نتیجه 18 سال حضور آمریکا در افغانستان ؛

عمومی

 

افزایش ناامنی و فقر

موسسه آمریکایی پژوهش‌های صلح و جنگ درباره شاخص صلح جهانی در سال ۲۰۱۹، افغانستان را به دلیل وجود خشونت، تلفات بالا و تروریسم رسما خطرناکترین کشور دنیا اعلام کرده است اما به اعتقاد تحلیلگران، راهبرد آمریکا در قبال افغانستان و حملات هوایی پنتاگون در حصول چنین نتیجه ای نقش به سزایی داشته است.

تارنمای بیزینس استاندارد به نقل از «محب اقبال» یکی از پژوهشگران مؤسسه صلح و جنگ نوشت: «افغانستان در حال حاضر با پیشی گرفتن از سوریه، خطرناک‌ترین و خشونت بار ترین کشور دنیا با بالاترین میزان مرگ و میر ناشی از جنگ و تروریسم است.

به گفته «استیو کیلیا» رئیس اجرایی این مؤسسه، با فروپاشی گروه تروریستی خلافت اسلامی (داعش) و از دست دادن قلمروهای خود در عراق و سوریه، دیگر این گروه همانند سابق قدرتی برای جنگیدن ندارند که این امر موجب کاهش خشونت‌ها در سوریه شده است.

اگرچه قدرت داعش به شدت کاهش یافته است اما هنوز کاملاً شکست نخورده است و سربازانی در منطقه و حتی سراسر دنیا دارد.

با شکست آنها، سربازانشان به کشورهای دیگری همچون افغانستان رفته‌اند که شمار حملات تروریستی مرتبط با داعش را افزایش داده‌اند.

خبر خوب این است که دنیا سال گذشته کمی صلح‌آمیزتر از سال‌های پیشین بوده است اما همچنان این آمار از سال ۲۰۰۸ کمتر است. آمار نشان می‌دهد که طالبان کنترل ۶۱ درصد از مناطق مختلف افغانستان را در دست دارد و همچنان به حملات مرگبار خود در این کشور ادامه می‌دهد.

آمریکا نیز ۱۹ سال است که درگیر جنگ افغانستان است و همزمان با برگزاری نشست‌هایی میان نمایندگان آمریکا و طالبان برای دستیابی به صلح، تقریباً ۱۴ هزار سرباز آمریکایی در افغانستان باقی مانده‌اند.

اما واقعیت این است که سیاست‌های جنگ‌طلبانه آمریکا در طول این ۱۹ سال در افغانستان موجب افزایش نیروهای طالبان و در نتیجه تشدید جنگ، کشته و آواره شدن غیرنظامیان در این کشور شده که در صورت متوقف نشدن این فعالیت‌ها، وضعیت مردم افغانستان بیش از پیش دچار بحران خواهد شد.

عملیات نظامی بی رحمانه ای در افغانستان بسیار متداول شده، زنان و کودکان به صورت خشونت آمیزی درگیر چنین حملات ناگهانی هستند، خانه‌هایشان آتش می‌گیرد، اعضای خانوادشان شکنجه و قتل عام می‌شوند و هراسی که همواره در ذهن و قلبشان باقی خواهند ماند. بمب گذاری‌های بی وقفه و عملیات کشت و کشتار در افغانستان در این سال‌ها تنها باعث ایجاد تنفر در قالب انتقام در این ملت شده است.

طبق گزارش منتشر شده در سال ۲۰۱۵ میلادی درباره میزان مرگ و میر غیرنظامیان، آمار مرگ و میر غیرنظامیان در افغانستان ۱۰ برابر بیشتر از آمار منتشر شده مرگ غیرنظامیان در سایر نقاط دنیا است. آنهایی که زنده می‌مانند نیز به دلیل حملات و جنایتی که در این کشور رخ می‌دهد، دچار مشکلات روحی شده یا اعضای خانواده خود را از دست داده‌اند. برغم شکست آمریکا در تحقق صلح در کشور افغانستان، حملات هوایی ائتلاف بین الملل به رهبری آمریکا در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال‌های گذشته با افزایش بی سابقه‌ای همراه بوده است. به گزارش مجله فوربس، بر اساس گزارش مرکز فرماندهی نیروی هوایی آمریکا، جنگنده‌های بدون سرنشین و باسرنشین این کشور از ماه ژانویه تا سپتامبر ۲۰۱۸ حدود پنج هزار و ۲۱۳ عملیات بمباران هوایی در کشور افغانستان داشته‌اند. آمریکا از زمان حضور نظامی در افغانستان نسبت به سال‌های گذشته هرگز این مقدار بمباران هوایی در سال ۲۰۱۸ انجام نداده بود. این گزارش می‌افزاید ۱۷ سال از اشغال کابل توسط نیروهای آمریکا و متحدانش می‌گذرد و در حال حاضر نیمی از کنترل افغانستان به دست نیروهای طالبان است و همچنان جنگ در این کشور ادامه دارد.گروه تروریستی داعش در کنار طالبان نیز فعالیت‌های تروریستی خود در کشور افغانستان را آغاز کرده است. به گزارش سازمان ملل، بر اثر تشدید حملات هوایی آمریکا در افغانستان تعداد تلفات غیرنظامیان افغان در این کشور نیز به‌صورت بی‌سابقه افزایش یافته است و در شش ماه نخست سال جاری، تعداد یک هزار و ۶۹۲ غیرنظامی افغان کشته و سه هزار و ۴۳۰ تن دیگر زخمی شده‌اند. بر اساس گزارش این سازمان آمار تلفات غیرنظامیان افغان بر اثر حملات هوایی نسبت به سال گذشته میلادی ۵۲ درصد افزایش یافته است. طبق گزارش مجله فوربس، پیش از سال ۲۰۱۸، آمریکا بیشترین بمباران هوایی خود در کشور افغانستان را در سال ۲۰۱۰ با مجموع پنج هزار و ۱۰۱ حمله هوایی داشته است. در سال ۲۰۱۰ مرگبار تعداد ۷۱۱ نیروی کمکی بین‌الملل و یک هزار و ۲۷۱ شهروند افغانستانی کشته شدند. به گفته مجله آمریکایی، در پایان دوره ریاست جمهوری باراک اوباما، تعداد حملات هوایی و بمباران آمریکا با کاهش همراه بوده و در سال ۲۰۱۵ در حدود ۹۴۷ بمباران و در سال ۲۰۱۶ یک هزار و ۳۳۷ بمباران به ثبت رسیده است؛ اما از زمان به قدرت رسیدن دونالد ترامپ و آغاز راهبردی جدید این کشور که با افزایش نیروهای نظامی به کشور افغانستان همراه بوده است، تعداد بمباران ائتلاف آمریکا در این کشور به‌صورت غیرمنتظره‌ای افزایش داشته است. سازمان ملل در ماه گذشته اعلام کرد، تعداد کشته شدگان غیرنظامی در نه ماه اول سال ۲۰۱۸ بسیار بیشتر از هر سال دیگر است. به گفته منابع خبری، در سال‌های گذشته بارها هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا مناطق مختلف افغانستان در استان‌های کنر، لغمان و قندوز را بدون درخواست کابل آماج حملات هوایی خود قرار داده‌اند. در همین زمینه کارشناسان می‌گویند، دولت افغانستان برای حل مشکل خودسری‌های آمریکا در حملات هوایی بدون هماهنگی با کابل، باید افزایش توان نیروی هوایی خود از نظر نیروی انسانی، آموزش و تجهیزات را بیش از پیش مورد توجه قرار دهد.

در حال حاضر نیز با وجود سپری شدن شش دور از مذاکرات آمریکا و طالبان، این دو به توافقی جامع درباره صلح افغانستان دست نیافته‌اند و این موضوع گمانه زنی‌ها بر سر اهداف آمریکا از مذاکره با طالبان و صلح را بیش از پیش در هاله‌ای از ابهام قرار می‌دهد.

برخی تحلیلگران بر این باورند که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با تلاش برای سریع روند صلح در پی این است که این موضوع را به عنوان دستاورد خود در دوران ریاست جمهوری خود تلقی کند و اطمینان حاصل کند که افغانستان به تهدیدی برای کشورش تبدیل نخواهد شد.

اما باید به این نکته توجه داشت که حضور نیروهای آمریکایی طی این ۱۹ سال در افغانستان نه تنها وضعیت را برای مردم این کشور ساده‌تر نکرده است بلکه به جنگ و ناامنی، تولید و قاچاق مواد مخدر و بیکاری و فساد بیش از پیش دامن زده است.

همزمان با آغاز دوره ترامپ و اعلام راهبرد جدید آمریکا در افغانستان، حملات هوایی پنتاگون در این کشور دو برابر شده است و تلفات کودکان ناشی از حملات هوایی ارتش ایالات متحده آمریکا، نیروهای ناتو و افغانستان، انفجار مین، بمب کنار جاده‌ای، حملات انتحاری به تجمعات مردمی و غیره در این کشور به گونه بی سابقه‌ای افزایش یافته است.

بدین ترتیب، مردم و غیرنظامیان افغانستان کماکان بزرگترین قربانی جنگ در این کشور هستند که حضور و حملات آمریکا منجر به افزایش شمار این قربانیان و تبدیل این کشور به خطرناک‌ترین کشور دنیا شده است.