رد پای خونین آمریکا در ۶۰۰ روز بمباران یمن

عمومی

ششصد روز را فراموش کنید، مردم جهان حتی یک روز وحشت زندگی یمنی‌ها را هم نمی‌توانند تصور کنند

»؛مصطفی العقیل یکی از یمنی‌هایی که تمام زندگی‌اش ازجمله محل کار و خانه‌اش را در حملات عربستان به یمن از دست داده وضعیت زندگی خود و خانواده‌اش را با این جمله پس از ۶۰۰ روز بمباران مداوم این کشور توصیف می‌کند.

600 روز است كه عربستان سعودي به‌صورت مداوم شهرهاي يمن را بمباران مي‌كند. حملاتي كه تحت نام‌هاي طوفان قاطعيت و احياي اميد صورت گرفته به‌عنوان حمايت از دولت عبد ربه منصور هادي بود اما گزارش‌هاي متعددي وجود دارد كه كشتار غيرنظاميان، هدف قرار دادن بيمارستان‌ها، مدارس، نيروگاه‌ها، تاسيسات زيرساخت و كشتار كودكان را نشان مي‌دهد.

حمله به مجلس ترحيمي كه حدود يك‌ماه قبل باعث كشته شدن بيشتر از 100نفر شد و همه رسانه‌هاي جهان از آن به‌عنوان قتل عام ياد كردند تنها نمونه‌اي كوچك از بمباران‌هاي يمن از سوي عربستان در اين 600روز بوده است. در اين ميان آمريكا همواره تلاش كرده نوعي رفتار كند كه خود را به دور از اين ماجرا نشان دهد. روزنامه نيويورك‌تايمز اما به تازگي در گزارشي با عنوان «ردپاي آمريكا در حملات يمن» به وضوح نقش واشنگتن در اين حملات را توضيح داده است.

در اين گزارش آمده است كه آمريكا به‌عنوان متحد ديرينه عربستان ده‌ها ميليارد دلار تسليحات پيشرفته به رياض فروخته كه در حملات عليه يمن مورد استفاده قرار مي‌گيرد. همچنين اكثر حملات به يمن توسط خلبان‌هايي صورت مي‌گيرد كه توسط آمريكا آموزش ديده‌اند و جنگنده‌هاي ساخت آمريكا را هدايت مي‌كنند؛

حتي سوخت‌رساني به اين جنگنده‌ها در آسمان هم توسط هواپيماهاي ويژه آمريكا صورت مي‌گيرد. براي يمني‌ها عادي است كه هرچند وقت يك‌بار بقاياي بمب‌ها و موشك‌هايي را پيدا كنند كه روي آنها عبارت «ساخت آمريكا» به وضوح ديده مي‌شود. بقاياي همين تسليحات در قتل‌عام مجلس ترحيم صنعا پيدا شد. روي ديوارهاي خيابان‌هاي پايتخت يمن حالا ديدن گرافيتي‌هايي با اين مضمون كه «آمريكا يمني‌ها را مي‌كشد» يك مسئله عادي است.

دونالد ترامپ هم كه به‌عنوان رئيس‌جمهور جديد آمريكا انتخاب‌شده هيچ موضعگيري مشخصي درباره يمن نداشته اما به‌نظر نمي‌رسد با سودي كه آمريكا از فروش تسليحات به عربستان و خريد نفت از اين كشور مي‌برد، ترامپ هم حمايت واشنگتن از حملات به يمن را قطع كند. براساس گزارش نيويورك‌تايمز هدف قراردادن گسترده تاسيسات زيربنايي، بسياري از تحليلگران را به اين نتيجه رسانده كه اين اقدام يك استراتژي و راهبرد از سوي عربستان براي فلج كردن اقتصاد و زندگي مردم يمن است.

جيمي مك‌گلدريك، هماهنگ‌كننده سازمان ملل در يمن مي‌گويد: بعد اقتصادي اين جنگ تبديل به يك تاكتيك شده است. از بندرها و پل‌ها گرفته تا كارخانه‌ها هدف قرار مي‌گيرند تا فشارهاي سياسي بيشتر شود. استفاده عربستان از تسليحات و جنگنده‌هاي ساخت آمريكا در حملات و بمباران غيرنظاميان يمن باعث شد تا چندي پيش گروهي از نمايندگان كنگره آمريكا خواستار تعليق فروش تسليحات به رياض شوند. تد ليو، نماينده دمكرات كنگره در اين رابطه مي‌گويد:

آمريكا با نقش داشتن در اين رابطه مي‌تواند متهم به مشاركت و اقدام به جنايت جنگي در يمن شود. هدف قرار دادن غيرنظاميان و تاسيسات مهم غيرنظامي از سوي عربستان باعث شده تا هر روز فاجعه‌اي جديد در اين كشور شكل بگيرد. پس از 600روز حملات بي‌وقفه حالا سازمان بهداشت جهاني هشدار داده كه به‌خاطر شرايط وخيم يمن بيماري وبا در نيمي از استان‌هاي اين كشور شيوع پيدا كرده است.

يكي از علت‌هاي مهم اين مسئله دسترسي نداشتن يمني‌ها به آب آشاميدني سالم به‌خاطر هدف قرار گرفتن تاسيسات مهم يمن است. بخش زيادي از يمني‌ها اگر در 600روز گذشته هم توانسته‌اند از باران بمب‌هاي ساخت آمريكا جان سالم به در ببرند احتمالا در ميان شيوع بيماري‌هاي خطرناك و قحطي شانس زيادي براي زنده ماندن نخواهند داشت.«600روز را فراموش كنيد؛ مردم جهان حتي يك روز وحشت زندگي يمني‌ها را هم نمي‌توانند تصور كنند».همشهری