان نیز به تأسی از ایران جرأت پیدا کرده و سیاست های ظلم ستیزانه خود را آشکار ساخته اند.

جمهوری اسلامی ایران هم اکنون در منطقه از تأثیر و نفوذ زیادی برخوردار است که این نشان دهنده عمق پذیرش الگوی ایران در منطقه است.

اگر نبود اقبال مردمی در غرب آسیا هیچگاه چنین فضایی برای جمهوری اسلامی ایران فراهم نمی شد تا بتواند آرمان های انقلاب اسلامی خود را به دیگر کشورهای مسلمان انتقال دهد و یک جبهه مقاومت ایجاد کند که باعث تردید دشمنان در عملیاتی کردن تهدیدات نظامی گردد.

مقایسه ایران و کره شمالی و ترویج این تفکر که قرار است از این پس سیاست تغییر کند و از الگوی ژاپن اسلامی به کره شمالی اسلامی تبدیل شود، شیطنتی از سوی همان افراد و گروه هایی است که تا پیش از این شعار نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران سر می دادند و ورود ایران به بحران غرب آسیا به ویژه در سوریه و عراق را اشتباه دانسته و می دانند.

چنین افراد و گروه های سیاسی که به آن وابسته هستند، در تلاش برای استحاله ایران می باشند، در حالی که مقاومت ملت و حاکمیت ایران توانسته است علاوه بر استقلال سیاسی، آزادی را هم برای کشور داشته باشد، آیا می توان آزادی که در کره شمالی وجود دارد با آزادی ها در ایران مقایسه کرد؟! یا با هر جای دیگر. بدون درک مفهوم واقعی آزادی نمی توان درباره آن اظهار نظر کرد و کشور را بر اساس دیدگاه های شخصی قضاوت نمود.

باید پذیرفت که آمریکا کشوری بحران آفرین در دنیا است، دست درازی ها و زیاده خواهی های این کشور باعث شده تا دنیا آرامش را فراموش کند و آشوب و جنگ را جایگزین آن سازد.

در چنین شرایطی برای هر مردم و کشوری واجب است که مقابل این زورگویی ها و دست درازی ها قیام کنند. برخی از مردم و دولت ها به این صرافت رسیدند که باید مقابل آمریکا ایستاد برخی دیگر هنوز در خواب هستند. آنها نیز بیدار خواهند شد.

تنها کافی است که هم اکنون با دیده بیدار و منصفانه به تحولاتی که در منطقه غرب آسیا و دیگر نقاط دنیا به ویژه شبهه جزیره کره اتفاق می افتد بنگرند و به تشخیص درست از مسبب و مقصر اصلی بحران در آن منطقه برسند، آنگاه است که میتوانند منصفانه تر داوری کنند.

اکنون هم که آمریکا تهدید به حمله نظامی عظیم به کره شمالی می کند، خود نیز در معرض خطر نابودی قرار دارد، برای آمریکا حفظ امنیت خود مهمتر است، حتی اگر در مقابل کشور کوچکی چون کره شمالی کوتاه بیاید.جام جم