سرویس جاسوسی انگلیس به روش‌های سنتی برای جذب جاسوس باز می‌گردد

عمومی

«الکس یانگر» رئیس دستگاه جاسوسی «ام آی ۶» در گفت وگویی که منتشر شد با اشاره به افزایش تهدیدات امنیتی علیه انگلیس، گفت این سازمان درصدد جذب نیروهای خلاق و غیر سفید پوست به روش های سنتی است و از هفته دیگر کار تبلیغات در این زمینه را آغاز خواهد کرد

یانگر در گفت وگو با روزنامه گاردین که اولین مصاحبه اش با یک نشریه شمرده می شود، گفت دستگاه جاسوسی ام آی 6 درصدد به کارگیری شیوه قدیمی جذب جاسوس (tap on the shoulder ) و بر اساس پیشینه افراد است.

وی گفت: به نظر من بایستی به افراد مراجعه کرد و از آنها بخواهیم که به ما بپیوندند. پیش از اینکه به ما، عنوان سرویس جاسوسی اطلاق شود.

رییس دستگاه جاسوسی آم ای 6 بیان داشت که خودش نیز از همین طریق استخدام شده است.

یانگر افزود: ما بایستی نزد افرادی برویم که تاکنون تصور نمی کردند برای ام آی 6 کار کنند. در این رابطه بایستی کار جمعی صورت گیرد. ما بایستی نماینده جامعه ای که در آن زندگی می کنیم باشیم.

رئیس دستگاه جاسوسی انگلیس گفت: به واقع ما بایستی گلچینی از بهترین ها در بریتانیا را در اختیار داشته باشیم. هر اقلیتی از هر بخش انگلیس، فارغ از سابقه و موقعیتش بایستی احساس کند که در سیستم سهیم است.

وی افزود: ما همچنین بایستی مانع شویم تا افراد خودشان را از سیستم جدا کنند، بلکه افراد بیشتری در این سیستم حاضر شوند تا دیدگاه و آنچه را که میخواهند با اطمینان مطرح کنند؛ حتی اگر نظرشان عامه پسند نباشد.

یانگر در ادامه بیان داشت: افرادی که تقاضای کار می کنند ممکن است قادر به استفاده از هفت تیر باشند اما این چیزی نیست که ما به دنبالش هستیم چون ما نمی خواهیم نیرو برای سازمان نیروهوایی انگلیس استخدام کنیم.

وی گفت: مردم تصور می کنند که ما به دنبال افرادی مانند «دنیل کریگ» (بازیگر جیمز باند) هستیم. اما واقعیت این است که او قادر به کار کردن برای «ام ای 6 » نیست. اما این مساله تا حدی در افکار عمومی ریشه دوانده است. ما بایستی این پیام را گسترش دهیم تا همه آگاه باشند. کار ما تلاشی است میان نوآوری و حفظ اسراری که این کشور را امن نگه می دارد.

رئیس تشکیلات جاسوسی انگلیس با اشاره به اینکه «هزاران نفر برای کار در «ام ای 6» اقدام می کنند» افزود: اما ما نیازمند افراد گوناگون با سوابق مختلف هستیم تا از میان آنها بهترین هایی که در کشور هستند را انتخاب کنیم.

روزنامه گاردین در گزارشی در همین رابطه نوشت: ‘ام ای 6 از هفته آینده تبلیغات برای استخدام افراد را آغاز خواهد کرد و در نظر دارد تا طی سال های آینده، کادر نیروهای کاری اش را به سه برابر افزایش دهد.

الکس یانگر، رئیس «ام ای6» در همین رابطه بیان داشت: تهدیدهای تروریستی افزایش یافته است اما تهدید کشورهای متخاصم نیز در این مدت کاهش پیدا نکرده است. آنها راه های برای اعمال تهدیدی در اختیار دارند که پیشتر چنین امکانی برای آنها فراهم نبوده است.

وی افزود: ما نیازمند توسعه ظرفیت های انسانی مان هستیم تا بتوانیم به اهدافمان دست یابیم. ما بایستی در مکانهایی که تروریست ها هستند حضور داشته باشیم. ما بایستی برخلاف جریان تهدید عمل کنیم.

یانگر بیان داشت: البته این فقط بازی با اعداد نیست. ما نمی توانیم صرفا با افزایش نیرو موفق شویم چراکه کار جاسوسی کار بچه بازی نیست.

وی افزود: ما بایستی تهدیدها علیه انگلیس را که از سوی هر کشوری صورت می گیرد بشناسیم. هر چند من متخصص فوتبال نیستم اما اگر بتوانیم به منبع مشکلات هجوم ببریم بهتر از آن است که اینجا نزدیک دروازه بایستیم.

این مقام امنیتی انگلیسی بیان داشت: البته ما بایستی هردوی این اقدامات را صورت دهیم اما بیشتر تمایل داریم تا در زمین طرف مقابل بازی کنیم.

وی افزود: ما به دنبال عملیات ضدجاسوسی هستیم و همیشه خواهیم بود.

این مقام امنیتی انگلیس در پایان بیان داشت: به نظر من مردم به ما اعتماد دارند و می خواهند که ما موفق باشیم. جایگاه ما نزد مردم خوب است؛ کارهای ما دائما در حال تحول است؛ هر چند افرادی مانند ‘ادوارد اسنودن’ می توانند به کارها ضربه بزنند.

این روزنامه انگلیسی افزود: روسیه یکی از کلیدی ترین نگرانی های دستگاه امنیتی انگلیس به شمار می رود. در همین حال «ترزا می» نخست وزیر انگلیس تلاش می کند تا رابطه اش را با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که گفته می شود رابطه نزدیکی با ولادیمیر پوتین همتای روس اش دارد، افزایش دهد.ایرنا