نگاهی به مطالب ستون نویس‌های ترکیه|از یاسر عرفات تا مظلوم کوبانی

عمومی

 

یاسر عرفات را به عنوان یک تروریست می‌شناختند. اما بعدها او را به عنوان یک سیاست‌مدار قبول کردند و حالا می‌خواهند با تکرار همان سناریو٬ مظلوم کوبانی را نیز به یک عرفات جدید تبدیل کنند.

ستون‌نویس‌های روزنامه‌های ترکیه که در زبان ترکی از آنها به “گوشه‌نویس” یاد می‌شود٬ بخشی از فعالان رسانه‌ای توانمند و اثرگذار هستند که معمولاً یادداشت‌هایشان تاثیر قابل توجهی بر افکار عمومی و معادلات حزبی ترکیه می‌گذارد.

تسنیم تلاش می‌کند تا با انتخاب گزینه‌های قابل توجهی از نوشته‌های ستون‌نویس‌های ترکیه تصویری کوچک از تحولات سیاسی٬ فعالیت‌های رسانه‌ای و هدایت افکار عمومی این کشور را به دست دهد.

پیام‌ مهم اردوغان در مورد تصمیمات ترکیه

عبدالقادر سلوی/ روزنامه حریت

در روز برگزاری جشن جمهوری در کاخ ریاست جمهوری٬ 16 سرباز به عنوان نماد دولت‌های ترکی با لباس‌ها و هیبت‌های متفاوت حضور داشتند و من نیز با آنها عکس گرفتم.

پیش از آغاز مراسم٬ به یاد شهدای عملیات اخیر قرآن قرائت شد. به یک باره یاد دوران ریاست جمهوری احمد نجدت سزر افتادم. مگر می‌شد در دوران او در چنین جشنی٬ قرآن قرائت شود؟

یکی از پیام‌های مهم اردوغان در این مراسم٬ اشاره او به اهداف بعدی ترکیه در مورد سوریه بود. او گفت: ما به عمق 30 کیلومتر در شمال سوریه٬ تروریست‌ها را از مرزهایمان عقب رانده‌ایم. اما اگر لازم باشد این منطقه را گسترده‌تر می‌کنیم و آنها را از بین می‌بریم. این یک مبارزه طولانی‌مدت است.

در این مراسم٬ اردوغان در حال گفت‌وگو با روزنامه‌نگارانی بود که پیرامون او ایستاده بودند.

اردوغان گفت: بارها دیده‌ایم٬ برخی کشورها٬ به منظور حفظ امنیت ملی خود٬ یک تروریست را در هر جایی که باشد از بین می‌برند. چنین چیزی اگر برای دیگران حق باشد٬ ما نیز این حق را به کار گرفته و انشاالله مژده‌هایی به مردم خواهیم داد.

در اثنای این حرف‌های اردوغان٬ یک روزنامه‌نگار پرسید: منظور شما از بین بردن مظلوم  کوبانی است؟ اردوغان در جواب گفت: چرا عجله می‌کنی؟ مگر در مورد چنین کارهایی٬ خبررسانی می‌شود؟ این گونه اقدامات٬ نیازی به دهل و سرنا ندارد. مگر آمریکا اول خبر داد٬ بعد اقدام کرد؟

به باور من٬ این حرف‌های اردوغان٬ دارای سیگنال و پیام مهمی بود و بعید نیست روزی او را ببینیم که در برابر دوربین ایستاده و دارد می‌گوید: مراد کاراییلان٬ جمیل بایک و مظلوم کوبانی را از بین برده‌ایم.

از یاسر عرفات تا مظلوم کوبانی

احمد تاش گتیرن/ روزنامه قرار

جمیل چیچک رئیس اسبق پارلمان ترکیه و از اعضای مشاورین عالی رئیس جمهور تماس گرفت و به نکات مهمی اشاره کرد.

اول به موضوع ارامنه اشاره کرده و گفت: 9 نوامبر٬ روزی مهم در روابط آمریکا و ترکیه است. چرا که لابی ارامنه در آمریکا٬ بارها در دادگاه٬ علیه ترکیه طرح شکایت و اقامه دعوی کرده است. اما دادگاه با حکم «گذشت زمان و عدم امکان رسیدگی»٬ شکایت را بی‌پاسخ گذاشته و آن را کنار نهاده  است. قضات٬ معمولاً در پاسخ به ارامنه گفته‌اند: این کار ما نیست٬ مشکلتان را با سیاسی‌ها حل کنید.

اما حالا و پس از تصمیم مجلس نمایندگان آمریکا٬ رای قاطع نمایندگان٬ جسارت بیشتری  به ارامنه بخشیده و احتمال آن وجود دارد که این بار٬ دادگاه نتواند مجدداً موضوع گذشت زمان را مطرح کند و حکمی صادر کند که ترکیه نتواند به مدت یکصد سال از زیر سنگینی بار آن خارج شود.

چیچک همچنین به ارتباط این مساله با موضوع مظلوم کوبانی اشاره کرده و گفت: غربی‌ها می‌خواهند یک یاسر عرفات دیگر بسازند. می‌دانید که قبلاً هم یاسر عرفات را به عنوان یک تروریست می‌شناختند. اما بعدها او را به عنوان یک سیاست‌مدار قبول کردند و حالا می‌خواهند با تکرار همان سناریو٬ مظلوم کوبانی را نیز به یک عرفات جدید تبدیل کنند.

جمیل چیچک در ادامه و در مورد اهمیت موضوع مظلوم کوبانی گفت: بیش از 50 تن از مخالفین اسد که در کمیته تدوین قانون اساسی سوریه در ژنو حضور دارند٬ می‌توانند کارهای مهمی انجام دهند. ترکیه باید از آنها بخواهد در تغییر قانون اساسی سوریه٬ شرایط را به گونه‌ای پیش ببرند که تمامیت ارضی سوریه حفظ شود.

موضوع ارامنه و دیدار اردوغان ترامپ

امین چول آشان / روزنامه سوزجو

خوانندگان گرامی‌ام! تقریباً در همه جای جهان٬ در مورد نسل‌کشی ارامنه صحبت می‌شود و حتی کشورهای کوچک آمریکای لاتین نیز٬ قبلاً در مجالس خود٬ چنین ادعایی را به رسمیت شناخته‌اند. حالا نوبت آمریکاست و آمریکا نیز در این مسیر قدم برمی‌دارد. این در حالی است که در تاریخ ما٬ چیزی به نام نسل‌کشی و قتل عام٬ وجود ندارد. آن چه اتفاق افتاده٬ یک رویداد تاریخی است که ابعاد آن کاملاً واضح و روشن است.

قضیه از این قرار است: در سال 1914 میلادی و در زمانی که جنگ جهانی نخست٬ منطقه را ناامن کرده بود٬ گروه‌های کثیری از چته‌های ارمنی٬ در همکاری با روس‌ها٬ از پشت به نظامیان ما شلیک کردند٬ در وان و بتلیس و جاهای دیگر پرچم خود را برافراشتند و کار را به جایی رساندند که تفکر «اتحاد و ترقی» عثمانی در آن دوران٬ ناچار به یک تصمیم‌گیری مهم شد. تصمیمی که در ادبیات سیاسی و در تاریخ ترکیه از آن به عنوان «تهجیر» نام برده می‌شود. یعنی وادارکردن تمام ارامنه آن مناطق به مهاجرت و گونه‌ای تبعید ارامنه به لبنان٬ اردن٬ سوریه کنونی و مناطق دیگر. در این میان کسی به ارامنه استانبول کاری نداشت و فقط ارامنه شرق و جنوب شرقی کوچانده شدند.

در آن زمان در اثنای کوچ٬ تعدادی از ارامنه در سرما و گرسنگی مردند و در برخی جاها هم به آنها حمله شده و غارتشان کردند که البته یکی از فرماندهان نظامی عثمانی به نام جمال پاشا٬ مسببین آن غارت‌ها را دستگیر و اعدام کرد.

بعدها گروه تروریستی آسالا٬ بیش از 44 دیپلمات ما را در کشورهای مختلف ترور کرده و آنان را به شهادت رساند.

تمام این مقدمات را چیدم تا به شما بگویم با وجود آن که قتل عام و نسل‌کشی روی نداده٬ اما مجلس نمایندگان آمریکا چنین افترایی را علیه ترکیه مطرح کرده و در این شرایط٬ اردوغان نیز به جای آن که سفر خود را لغو کند٬ حتماً به دیدار ترامپ خواهد رفت. اقدام صحیح این بود که اردوغان به ترامپ پیام بدهد و بگوید تا زمانی که شما چنین ادعایی را مطرح می‌کنید من به کشورتان نمی‌آیم. اما خواهید دید که اردوغان چگونه به دیدار ترامپ خواهد رفت.