روسیه از معاهده رم کنار کشید

عمومی

رئیس جمهور روسیه دستور خروج کشورش از معاهده رم که اساس تشکیل دادگاه کیفری بین‌الملل است صادر کرد

به نقل از سومریه نیوز، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه این دستور را بنا به پیشنهاد وزارت دادگستری روسیه با هماهنگی وزارت خارجه و هیات‌های ذیرربط با دستگاه اجرایی و دادگاه عالی و دادستانی کل و کمیته تحقیقات روسیه اتخاذ کرده است.

پوتین دستور داد به اطلاع دبیرکل سازمان ملل رسانده شود که روسیه تصمیم دارد مشارکت خود در توافق‌نامه رم را متوقف کند.

روسیه در ۱۳ سپتامبر سال ۲۰۰۰ این توافق‌نامه را امضا کرد اما تاکنون آن را تصویب نکرده بود. توافق رم در سال ۲۰۰۲ اجرایی شد، پایه و اساسی را برای فعالیت دادگاه کیفری بین‌المللی شکل داد اما تعدادی از کشورها از جمله ایالت متحده آمریکا، چین و اوکراین به این توافق‌نامه نپیوستند.

این تصمیم پوتین یک روز پس از اظهارات فاتو بنسودا، دادستان کل دادگاه کیفری بین‌المللی صورت گرفت که سخنانش باعث ناخرسندی شدید مسکو شد.

بنسودا رخدادهایی که به الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه انجامید را جنگ روسیه علیه اوکراین خواند و کریمه را یک منطقه اشغال شده به حساب آورد.

وی همچنین گفت که بازرسان این دادگاه تلاش می‌کنند تا مشخص کنند که آیا روسیه کنترل گروه‌های مسلح در جنوب شرق اوکراین را برعهده دارد یا خیر.

در همین حال وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که دادگاه کیفری بین‌الملل امیدها را تبدیل به ناامیدی کرد و این دادگاه یک هیات رسمی مستقل برای امور مربوط به عدالت نیست.

 

آمریکا تحقیقات دادگاه لاهه درباره جرایم جنگی نظامیانش در افغانستان

 را “نادرست” خواند

پس از آنکه دادستان های لاهه از احتمال ارتکاب جرایم جنگی از سوی نیروهای آمریکایی در افغانستان خبر دادند، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، تحقیقات دادگاه کیفری بین الملل درباره این مساله “نادرست” است.

به نقل از خبرگزاری رویترز، الیزابت ترودو، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است که ایالات متحده بخشی از اساسنامه رم نیست که دادگاه کیفری بین المللی را در لاهه ایجاد کرده و به احکام و دستورات آن اعتنایی ندارد.

وی گفت: واشنگتن سیستم قوی قضایی دارد که می‌تواند شکایت‌های این چنینی را بررسی کند. آمریکا به تعهداتش مربوط به قوانین جنگی پایبند است. ما تحقیقات صورت گرفته دادگاه لاهه را قبول نداریم. پرسنل نظامی ما در افغانستان مرتکب جرایم جنگی نشده‌اند.

اظهارات وی یک روز پس آن مطرح شد که دادستان های لاهه در گزارشی اعلام کردند ادله‌ای را یافته‌اند که نشان می دهد نیروهای آمریکایی احتمالا در افغانستان مرتکب جرایم جنگی شده‌اند.

این مقام‌ها اعلام کردند بر اساس مبنای قابل قبول و اسناد و مدارک موجود این باور وجود دارد که نیروهای آمریکا زندانیان را در افغانستان و در بازداشتگاه‌های سازمان سیا در جاهای دیگر در طول سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ مورد شکنجه قرار داده‌اند.

دفتر فاتو بن سودا ، دادستان کل دادگاه کیفری بین الملل اعلام کرد: دادگاه به زودی درباره انجام تحقیقات کامل تصمیم گیری خواهد کرد.

نتایج تحقیقات کامل ممکن است باعث صدور محکومیت علیه افراد  و صدور حکم بازداشت برای آنها شود.

گزارش دادگاه کیفری، گامی مهم در راستای عملکرد این دادگاه بین المللی درباره جنگ افغانستان است و این گزارش می تواند پاسخ قاطعی به دولت آمریکا تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ باشد.