جنگ افغانستان از سوی کشورهای خارجی مدیریت می‌شود

عمومی

پیام آفتاب: سخنرانان نشست جوانان و چالش‌های افراط‌گرایی گفتند: جنگ کنونی در افغانستان به اراده افغانستانی‌ها نیست و از سوی کشور‌های خارجی مدیریت می‌شود

سخنرانان نشست جوانان و چالش‌های افراط‌گرایی با تأکید بر اینکه جوانان افراط‌گرایی را نابود کنند، ابراز داشتند: جنگ کنونی در افغانستان به اراده افغانستانی‌ها نیست و از سوی کشور‌های خارجی مدیریت می‌شود.
نشستی تحت عنوان جوانان و چالش‌های افراط‌گرایی روز (دوشنبه) به همت معاونت امور جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ و با حضور استادان دانشگاه و جوانان در کابل برگزار شد.
سخنرانان این نشست، جوانان را سرمایه‌های افغانستان عنوان کرد و گفتند: جوانان افغانستان باید تلاش کنند تا دست‌های بیگانه را از کشور قطع کنند.
گل‌رحمن قاضی، استاد دانشگاه کابل در این نشست با تأکید بر اینکه افغانستانی‌ها نباید منفی‌نگر باشند، گفت: همه باید با مثبت‌نگری، افغانستان را از محتاج بودن بیرون کنیم.
قاضی با بیان اینکه چالش‌های زیادی فرا روی مردم افغانستان قرار دارد افزود: جنگ، تبعیض، بیکاری، فساد مشکلاتی هستند که فرا روی مردم افغانستان قرار گرفته، اما همه باید با توجه به امروز، فردا را بسازیم.
وی اظهار داشت: جنگ کنونی در افغانستان به اداره افغانستانی‌ها نیست و از سوی خارجی‌ها مدیریت می‌شود.
استاد دانشگاه کابل با اشاره به اینکه فرهنگ وارداتی از سوی بیگانگان در افغانستان، جوانان را بیگانه می‌کند تصریح کرد: اکنون فرهنگ‌های بیگانه جایگزین فرهنگ اصیل افغانستانی شده که برای نابودی آن وحدت نیاز داریم.
در همین حال کمال سادات معاون امور جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ در این نشست گفت: سیاست‌های ناسالم در چند سال گذشته سبب شده تا جوانان ما در محوریت تشنج و جنگ قرار بگیرد.
سادات با بیان اینکه ما به جوانان حس فکر کردن و ساختن افغانستان را می‌دهیم افزود: در چند سال گذشته جوانان ما قربانی معامله و دسایس برخی سیاست‌مداران شده بود.
وی تصریح کرد: جوانان افغانستان، آینده‌سازان کشور هستند، اما این قشر قربانی‌های زیادی را تقدیم کشور خود کرده‌اند.
معاون امور جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ خطاب به جوانان ابراز داشت: نسل جوان افغانستان باید به افراط‌گرایی «نه» گفته و آن را از کشور خود نابود کنند.
کمال سادات در پایان گفت: معاونت امور جوانان برای بهبود وضعیت علمی و تحصیلی جوانان، کمپلیکس جوانان و کتابخانه‌ها را در سراسر افغانستان ایجاد می‌کند