بحران های جدید در اروپا و پرسش های بی پاسخ

عمومی

در حالی که اختلاف های شدید در اتحادیه اروپا از یک دهه پیش مشاهده می شد، بحران های تازه امکانِ ادامه کارِ اتحادیه را با ساختار کنونی اش زیر سوال برده است

‘ژان کلود یونکر’ رئیس کمیسیون اروپا، زمانی گفت: کارها به پیش نمی رود، اتحادیه اروپا با بحرانی شدید رو به رو است. به زمانی برای اندیشیدن، شفاف سازی و گفت و گو نیاز داریم.
خبرگزاری آسوشیتدپرس با نقل این سخنان، نوشت: این حرف ها امروز کاملا مصداق دارد، اما یونکر آن را در ژوئن 2005 گفته بود.
در آن زمان، لوکزامبورگ که یونکر نخست وزیری اش را برعهده داشت، رئیس دوره ای اتحادیه اروپا بود. چندی پیش از آن سخنرانی، ‘تونی بلر’ نخست وزیر انگلیس، با پس گرفتن پول بریتانیا، طرح بودجه درازمدت اتحادیه را به بن بست کشانده بود و پیش از آن هم رای دهندگان هلندی و فرانسوی، به پیش نویس قانون اساسی اروپا رای منفی داده و دو سال رایزنی های پشت پرده برای تنظیم آن قانون را به شکست کشانده بودند.
اوایل ژوئیه 2005 تروریست ها با حمله به سامانه حمل و نقل لندن، 52 نفر را کشتند. آن حادثه البته باعث شد اروپا از انگلیس پشتیبانی کند، اما امروز بریتانیا در قرنطینه است تا جدایی اش از اتحادیه اروپا واگیر نباشد.
اگرچه چالش های امروز اروپا با یک دهه پیش فرق کرده است، اما ناتوانی اتحادیه برای مدیریت بحران هایی مانند ورود پناهجویان، بدهی های یونان و آینده واحد پولی یورو، سوال هایی را درباره کارایی این اتحادیه به وجود آورده و قدرت گرفتن حزب های راست افراطی نیز مزید بر علت شده است.
‘رابرت فیکو’ نخست وزیر دولتِ متمایل به راست در اسلواکی که احساس می کند سیاست کشورهای دیگر در بحران پناهندگان به کشورش تحمیل شده، به دنبال ‘توازن جدید’ میان نهادهای اتحادیه و کشورهای عضو است و می گوید نقش ملت ها در اتحادیه اروپا باید پررنگتر باشد.
فیکو قرار است در 16 سپتامبر (26 شهریور) میزبان نشست غیررسمی سران اتحادیه اروپا باشد. او تاکید می کند فاصله گرفتن از گذشته و انجام امور در بیرون از بروکسل (مقر اتحادیه اروپا) راهی است که باید در آینده پیمود.
‘کامینو مورترا مارتینز’ پژوهشگر مرکز اصلاحات اروپا می گوید: قاره پیر به نیروهای تازه نفس، توانمند، روشنفکر و با بینشِ درست نیاز دارد. اروپاییان ترسیده اند، آنان از پدیده مهاجرت گریزانند. بسیاری از شهروندان اروپایی شغل خود را از دست داده اند. بروکسل نمی تواند با یک نشست بیهوده و اعلامیه های پوچ کاری را پیش ببرد. ایرنا