افزایش حمله های طالبان ـ اختلاف های «اشرف غنی» و «عبدالله» ادامه دارد

عمومی

همزمان با علنی شدن اختلاف های «محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری و «عبدالله عبدالله» رئیس اجرائی دولت وحدت ملی افغانستان، گروه طالبان بر حملات خود به مناطق مختلف این کشور افزوده است و بار دیگر برای تصرف شهر «قندوز» در شمال افغانستان، خیز برداشته است

«محمد یوسف ایوبی» رئیس شورای استانی قندوز می گوید که جنگ در قندوز از دو ماه قبل شروع شده، اما در روزهای اخیر فشار طالبان زیاد شده و مردم متحمل مصائب و خسارات زیادی شده اند و دست کم 1500 خانواده در قندوز آواره شده اند و بسیاری از مردم تنها با یک دست لباس، خانه های خود را ترک کردند.
وی می افزاید که به کابل سفر کرده است تا مصیبت های غیرقابل تحمل ساکنان شهرستان های مختلف استان قندوز را به گوش مقام های بلندپایه افغانستان برساند و به آنان بگوید که برق قندوز کاملا قطع شده و مردم برای تهیه مواد غذائی باید به شهرستان های اطراف بروند و قیمت های آن هم سرسام آور افزایش یافته است.
رئیس شورای استانی قندوز می گوید که شامگاه دوشنبه حمله های طالبان، به شهرستان های «قلعه زال» و «دشت ارچی»، شدت یافت و صبح دوشنبه این حملات به «چهاردره»، «علی آباد» و «امام صاحب» رسید و نیروهای این گروه، پل راهبردی «الچین» را که دست کم 3 میلیون افغانی درآمد ناشی از باز بودن این مسیر را از دست داده اند.
از سوئی دیگر ژنرال «مراد علی مراد» معاون فرمانده کل ارتش افغانستان که در قندوز به سر می برد و رهبری جنگ در این منطقه را برعهده گرفته است، می گوید که ضربات مهلکی بر نیروهای این گروه وارد آمده و وی مکالمه فرمانده طالبان در قندوز را که از شورای «کویته» خواهان عقب نشینی شده، شنیده است.
رئیس شورای استانی قندوز در باره اظهارات ژنرال مراد تصریح کرده است که ملاک برای پیروزی و نبرد در جنگ مشاهدات عینی ما خواهد بود و آن چه که در صحنه عمل تاکنون مشاهده شده این است که طالبان مسیرهای منتهی به استان ها و شهرستان های همجوار قندوز را مسدود کرده اند و پل راهبردی الچین را که افغانستان را به تاجیسکتان وصل می کند، تخریب کرده اند و صدها خانوار در این استان آواره شده اند.
وی می گوید نیروهای کمکی و ویژه ارتش همواره بعد از آن که گروه طالبان به دروازه های شهر می رسند، به منطقه اعزام می شوند و این در حالی است که ما پیش از این بارها به سران حکومت وحدت ملی هشدار دادیم که وضعیت جنگ در قندوز خطرناک است و ما پیروزی را وقتی مشاهده خواهیم کرد که جاده های مواصلاتی استان باز شود و امنیت برقرار گردد.
رئیس شورای استانی قندوز می گوید هم اینک جنگ در خانه های مردم ادامه دارد و طالبان از منازل مردم به عنوان سنگرهای خود استفاده می کنند و محصولات کشاورزی مردم از بین رفته و راه های مواصلاتی مسدود است و راه های «شیرخان بندر» به «قندوز» و «تخار» – قندوز هم بسته شده است.
همزمان با افزایش حمله های طالبان به ویژه در شمال و جنوب افغانستان، اختلاف ها میان رئیس جمهوری و رئیس اجرائی دولت این کشور به نتایج مشخصی نرسیده است و قرار است دومین دیدار آنان بر سر اجرای کامل موافقتنامه سیاسی تشکیل دولت وحدت ملی، در یک یا دو روز آینده برگزار شود.
مناقشه میان رئیس جمهوری و رئیس اجرایی دولت افغانستان، در یک هفته گذشته با رد و بدل کردن پیام ها به یکدیگر در سخنرانی های عمومی ادامه یافت و عبدالله در جمع متحدان خود تاکید کرد که از این پس «مصلحت اندیشی» را کنار خواهد گذاشت و در مقابل زیر پاگذاشتن توافق نامه تشکیل دولت وحدت ملی سکوت نخواهد کرد.
اختلاف میان رئیس جمهوری و رئیس دولت وحدت ملی افغانستان از روز پنجشنبه هفته گذشته پس از آن، علنی شد که عبدالله در جمع شماری از نمایندگان جوانان سراسر افغانستان گفت که رئیس جمهوری توافق نامه سیاسی تشکیل این دولت را نادیده گرفته و «کم حوصله» است و به وزیران کابینه نیز اجاره حرف زدن نمی دهد و کسی که چنین ویژگی هائی دارد، شایسته ریاست نیست.
ریاست جمهوری افغانستان نیز یک روز پس از اظهارات عبدالله با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که این اظهارات مغایر با دولت مداری است و اشرف غنی دو روز قبل پس از مدت ها غیبت ژنرال «عبدالرشید دوستم»، در عرصه سیاسی، با وی در کاخ ریاست جمهوری گفت وگو کرد و روز گذشته وی در نشست کابینه که به ریاست رئیس جمهوری و در غیاب عبدالله برگزار شد، حضور یافت.
همزمان با این تحولات، منابع افغان خبر دادند که طالبان در صحنه نبرد توانستند مانع پیشروی ارتش در «هلمند» در جنوب افغانستان و همجوار با مرزهای پاکستان شوند و گفته می شود با اینکه دیگر ابتکار عمل جنگ در این استان در دست طالبان نیست، اما مواضع خود را در شهرستان های تحت کنترل خود تحکیم بخشیده اند و در انتهای جاده «لشگرگاه» دست کم 20 ایستگاه ایست و بازرسی مستقر کرده اند تا بر عبور و مرور خودروها و افراد نظارت کامل داشته باشند.
نظامیان خارجی در افغانستان نیز سهم بیشتری از جنگ در هلمند را به عهده گرفته اند و ناتو دیروز (سه شنبه) تائید کرد که یک سرباز آمریکائی که برای عملیات در لشرگاه آماده می شدند، بر اثر اصابت با مین کشته شده و یک امریکائی دیگر به همراه 6 تن از سربازان افغان زخمی شدند.
برخی منابع گفته اند که امریکا 800 نظامی خود را به منطقه هلمند اعزام کرده است، اما با این حال هیچ منبعی از شمار دقیق نیروهای آمریکائی در هلمند اطلاع ندارد و در روزهای گذشته اعلام شد که امریکا 100 تن از نیروهای خود را در هلمند به «لشرگاه» مرکز این استان اعزام کرده است، اما بیشتر آنان در حمله های هوائی به ایفای نقش می پردازند.
ابتدای امسال انگلیس هم ده ها تن از نیروهای خود را به هلمند اعزام کرد و گفت که اجازه نخواهیم داد این استان به دست طالبان سقوط کند، اما برخی منابع نزدیک به طالبان اعلام کردند که این گروه قصد دارد با تصرف هلمند، بسیاری از دفاتر و فرماندهان خود را به این استان منتقل کند.
از سوئی دیگر گروه طالبان در «بغلان» یکی از استان های نسبتا مرکزی افغانستان که پس از «پروان» در شمال کابل واقع شده و از استان های راهبردی این کشور شناخته می شود که شاهراه های ارتباطی به شمال، غرب و شرق از این استان می گذرد، توانست شهرستان «دهنه غوری» را به تصرف خود درآورد.
رئیس جمهوری افغانستان هیاتی را برای بررسی چگونگی سقوط این شهرستان به منطقه اعزام کرده است و منابع افغان گفتند که این هیات در تحقیقات مقدماتی خود به این نتیجه رسیده است که «دهنه غوری» بدون مقاومت نظامیان افغان در اختیار طالبان قرار گرفته است.
در این حال رئیس اجرائی دولت وحدت ملی افغانستان دیروز تاکید کرده است که بحث ها میان سران حکومت بر سر اجرای توافقنامه تشکیل این دولت طبیعی است و نباید بر نیروهای امنیتی و دفاعی اثربگذارد و آنان همچنان از پشتوانه محکم مردمی برخوردار خواهند بود.
قرار است دومین نشست مشترک اشرف غنی و عبدالله بزودی برگزار شود و معاون سخنگوی رئیس اجرائی دولت وحدت ملی به خبرنگار ایرنا در کابل گفته است که در نشست اول رئیس اجرائی انتظارات خود را مطرح کرد و در نشست دوم رئیس جمهوری دیدگاه های خود را مطرح می کند و نتایج این نشست در پایان سومین دور به دست خواهد آمد.ایرنا