نقش شرکت آلمانی «درملوک»در سرنوشت انتخابات افغانستان

عمومی

 

شرکت آلمانی «درملوک» که دستگاه های ثبت بیومتریک در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را فراهم کرده است، اکنون وظیفه تفکیک آراء معتبر و نامعتبر را برعهده دارد که این صلاحیت باعث نگرانی افغان ها شده است

کمیسیون انتخابات افغانستان دو هفته پیش اعلام کرده بود که شناسایی آراء استفاده شده ای تکراری، پیش از وقت و بعد از وقت تعیین شده و افراد زیر سن قانونی توسط شرکت درملوک آغاز شده است و بزودی نتیجه آن را به کمیسیون خواهد فرستاد.

در کنفرانس های بعدی کمیسیون انتخابات میزان آراء معتبر که توسط شرکت درملوک اعلام شد، یک میلیون ۸۲۹ هزارو ۱۰۷ رای اعلام شد و همچنین این شرکت از قرنطینه کردن ۱۳۷ هزار رای دیگر نیز خبر داده بود.

با توجه به نقش درملوک، در نهایت اعلام میزان رای معتبر و نامعتبر در اختیار این شرکت است و کمیسیون انتخابات هم باید بر اساس بررسی های این شرکت آلمانی نتیجه انتخابات را اعلام کند.

اکنون مردم افغانستان نسبت به نقش درملوک در اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری نگرانی ها و سوال هایی را مطرح کرده اند که آیا درملوک در این انتخابات به جای «جان کری» وزیر وقت وزارت خارجه آمریکا که در انتخابات ۲۰۱۴ نقش ایفا کرد، نقش بازی خواهد کرد؟

جان کری پس از بحران انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در سال ۲۰۱۴ که نامزدهای پیشتاز ادعای تقلب علیه یکدیگر را مطرح کرده بودند، بعنوان میانجی وارد شد و دولت وحدت ملی بین «عبدالله عبدالله» و «محمداشرف غنی» را تشکیل داد.

مجلس سنای افغانستان در حال حاضر ضمن ابراز نگرانی از تاخیر در نحوه اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری و نقش درملوک در روند شمارش آراء، تاکید دارند که نباید تجربه انتخابات ۲۰۱۴ تکرار شود.

«غیرت بهیر» یکی از اعضای مجلس سنای افغانستان با انتقاد از نقش شرکت درملوک در روند شمارش آراء و ضعف مدیریتی کمیسیون انتخابات می گوید: در سال ۲۰۱۴ جان ‌کری نتیجه انتخابات را اعلام کرد، اکنون وضعیت بیانگر آن است که این ‌بار شرکت درملوک نتایج انتخابات را اعلام خواهد کرد.

«کامل بیک حسینی» عضو دیگر مجلس سنای افغانستان در نشست عمومی این هفته گفت: وضعیت انتخابات مردم را نگران ساخته، کمیسیون انتخابات قوانین را نقض کرده و در داخل کمیسیون، کمیسیون دیگری را به نام درملوک ایجاد کرده که به نظر تصمیم گیرنده آنها هستند.

حسینی افزود: سفیر آمریکا در کابل هر روز به کمیسیون انتخابات رفته و برنامه های این کمیسیون را تعیین می ‌کند، اما مردم افغانستان با هرگونه دخالت در کمیسیون مخالف اند و امیدوار اند که کمیسیون هرچه عاجل نتیجه انتخابات را اعلام کند.

نهاد ناظر به نام «بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان» که در کابل به «فیفا» شهرت دارد، از شرکت درملوک خواسته است که سرنوشت ۱۳۷ هزار آرای قرنطینه شده را روشن سازد.

«یوسف رشید» رئیس فیفا به رسانه های محلی افغانستان گفته است که شرکت درملوک درباره ارائه معلومات برخورد فنی نکرده است.

وی با بیان اینکه شرکت درملوک آراء را به صورت مرحله ای در اختیار کمیسیون قرار داده است گفت: این شرکت درباره ۱۳۷ هزار آراء قرنطینه شده بیومتریک نیز توضحی نداده است.

رشید افزود: شرکت درملوک یک بار اعلام می ‌کند که ۱۳۷ هزار رای بیومتریک قرنطینه شده است اما باز هم  آن را شمارش می ‌کند، اینکه اسباب رفع قرنطینه چه بوده هنوز برای نهادهای ناظر و ستادهای انتخاباتی روشن نیست.

رشید از درملوک خواست که آنها باید به صورت روشن اعلام کند که دلیل آراء قرنطینه شده چه بوده و دوباره به کدام دلیل از قرنطینه خارج شده است.

وی بیان داشت اگر شرکت درملوک درباره سرنوشت ۱۳۷ هزار رای بیومتریک شده در قرنطینه، توضیح کامل ندهد، روند انتخابات زیر سوال قرار خواهد گرفت.

کمیسیون  انتخابات افغانستان در آخرین نشست مطبوعاتی در روز دوشنبه گذشته میزان آراء معتبر را که توسط شرکت درملوک اعلام شده، یک میلیون ۸۴۳ هزارو ۱۰۷ رای اعلام کرده است.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ششم مهر ماه برگزار شد که در نخست کمیسیون انتخابات میزان آراء دو میلیون ۷۰۰ هزار اعلام شد اما با تسویه آراء اکنون این رقم به یک میلیون ۸۴۳ هزار رسیده است.

قرار بود که نتیجه اولیه انتخابات در ۲۷ مهر ماه اعلام شود اما آنچه کمیسیون کندی کار انتقال به دستگاه مرکزی عنوان کرد به ۲۳ آبان موکول شد.