طرح آمریکایی نجات موصل یعنی فروپاشی عراق ـ رضا گلین شریف دینی

عمومی

آمریکا برای آزادسازی موصل طرحی پیشنهاد کرد که بر اساس آن ارتش‌های ترکیه، ارتش عراق، آمریکا و پیشمرگه‌های کردستان هرکدام با پرچم خود وارد موصل عراق شوند و به صورت مستقل به ایفای نقش در این شهر استراتژیک بپردازند، اما در حقیقت این طرح می‌تواند به فروپاشی عراق در آینده‌ای نزدیک بیانجامد

رئیس مرکز مطالعات بین‌الملی خلیج فارس در گفتگو با جام جم آنلاین ضمن بیان این مطلب افزود: ترکیه بدون درخواست دولت مرکزی بخشی از خاک عراق را به اشغال خود در آورده است و خود از مهم ترین عوامل حمایت از تروریست‌ها در عراق و سوریه است، چنانچه به تاریخ 100 سال گذشته نگاهی بیاندازیم خواهیم دید که ارتش ترکیه به موصل عراق نیز دیدگاه حاکمیتی دارد و اهداف اشغالگری عثمانی را در سر می‌پروراند.

روزبه پارساپور ادامه داد: آمریکا با هجمه تبلیغاتی وسیع خود در رسانه‌های دنیا، طرح خود برای آزادسازی موصل را بسیار پررنگ کرده و سعی دارد از این عملیات روانی بعنوان برگ برنده بزرگی جهت پایان عمر ریاست جمهوری باراک اوباما در دنیا استفاده کند. این درحالی است که عملیات های نظامی همواره باید تا آخرین لحظه محرمانه تلقی شوند نه اینکه از ماه‌ها قبل در تمام رسانه های دنیا درباره نحوه اجرای آن صحبت شود.

وی تاکید کرد: در این طرح آمریکایی ممکن است موصل ظاهراً از وجود داعش آزاد شود ولی بدون تردید تروریست‌ها به راحتی از موصل به شرق سوریه نقل مکان خواهند کرد و در آینده‌ای نزدیک دوباره نقاط دیگری از عراق را به اشغال خود در می‌آورند. همچنین در این طرح پیشمرگه‌های اقلیم کردستان نیز اهداف توسعه طلبانه خود را دنبال می‌کنند که در تضاد با وحدت ملی عراق است.

پارساپور توضیح داد: در موصل جمعیت کُرد بسیار اندکی داریم و بافت جمعیتی موصل عرب‌های سنی مذهب هستند که گرایشات بعثی هم دارند. اقلیم کردستان به ریاست مسعود بارزانی مناطق تحت کنترل خود را دارد ولی کردها همواره گفته‌اند از مناطقی که تصرف کنند عقب نشینی نخواهند کرد لذا موصل نیز یکی از اهداف آنها است تا بخشی از این منطقه را به حاکمیت اقلیم کردستان اضافه نمایند و در آینده به پروژه کردستان بزرگ ملحق نمایند.

وی تصریح کرد: در بلندمدت این نسخه خارجی تنها به بحرانی تر شدن اوضاع عراق خواهد انجامید، زیرا اصولا این طرح فرقه گرایانه، ضد وحدت ملی و در راستای فروپاشی عراق است زیرا هیچ کدام از بازیگران آن هدف اصلی یعنی پاکسازی تروریست‌ها و یکپارچگی عراق را دنبال نمی‌کنند و هر یک به اهداف و منافع خود می‌اندیشند.

رئیس مرکز مطالعات بین‌الملی خلیج فارس با اشاره به راهکار اصولی آزادسازی موصل یادآور شد: تنها دولت واحد و حاکمیت و وحدت ملی عراق است که تضمین کننده امنیت و پاکسازی تروریست ها خواهد شد نه ورود ارتش هایی همچون ارتش ترکیه و آمریکا به داخل موصل. تنها و تنها باید با یکپارچگی ملی و زیر پرچم واحد عراق طرح آزادسازی موصل عملیاتی شود. این طرح ملی باید از همه بافت‌های قومیتی و مذهبی عراق یعنی نیروهای سنی، کُرد و شیعه باشد و همگی تابع فرماندهی ارتش مرکزی عراق این طرح را اجرایی نمایند تا با فرقه‌گرایی مقابله و با تمرکز ارتش واحد عراق بتوانند موصل را مجدداً به حاکمیت دولت مرکزی عراق درآورند در غیر این صورت بحران چند ملیتی در موصل موجب فروپاشی و گسترش فرقه گرایی در منطقه خواهد شد که به تمام کشورهای منطقه نیز سرایت خواهد کرد.

جام جم آنلاین