پس از بروندی و آفریقای جنوبی؛گامبیا هم دادگاه کیفری بین الملل را ترک کرد

عمومی

دولت گامبیا دادگاه کیفری بین المللی را به آذار و تحقیر مقامات قاره آفریقا متهم کرده و از خروج کشورش از این دادگاه خبر داد

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دولت گامبیا در حالی خبر از خروج خود از دادگاه کیفری بین المللی در شهر لاهه هلند خبر داده که چند روز پیش کشورهای بروندی و آفریقای جنوبی نیز از تمایل خود برای این کار خبر دادند. در عین حال کنیا نیز از بررسی خروج خود از این دادگاه خبر داده است.

شریف بوجانگ، وزیر اطلاع رسانی گامبیا اعلام کرد که دلیل تصمیم کشورش این بوده که دادگاه کیفری بین المللی جرایم جنگی ارتکابی توسط کشورهای غربی را نادیده می‌گیرد.

بوجانگ همچنین دادگاه کیفری بین المللی را متهم به آزار و تحقیر مردم رنگین پوست به ویژه آفریقایی‌ها در جهان کرد.

وی در بیانیه‌ای گفت: این دادگاه ظاهر واقعی خود را با خودداری از تعقیب قضایی تونی بلر، نخست وزیر اسبق انگلیس به اتهام ارتکاب جرایم جنگی در عراق نشان داده است.

وی خاطرنشان کرد: تعداد زیادی کشور غربی متشکل از دست کم ۳۰ کشور وجود دارند که مرتکب جرایم جنگی نفرت انگیز علیه کشورهای مستقل و شهروندانشان از زمان تشکیل دادگاه کیفری بین المللی شده‌اند اما حتی یک مورد دادگاه کیفری مربوط به جرایم جنگی علیه غربی‌ها وجود نداشته است.این در حالی است که دادگاه کیفری بین المللی از زمان تشکیل در سال ۲۰۰۲ ، ۱۰ مورد تحقیقات انجام داده است که ۹ مورد آنها مربوط به جرایم رخ داده در قاره آفریقا و یک مورد باقیمانده نیز مربوط به گرجستان بوده است.

فاتو بنسودا، قاضی ارشد دادگاه کیفری بین المللی یک تبعه گامبیا و وزیر سابق دادگستری این کشور بوده است.

وزیر اطلاع رسانی گامبیا همچنین گفت که کشورش تلاش کرده دادگاه کیفری بین المللی را وادار به واکنش در قبال نسل کشی رخ داده در میان مهاجرانی که در سال‌های اخیر تلاش می‌کرده‌اند به خاک اروپا برسند کند.