سیاست جدید نظامی آمریکا در خاورمیانه ـ محترم محمد کرباسی

عمومی

دونالد ترامپ در زمان تبلیغات انتخاباتی حرف‌های مختلف و حتی ضد‌ و نقیضی درباره سیاست خارجی مدنظر خود زده بود

او زمانی گفته بود که «بیشتر از ژنرال‌ها درباره داعش اطلاعات دارد و با بمب کارشان را تمام می‌کند» و در جای دیگری برای به‌دست آوردن آرای مخالفان جنگ، حمله آمریکا به عراق را اشتباه محض خوانده و قول داده بود که نظامیان این کشور را وارد جنگ دیگری نخواهد کرد.

حالا پس از گذشت حدود 70روز از رياست‌جمهوري او اما به‌تدريج اسناد و حقايق بيشتري درباره سياست خارجي واقعي اين رئيس‌جمهور جنجالي مشخص مي‌شود. هنوز كسي خبري از نقشه محرمانه‌اي كه ترامپ براي از بين بردن داعش از آن حرف مي‌زد ندارد، اما اطلاعات افشا شده نشان مي‌دهد كه او به‌شدت در تلاش براي افزايش مجدد نيروهاي نظامي اين كشور در خاورميانه و مناطق ديگر مدنظر واشنگتن است.

در هفته گذشته 240نيروي پياده و خنثي‌كننده بمب‌هاي كناره جاده‌اي راهي عراق شدند تا به 5هزار نظامي آمريكا در عمليات موصل ملحق شوند. دولت آمريكا اين نيروها را آموزش‌دهنده و مشاور نظامي خوانده است اما هيچ كدام از اين حرف‌ها نمي‌تواند افزايش حضور نظامي آمريكا را پنهان كند.

ترامپ برخلاف بقيه كارها و رفتارهايش درباره سياست نظامي خود اتفاقا بسيار بي‌سروصدا عمل كرده است. منابع آگاه مي‌گويند كه دولت دونالد ترامپ حتي افشاي اطلاعات مهم درباره ميزان دخالت آمريكا در عراق و سوريه و آمار تعداد نظاميان اين كشور را متوقف كرده است. يك سخنگوي وزارت دفاع آمريكا گفته است كه سياست ارائه اطلاعات «به‌منظور حفظ غافلگيركنندگي تاكتيكي» تغيير يافته است. مقام‌هاي دولت ترامپ مي‌گويند كه با اين پنهانكاري قصد دارند داعش را در عراق و سوريه با افزايش ناگهاني نيروهاي نظامي آمريكا غافلگير كنند.

  • افزايش نيروهاي نظامي با قوانين جديد پيش از اين و در زمان رياست‌جمهوري اوباما با افزايش انتقادها از كشتار غيرنظاميان در حملات هوايي آمريكا فرماندهان بايد تأييد رئيس‌جمهور را براي عمليات در مناطق با جمعيت غيرنظامي دريافت مي‌كردند. علاوه بر اين عمليات در مناطق با جمعيت غيرنظامي زياد به جز در مواردي كه «تهديد عليه امنيت ملي» آمريكا شناخته مي‌شد، ممنوع به‌حساب مي‌آمد. اكنون اما براساس قوانين جديد فرماندهان مي‌توانند شخصا دستور حملات در هر منطقه‌اي را كه لازم بدانند صادر كنند.
  • علاوه بر فشار بر ارتش و كنگره براي افزايش نيروهاي نظامي در منطقه، ترامپ همچنين «قوانين درگيري» نيروهاي اين كشور را داده است. اين مسئله باعث شده تا نيروهاي اين كشور دست به عمليات بيشتر هوايي در مناطقي بزنند كه احتمال كشتار غيرنظاميان هم وجود دارد. در واقع ترامپ از نيروهاي نظامي اين كشور خواسته است تا دقت و وسواس گذشته درباره انتخاب محل حملات را كنار گذاشته و بي‌پرواتر از گذشته دست به حملات در نقاطي كه حتي جمعيت غيرنظاميان زياد است، بزنند.
  • افزايش تلفات غيرنظاميان در سايه سياست جديدمقام‌هاي آمريكا اعلام كرده‌اند كه اين آمار متعلق به آگوست 2014تاكنون است. نيوزويك اما گزارش داده كه حداقل هزار غيرنظامي تنها در يك‌ماه گذشته و با افزايش بمباران‌هاي هوايي آمريكا در عراق و سوريه كشته شده‌اند. براساس اين گزارش در‌ ماه مارس، 1484غيرنظامي در حملات ائتلاف كشته شده‌اند كه سه‌برابر زمان مشابه در دوران رياست‌جمهوري اوباما به‌حساب مي‌آيد. به‌تازگي سازمان عفو بين‌الملل ضمن ابراز نگراني از تعداد تلفات غيرنظاميان در موصل گفته است: ائتلاف تحت رهبري آمريكا اقدامات لازم را براي جلوگيري از بروز اين مسئله انجام نمي‌دهد. اين گروه حقوق بشر در گزارش خود اعلام كرده كه شواهد و مدارك يك روند نگران‌كننده حملات هوايي ائتلاف تحت رهبري آمريكا را نشان مي‌دهد كه همۀ خانه‌ها را با تمامي خانوارهاي ساكنان آنها ويران كرده‌ است. ناكامي در جلوگيري از كشته شدن غيرنظاميان نقض آشكار قوانين بشردوستانه بين‌المللي به شمار مي‌رود.
  • «ما 18هزار و 645حمله نظامي انجام داده‌ايم كه طي آنها 396غيرنظامي به‌صورت ناخواسته كشته شده‌اند»؛ فرماندهي ائتلاف ضد‌داعش به رهبري آمريكا در بيانيه‌اي با اين جمله به كشتار غيرنظاميان اذعان كرد تا علت نگراني‌ها و هشدارهاي سازمان‌هاي حقوق بشر به‌ويژه از زمان شروع به‌كار دونالد ترامپ مشخص شود.
  • سياست جديد: سريع تمامش كنيدقوانين جديد درگيري به فرماندهان اختيارات بيشتري براي صدور دستور حملات را مي‌دهد تا جلوي تأخيرهاي احتمالي در سلسله مراتب فرماندهي را بگيرد. به گزارش اينديپندنت منابع نزديك به ارتش آمريكا اما اعلام كرده‌اند كه ترامپ از مقام‌هاي نظامي خواسته است تا خود را از قيد‌ و بندهاي گذشته رها كرده و «كار را سريع تمام كنند». 
  • بهاي سرعت و افزايش حملات، كشتار غيرنظاميان به‌ويژه در شهر پرجمعيتي مانند موصل بوده است. اين دستور براي افزايش حملات بدون رعايت ملاحظات گذشته اما تنها مختص به عراق و سوريه نيست. ترامپ دستورهاي مشابهي براي حملات هوايي آمريكا در كشورهاي ديگر از جمله سومالي، يمن و ليبي داده است. به گزارش سي‌ا‌ن‌ان علاوه بر عراق و سوريه اين روند باعث افزايش تلفات غيرنظاميان در يمن، سومالي و ليبي هم خواهد شد.
  • ترامپ در زمان تبليغات انتخاباتي بارها اعلام كرده بود كه داعش را قلع و قمع مي‌كند اما اكنون غيرنظامياني كه از سوي داعش هم هدف حمله قرار مي‌گيرند زير بمب‌هاي آمريكا قرار دارند.ژنرال جوزف وتل فرمانده ستاد مركزي ارتش آمريكا با نگراني‌ها در اين رابطه هفته گذشته در نشست كنگره «قوانين جديد درگيري» نيروهاي نظامي آمريكا را در افزايش تلفات غيرنظاميان بي‌تأثير دانست. او با ادعاي اينكه نيروهاي آمريكا استانداردهاي لازم براي حفاظت از غيرنظاميان را رعايت مي‌كنند، گفت: