جنگ سرد جناح‌های مختلف خاندان آل سعود علیه یکدیگر ـ سید صادق الشرفی

عمومی

یک کارشناس مسائل سیاسی یمنی تغییرات صورت گرفته در پست های مخلف حکومتی عربستان را نشان دهنده وجود جنگ سرد میان جناح‌های مختلف آل سعود و نزدیکی پایان کار آنان در عربستان دانست

“سید صادق الشرفی” کارشناس مسائل سیاسی یمنی به تغییرات صورت گرفته در دولت عربستان به دستور پادشاه این کشور اشاره کرد و در خصوص آن گفت: تغییرات صورت گرفته در دستگاه حاکمیتی عربستان را می توان در چهارچوب دسیسه چینی اعضای خاندان آل سعود علیه یکدیگر قلمداد کرد زیرا از مدتها پیش شاهد درگیری جناح های مختلف آل سعود با یکدیگر هستیم، این مسئله به نوعی جنگ سرد میان جناح های قدرتمند در داخل خانداد پادشاهی است. در مقابل تحرکان پادشاه و محمد بن سلمان جانشین ولی عهد ، محمد بن نایف ولی عهد پادشاه نیز تحرکاتی داشته است.

وی ادامه داد: آل سعود به دلیل از دست دادن حجم زیادی از سرمایه هایشان در جنگ های جاری منطقه با بحران اقصادی جدی روبرو شده است. آنان مقادیر زیادی از سرمایه های ملت عربستان را صرف کشتار ملت های مظلوم منطقه کرده اند و آل سعود همواره از گروه های جنایتکاری که کشتار مردم بی گناه سرلوحه کار آنان است پشتیبانی می کند.

او توضیح داد: همچنین تغییرات صورت گرفته در دولت عربستان را می توان ناشی از نگرانی آل سعودی از آینده دانست زیرا آنان آینده را به دلیل گرفتار آمدن در جنگ یمن نامشخص و تیره و تار می بینند، بیش از دوسال است که جنگ علیه یمن آغاز شده اما تاکنون موفق به کسب پیروزی نشده اند و اوضاع نیروهای سعودی هر روز بحرانی تر می شود. آنان وعده داده بودند دولت منصور هادی که آن را مشروع می دانند را به صنعا بازگردانند اما تاکنون موفق به این کار نشده اند.

سید صادق الشرفی در ادامه گفت: آل سعود تلاش می کند از بحران های متعددی همچون بحران اقتصادی و بحران جنگ های جاری عبور کند، دوجناح قدرتمند در خاندان آل سعود نیز برای جلب نظر آمریکایی ها در حال رقابت با یکدیگر هستند. بدون شک تغییرات صورت گرفته در دولت عربستان تاثیرات بلند مدتی بر این کشور خواهد داشت.

وی در همین خصوص توضیح داد: در گیری ها و جنگ سرد جاری میان جناح های مختلف خاندان پادشاهی بحرین به طور حتم باعث ضعف آل سعود خواهد شد و این کشور را به سمت درگیری های داخلی سوق خواهد داد، اینها نشانه های نزدیک شدن آل سعود به پایان کار خود در عربستان هستند.

این کارشناس یمنی به درگیری های جاری در داخل خاک عربستان نیز اشاره کرد و گفت: استان های اشغال شده نجران و جیزان و عسیر که قبلا بخشی از خاک یمن بوده اند همچنان شاهد عملیات نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن هستند و این عملیات طی ماه های گذشته بدون توقف درجریان بوده اند. نیروهای یمنی مواضع ارتش عربستان را موشک باران کرده و یا در عملیات مختلف به این مواضع حمله کرده و آنها را به طور کامل منهدم می کنند. تعداد زیادی از نیروهای سعودی کشته شده و تعداد دیگری از آنان به دست نیروهای ارتش و کمیته های مردمی اسیر شده اند.

وی در پایان تاکید کرد: تجربه نیروهای یمنی در جنگ بسیار بالا رفته است و شاهد عملیات ویژه و پیچیده فراوانی علیه نیروهای سعودی و مزدورانشان هستیم. اما در مقابل سخنان العسیری مبنی بر ارسال نیروهای مصری به عربستان و تلاش برای جذب نیروهای پاکسانی و به کار بردن آنان در جنگ علیه یمن نشان از ضعف آل سعود و ارتش عربستان دارد. همچنین آل سعود در حال سرباز گیری از آفریقا و جنوب یمن و ارسال این افراد به مناطق جنوبی عربستان برای دفاع از مرزهای این کشور است و این امر نشان دهنده ضعف شدید دشمن و قدرت نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن است. تسنیم