نگرانی های جدید از وضعیت هزار کودک بی سرپرست در اردوگاه کاله فرانسه ـ مترجم: بهجت عباسی

عمومی

تصمیم جدید مقام های فرانسه برای تخریب اردوگاه جنگل در بندر کاله واقع در شمال فرانسه نگرانی های جدیدی را درباره وضعیت 1000 کودک تنها و بدون سرپرست یا همراه ،ساکن این اردوگاه برانگیخته است

به گزارش روزنامه آبزرور، مقام های فرانسوی هنوز طرحی را برای اسکان دوباره این گروه از کودکان ارائه نداده اند زیرا امیدوارند انگلیس به وعده خود برای کمک به کودکان پناهجوی بدون همراه عمل کند.
وزارت کشور فرانسه، سازمان های خیریه و کمک رسان را از مقاصد خود برای نابودی این اردوگاه در کمتر از چهار هفته مطلع کرده است. تقریبا 400 کودک و نوجوان بدون همراه در این زاغه بسر می برند که برخی از آنها خویشاوندانی در انگلیس دارند و تاکنون حق قانونی آنها برای پیوستن به خانواده هایشان در انگلیس به رسمیت شناخته شده است.
«دیوید کامرون» نخست وزیر انگلیس مه (اردیبهشت) گذشته اعلام کرد که کشورش 3 هزار کودک بدون همراه را پذیرش خواهد شد. «جیمز بروکنشایر» وزیر مهاجرت وقت انگلیس در این زمینه گفت: «وظیفه اخلاقی بریتانیا حکم می کند که این تعداد از کودکان بدون همراه را بپذیرد.»
اما آمار رسمی وزارت کشور انگلیس نشان می دهد که تا اواسط ماه سپتامبر (25 شهریور)، فقط 30 کودک بدون همراه طبق این برنامه وارد انگلیس شده اند. وزارت کشور انگلیس به درخواست ها برای پاسخگویی درباره این که آیا این کشور با تخریب اردوگاه جنگل به کودکان بدون همراه کمک خواهد کرد یا نه، پاسخی نداده است.
انتظار می رود «فرانسوا اولاند» رئیس جمهوری فرانسه فردا (دوشنبه) از اردوگاه جنگل دیدار کرده و تخریب این زاغه محل اقامت پناهجویان را تایید کند. هفته گذشته، جزییاتی از تصمیم دولت فرانسه برای ساخت اقامتگاه های جایگزین در این کشور برای سرپناه دادن به 9 هزار پناهجوی بزرگسال و خانواده هایشان به سازمان های حمایت از پناهجویان ارائه شد.
با این حال احتمالا با توجه به نبود ظرفیت برای اسکان فوری کودکان بدون همراه، دستکم 850 کودک بی خانمان و آواره خواهند شد.
«جوسی ناگوتون» از مقام های سازمان خیریه «به پناهجویان کمک کنید» در این زمینه گفت: ما به ویژه نگران سلامت کودکان بدون همراه هستیم و از مقامات می خواهیم درباره حفاظت از جان آنها اطمینان دهند. ما همچنین از دولت انگلیس می خواهیم به تعهد خود عمل کند زیرا فرصت چندانی برای اقدام در این زمینه باقی نمانده است.
«جس اگان» از سازمان «کمک به جوانان پناهجو» نیز که وظیفه تامین امنیت برای کودکان بدون همراه را برعهده دارد، از تحولات اخیر مربوط به اردوگاه جنگل و فقدان اقدامات کافی برای کمک به کودکان ساکن در این اردوگاه ابراز نگرانی کرده است.
«امیلی کاریگان» نیز که در 9 ماه گذشته در یک مرکز غیر رسمی حمایت از کودکان و زنان در اردوگاه جنگل فعالیت کرده است، گفت: به ما گفته شده که اردوگاه هایی برای اسکان پناهجویان ایجاد خواهد شد اما این اردوگاه مخصوص کودکان بدون همراه نخواهد بود زیرا فرانسه امیدوار است انگلیس به این کودکان کمک کند.
وی از تبعات این اقدام فرانسه ابراز نگرانی کرد و افزود: می دانید چه اتفاقی برای این کودکان خواهد افتاد؟ آنها پراکنده خواهند شد و ما دیگر نمی توانیم رد آنها را پیدا کنیم، آنها ناپدید خواهند شد.
برچیدن بخش هایی از زاغه جنگل در اوایل سال جاری نگرانی هایی را در بین کودکان پناهجویی را که بسیاری از آنها ناپدید شده اند، برانگیخت.
به گفته «چارلی وایتبرد» از مقام های سازمان خیریه موسوم به «CARE4Calais»، پس از برچیدن چادرهای در یکی از مناطق این زاغه، 129 نفر از کودکان بدون همراه ناپدید شدند.
وی در این زمینه گفت، در حال بررسی ایجاد سازوکاری برای پیدا کردن کودکان پناهجوی تنها و بون سرپرست پس از تخریب این زاغه است.
«تام بریک» سخنگوی امور خارجی حزب لیبرال دمکرات انگلیس گفت: مشکل صدها کودک که تعداد چشمگیری از آنها از حق قانونی اقامت در انگلیس برخوردار هستند، نادیده گرفته می شود. برخی از آنها منتظر اقدام دولت هستند و این ننگ آور است.
شهر بندری کاله در شمال فرانسه از مدت ها پیش به محل اسکان موقت هزاران آواره و مهاجر از افغانستان، سودان و عراق تبدیل شده است که منتظر فرصتی هستند تا خود را از مسیر دریا یا تونل «مانش» و کامیون هایی که از آن می گذرند، به انگلیس برسانند.
مقام های فرانسه با دستور مراجع قضایی این کشور، در اواخر ماه ژانویه گذشته (دی/ بهمن 94) به دلیل آنچه «حفظ امنیت مهاجران» خوانده شد، نوار 100 متری مجاور جاده کمربندی را از 600 آواره زاغه جنگل تخلیه کردند. مدتی پس از آن نیز نیمه جنوبی این اردوگاه به مساحت 50 هکتار، تخلیه و سپس کاملاً تخریب شد.
اولاند به تازگی در پاسخ به انتقاد راستگرایان در مورد احتمال ایجاد زاغه های بیشتر مهاجران در فرانسه گفت این کشور بدون زاغه برای مهاجران خواهد بود.