هشت چالش عمده که «تهدیدی وجودی» برای آینده رژیم صهیونیستی است

عمومی

 

رژیم صهیونیستی با گذشت ۷۱ سال از موجودیت خود با چالش‌ها و خطرات بزرگی در موقعیت استراتژیک خود در منطقه مواجه شده است.

رژیم صهیونیستی به مناسبت هفتاد ویکمین سالگرد اعلام موجودیت ننگین خود با حالتی از غرور و افتخار برای رسیدن به بالاترین مراتب استراتژیک خود جشن گرفت. با این وجود حقایق نشان می‌دهد که چالش ها و خطرات برای این رژیم همچنان ادامه دارد و می‌تواند در آینده پایه و اساس این رژیم را در امنیت و اقتصاد و تجمع شهرک نشینان به خطر بیندازد.

این مقاله تلاش می کند تا موقعیت استراتژی رژیم صهیونیستی را از لحاظ دستاوردهای استراتژیکی و خطرات احتمالی بررسی کند.

چالش ها و خطرات:

رژیم صهیونیستی در معرض تعدادی از چالش ها و خطرات قرار دارد که این مساله ممکن است در آینده به صورت میان مدت و بلندمدت تبدیل به یک تهدید وجودی برای آن شود.

1- استقامت مردم فلسطین در سرزمینشان و تعداد روبه رشد مردم فلسطین در تاریخ این کشور: از آنجایی که تعداد فلسطینی ها در این روزها بیش از تعداد یهودی هاست، انتظار می رود که به این تعداد در پنج سال آینده 300 هزار نفر نیز اضافه شود. این بمب های جمعیتی چالش بزرگی برای پروژه رژیم صهیونیستی و درگیری های آینده بر سر هویت زمین های اشغالی است.

بیشتر بخوانید

  • تجمع اعتراض‌آمیز مردم باکو مقابل سفارت رژیم صهیونیستی
  • اذعان رژیم صهیونیستی به صدور مجوز کشتار فلسطینیان3- ادامه دشمنی ملت های عربی و اسلامی با رژیم صهیونیستی ، شکست آن در تبدیل شدن به یک رژیم رسمی و مشروع در منطقه از جمله خطرات و چالش هایی است که رژیم صهییونیستی با آن مواجه شده است. این به معنای آن است که هرگونه تغییر در منطقه نشان دهنده آرمان های مردم است. رژیم صهیونیستی به جای اول خود بازخواهد گشت تا در محاصره مخالفان بماند، وافزایش موازنه های قدرت در میان مدت و بلند مدت تبدیل به یک خطر وجودی برای آن خواهد شد.5- ادامه خطرات خارجی: در این گزارش از ایران و نیروهای مقاومت در محیط جغرافیایی فلسطین و احتمال بازگشت دور جدید انقلاب ها در منطقه، از جمله خطراتی عنوان شده است که موقعیت استراتژیک رژیم صهیونیستی را تهدید می کند. علاوه بر این یک بستر مناسب برای حمایت کشورها از مقاومت در فلسطین و سایر کشورهای عربی و اسلامی وجود دارد.7- فلسطینی های خارج از کشور بر هویت فلسطینیشان باقی مانده و بیش از یک چهارم از آن ها در محیط استراتژیک فلسطین اشغالی در خارج اقامت دارند. آن ها همچنین شکل های مختلف شهرک نشینی را رد کرده و نهاد ها و انجمن هایی تشکیل داده اند که بر حق بازگشت آن ها و آزادسازی فلسطین تاکید می کند.به طور کلی برنامه پروژه های صهیونیستی به حدی مستبدانه است که بیش از این سابقه نداشت؛ اما خطرات و چالش هایی که در مقابل رژیم صهیونیستی وجود دارد بسیار بزرگ و جدی بوده و ممکن است اقدام به تغییر موازنه ها در مقیاس وسیع کند.
  •  
  • 8- افزایش همدردی جهانی با ملت فلسطین: گرایش ملت ها به سمت همدردی با فلسطین در جهان روبه افزایش است و مردم سراسر جهان حتی در ایالات متحده و کشورهای غربی دید منفی نسبت به رژیم صهیونیستی دارند. هم چنین توسعه جنبش تحریم جهانی رژیم صهیونیستی ( بی دی اس) موجب افزایش نگرانی ها در رژیم صهیونیستی شده است.
  • 6- بحران های جامعه صهیونیستی : باوجود توانایی رژیم صهیونیستی برای جذب مهاجر از بیش از صد کشور که به 10 زبان صحبت می کنند و موفقیت نسبی آن در مدیریت این اختلافات، به این دلیل که اوضاع امنیتی و اقتصادی رژیم صهیونیستی رو به سقوط است ،مهاجران تمایل دارند سرزمین موعود را ترک و به مناطق بهتری مهاجرت کنند. همچنین تفاوت های اساسی در ارتباط با اصول شرقی و غربی یهود و وابستگی یا تعهد مذهبی وجود دارد. علاوه براین گسترش مظاهر فساد و بی بندوباری و میل به زندگی لوکس و تشریفاتی ، موجب کاهش کیفیت جنگندگی و نابودی نسل موسسان رژیم صهیونیستی شده است.
  • 4- بحران سازش: هرچند که رژیم صهیونیستی در طول دوره های گذشته در مدیریت روند سازش موفق بوده است، اما رفتار سیاسی حریصانه آن، راه رسیدن به توافقات عاقلانه بر اساس معیار های گروه های فلسطینی و عربی را بسته است. شکست روند سازش این فرصت را به ملت فلسطین می دهد که بار دیگر متحد شوند و اهداف رژیم صهیونیستی را قبل از تحقق یافتنشان نابود کنند.
  • 2- افزایش قدرت مقاومت فلسطین: با وجود تعهد رهبر جنبش آزادی بخش و تشکیلات خودگردان فلسطین به حل و فصل درگیری ها، نیروهای مقاومت فلسطین اکثر مردم را به سمت مخالفت با حل و فصل و توافقنامه اسلو سوق دادند. نوار غزه تبدیل به قلعه مقاومت مسلحانه همراه با پیشرفت امکانات جنگی قدرت های موشکی شده است. حضور بیش از شصت هزار مبارز و مقاومت دربرابر محاصره بیش از 12 سال و تبدیل شدن به یک حالت الهام بخش جهانی از جمله دیگر چالش ها و خطرات پیش روی رژیم صهیونیستی است. علاوه براین عملکرد قهرمانانه مقاومت در نوار غزه علی رغم دشواری هایی که با آن مواجه بود نیز خطر بزرگی برای رژیم صهیونیستی محسوب می شود.