شروع کار ماکرون با وعده بازسازی فرانسه

عمومی

انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه پر از شگفتی بود؛ انتخاباتی که از آن جوانی بیرون آمد که می‌گوید به‌دنبال نزدیک کردن چپ و راست سیاسی در فرانسه نیست بلکه به‌دنبال گرد هم آوردن مردم فرانسه است

او مي‌گويد به‌دنبال بازسازي كشور است؛ بازسازي اقتصاد و جامعه چندپاره شده فرانسه.امانوئل ماكرون 39ساله از ابتدا شعار «نه چپ؛ نه راست» سر ‌داد و وعده‌اش به لرزه درآوردن نظام سياسي در فرانسه بود. او شامگاه يكشنبه چنين كرد. ماكرون با كسب 66درصد آرا، مارين لوپن، كهنه‌كار سياست در حزب راست افراطي جبهه ملي را شكست داد و پيروز دور دوم انتخابات شد. اين دو در دور اول، احزاب بزرگ فرانسه را پشت سر گذاشته بودند تا انتخاباتي بي‌سابقه را در تاريخ سياسي فرانسه رقم بزنند.

ماكرون ساعتي پس از پيروزي‌اش قول داد در 5 سالي كه زمان دارد «هركاري بتواند انجام دهد تا جامعه ترك‌ برداشته فرانسه را ترميم كند تا ديگر هيچ‌كسي مجبور نشود به سياسيون افراطي‌ رأي دهد». پس از خروج انگليس از اتحاديه اروپا، پيروزي ماكرون كه وعده تقويت اين سازمان را داده بود، نجات ايده اروپاي واحد و اتحاديه اروپا دانسته‌اند. ماكرون قول داد همزمان مدافع فرانسه و اروپا باشد.

امانوئل ماكرون كه پيش ازاين در هيچ انتخاباتي در فرانسه نامزد نشده بود، تنها يك سال پس از تاسيس حزبش يعني حزب «حركت به جلو» موفق شد با پيروزي در انتخابات كليددار كاخ اليزه شود. رئيس‌جمهور جوان فرانسه در ميان هوادارانش گفت: «يك سال پيش همه مي‌گفتند اين غيرممكن است؛ اما آنها فرانسه را نشناخته بودند.»

فرانسه‌اي كه ماكرون از آن سخن مي‌گويد اما متفاوت‌تر از هميشه است. او يكشنبه آينده سوگند ياد مي‌كند تا اين كشور را در دومين سال اجراي وضعيت فوق‌العاده امنيتي تحويل بگيرد. حملات بي‌سابقه تروريستي در فرانسه طي سال‌هاي 2015و 2016جان بيش از 230نفر را گرفت تا ناامني سراسر اين كشور را فرا بگيرد. فارغ‌از اين، فرانسه جزو كشورهايي است كه هنوز از زير فشار بحران اقتصادي سال2008 اروپا و جهان كمر راست نكرده است. نرخ بيكاري در اين كشور از مرز 10درصد گذشته و روزبه‌روز به آمار نيروي جوان بيكار آن اضافه مي‌شود. با اين همه، ماكرون وعده شروع «فصلي تازه» در تاريخ فرانسه داده است؛ وعده «اميد» به نااميدان فرانسوي.

  • امانوئل ماكرون كيست؟در دوره كوتاهي كارمند دولت بود اما خيلي زود به دنياي بانك‌داري وارد و كارشناس پولي و بانكي شد. پيش از آن چند سالي هم فلسفه خواند. حدود 11سال پيش با فرانسوا اولاند آشنا شد و در دولت اولاند به‌عنوان مشاور اقتصادي‌اش فعاليت داشت. در سال 2014اولاند ماكرون را به‌عنوان وزير اقتصاد معرفي كرد اما او خيلي زود موقعيتش در دولت را متزلزل ديد و تصميم گرفت استعفا دهد. دليلش تاسيس حزب «حركت به جلو» بود. هواداران اين حزب، بيشتر جوانان و تحصيلكرده‌هاي فرانسه هستند.

  • ماكرون در انتخابات از روش‌هاي تبليغاتي باراك اوباما در سال 2008استفاده كرد و از برخي مشاوران او هم كمك گرفت. موضع‌گيري‌هاي ماكرون در قبال اتحاديه اروپا باعث شد رهبران اروپايي ازجمله مركل از او حمايت كنند. باراك اوباما هم اعلام كرد از ماكرون حمايت مي‌كند. پيروزي او پيروزي ليبرال‌هاي اروپا خوانده شده است.همشهری
  • تا همين 3سال پيش كسي در فرانسه «امانوئل ماكرون» را نمي‌شناخت اما او حالا جوان‌ترين رئيس‌جمهور فرانسه است. ماكرون در دبيرستان «هنري چهارم» در پاريس تحصيل كرد؛ جايي كه خيلي‌ از فرانسوي‌ها آرزويش را دارند. اين دبيرستان را «نخبه‌پرور» مي‌دانند. او 29ساله كه بود با معلم سابقش ازدواج كرد كه 20سال از خودش بزرگ‌تر بود.

والدین مکرون چگونه متوجه ارتباط او با معلم 40 ساله‌اش شدند؟

پدر و مادر رئیس‌جمهور منتخب فرانسه، خاطرات خود را از ازدواج غیرمعمول پسرشان بازگو کردند.

به نقل از ایندیپندنت؛ امانوئل مکرون، رئیس جمهور منتخب فرانسه، علاوه بر شگفتی‌سازی در عرصه سیاسی این کشور، در دو موردِ ازدواج و سن کمش در راهیابی به الیزه نیز تعجب همگان را برانگیخته است.

مکرونِ 39 ساله جوانترین رئیس جمهور تاریخ فرانسه است و ازدواج وی با معلم ادبیات دوران مدرسه‌اش، که 24 سال از او بزرگ‌تر است، نیز توجه بسیاری از رسانه‌ها را به خود جلب کرده است.

“آنه فولدا”، نویسنده‌ای که نگارش کتاب “امانوئل مکرون: یک مرد جوان کامل” را برعهده دارد، برای تکمیل بخش‌هایی از کتاب خود، با والدین رئیس جمهور جدید فرانسه صحبت کرد که با اطلاعات دست اولی در این باره مواجه شد.

فرانسواز نوژه مکرون، مادر رئیس جمهور جدید فرانسه، درباره نحوه مطلع شدن از عشق عجیب پسرش به این نویسنده گفت: ما زمانیکه امانوئل تنها 15 سال داشت، از روی رفتارهایش متوجه شدیم او در مدرسه به یک نفر علاقه‌مند شده است. ابتدا از روی نام فامیلی او تصور می‌کردیم به دختر معلم ادبیاتش (لورنس) که با او همکلاس بود، علاقه‌مند شده است اما در کمال تعجب از طریق یک دوست خانوادگی متوجه شدیم او عاشق معلمش شده است نه دختر او!”

مادر امانوئل در ادامه گفت: زمانیکه از حقیقت ماجرا اطلاع یافتیم به کلی شگفت‌زده شدیم. به یاد ندارم هیچگاه امانوئل را به بیرون انداختن از منزل تهدید کرده باشیم. بنابراین، فقط ترجیح دادیم مدرسه او را تغییر دهیم. سپس با “بریژیت” صحبت کردیم تا دیگر قرار ملاقاتی با امانوئل نگذارد؛ اما او فقط پاسخ داد “هیچ قولی نمی‌توانم بدهم.”

مادر امانوئل مکرون در ادامه گفت: “پسر ما در آن زمان فقط 15 سال داشت و پی بردن به علاقه‌مندی او به معلم 40 ساله‌اش -که سه فرزند بزرگ همسن امانوئل داشت- موضوعی نبود که بتوانیم آن را هضم کنیم.”

“ژان میشل مکرون”، پدر رئیس جمهور منتخب فرانسه، نیز در این باره گفت: “وقتی از موضوع مطلع شدم برای لحظاتی کنترل خود را از دست دادم و به روی صندلی افتادم.”

سرانجام در سال 2007 بریژیت از همسرش جدا شد تا بتواند با امانوئل جوان ازدواج کند و امانوئل مکرون نیز با حمایت مادربزرگش توانست نظر والدین خود را درباره ازدواج با او تغییر دهد. این ازدواج زمانیکه امانوئل و بریژیت هر کدام به ترتیب 29 و 54 سال داشتند، صورت گرفت. امانوئل مکرون در مراسم ازدواج خود رو به سه فرزند بریژیت گفت: “متشکرم که ما را به عنوان یک زوج نه چندان عادی در کنار خود پذیرفتید!”

به گفته فرزندان بریژیت، آنها در طول این ده سال زندگی شادی را در کنار یکدیگر سپری کرده‌اند و تصمیم گرفته‌اند فرزند جدیدی به دنیا نیاورند.