گذرنامه آلمانی قوی ترین و گذرنامه افغانی ضعیف ترین در ج

عمومی

رتبه بندی به روز شده موسسه ‘هنلی و پارتنرز’ از گذرنامه های جهان که روز چهارشنبه منتشر شد، نشانگر آن است که آلمانی ها در سال 2016 میلادی قوی ترین گذرنامه و افغانی ها ضعیف ترین گذرنامه جهان را در اختیار دارند

این رتبه بندی که در روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف منتشر شده و آخرین فهرست به روز شده توسط موسسه ‘هنلی و پارتنرز’ (Henley & Partners) در سال 2016 میلادی است، براساس این تنظیم شده است که دارنده یک گذرنامه بدون اخذ ویزا می تواند به چند کشور جهان مسافرت کند.
براساس این رتبه بندی، آلمانی ها با پاسپورتی که در اختیار دارند، می توانند به 177 کشور جهان ( از میان 218 کشور) سفر کنند و بعد از آنها سوئدی ها ( در رده دوم ) با پاسپورتشان می توانند به 176 کشور سفر کنند.
در رده سوم این رتبه بندی، کشورهای انگلیس، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و فنلاند قرار دارند که می توانند به 175 کشور جهان بدون اخذ روادید سفر کنند.
آمریکا، هلند، دانمارک و بلژیک در رده چهارم این جدول قرار دارند که شهروندان آنها قادر هستند بدون اخذ ویزا راهی 174 کشور جهان شوند.
کشورهای استرالیا، ژاپن و سنگاپور نیز به دلیل اینکه اتباع آنها می توانند به 173 کشور جهان بدون ویزا سفر کنند، در رده پنجم این جدول هستند.
کشورهای کانادا، جمهوری ایرلند، کره جنوبی، لوکزامبورگ، نروژ، پرتغال و سوئیس با اجازه سفر شهروندان آنها به 172 کشور جهان بدون اخذ ویزا در رده ششم و کشورهای یونان و نیوزیلند( با 171 کشور) ، استرالیا( با 169 کشور) و مالت با 168 کشور در رده های بعدی هستند.
کشور افغانستان در نقطه مقابل آلمان، شهروندانش با پاسپورتی که در اختیاردارند تنها به 25 کشور جهان می توانند بدون اخذ ویزا سفر کنند و همین امر سبب شده است که در قعر این جدول قرار گیرد.
براساس رتبه بندی موسسه ‘هنلی و پارتنرز ‘ گذرنامه ضعیف جهان:
1- افغانستان، 25
2- پاکستان، 29
3- عراق، 30
4- سومالی، 31
5- سوریه، 32
6- لیبی، 36
7- اریتره، اتیوپی، نپال، فلسطین، سودان 37
8- کوزوو، سودان جنوبی، یمن، 38
9- بنگلادش، جمهوری دموکراتیک کنگو، لبنان، سری لانکا، 39
10- بوروندی، کره شمالی، میانمار، 42
رتبه بندی ‘هنلی پارتنرز’ با همکاری اتحادیه حل و نقل هوایی (IATA) که بیشترین اطلاعات درباره گذرنامه ها و روادید را دارد، تهیه می شود.
گفته می شود اعتبار گذرنامه یک کشور به نوعی معیاری برای سنجش میزان اعتبار بین المللی شهروندانش در بین کشورهای دیگر بشمار می آید و به همین دولت های جهان سعی می کنند اعتبار گذرنامه خودشان را ارتقا بخشند.ایرنا