تازه‌ترین اخبار بارندگی ایران|

عمومی

وضعیت قرمز در لرستان؛ مردم به پشت بام‌ها پناه بردند/ راه‌آهن سراسری تهران- جنوب مسدود شد/ طوفانی شدن سواحل خلیج فارس در بوشهر و خوزستان

گروه‌ استان‌ها- آبهای خلیج فارس بخصوص سواحل بوشهر و خوزستان بعد‌ازظهر دوشنبه مواج و طوفانی پیش‌بینی می‌شود و باید محدودیت برای حرکت شناورهای سبک در مناطق میانی تا شمال خلیج فارس اعمال شود

‌به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری تسنیم، براساس هشدار سازمان هواشناسی کشور، رگبار باران  با رعدوبرق، برخی نقاط بارش تگرگ  و  وزش باد شدید و سیلاب و  طغیان رودخانه ها در استان های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، غرب استان فارس، جنوب و شمال غرب اصفهان، نیمه شمالی بوشهر و جزایر شمالی خلیج فارس.  در استانهای مرکزی، جنوب قم،  زنجان، همدان  و طی بعد از ظهر و شب  دامنه های البرز در  استانهای تهران، البرز، قزوین  و سمنان بارش باران گاهی با رگبار و رعدوبرق و  وزش باد شدید که پیامد آن آبگرفتگی معابر با احتمال سیلابی شدن مسیلها پیش بینی می‌شود.

همچنین بعد از ظهر و شب دوشنبه مسیرهای  کوهستانی و گردنه های برفگیر  دامنه های البرز در شمال  و  نقاط مرتفع جاده های کوهستانی زاگرس  در شمالغرب و غرب کشور  بطور موقت با بارش برف پیش بینی می شود و احتمال انسداد موقت جاده  وجود دارد  و  آبهای خلیج فارس بخصوص سواحل بوشهر و خوزستان طی دوشنبه مواج و طوفانی پیش‌بینی می‌شود.
بنابراین برای حفظ ایمنی و جلوگیری از خسارات احتمالی اقدامات زیر توصیه می شود:

تا حد امکان از سفر به مناطق غرب و جنوبغرب کشور خودداری و در صورت لزوم با آگاهی  و آمادگی در برابر شرایط جوی مخرب اقدام شود.

از توقف در حاشیه و بستر رودخانه ها و مکانهای  مستعد سیلاب  جدا خودداری  و از فعالیتهای کوهنوردی  اجتناب شود. محدودیت برای حرکت شناورهای سبک در مناطق میانی تا شمال خلیج فارس اعمال شود.

همچنین براساس هشدار سازمان مدیریت بحران کشور، در روز دوشنبه در استانهای یزد، اصفهان، قم، مرکزی، جنوب تهران و شمال فارس وزش باد شدید رخ خواهد داد که می‌تواند با خسارت همراه باشد.

وضعیت قرمز در لرستان؛ مردم به پشت بام‌ها پناه بردند

احمد مرادپور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد، با اینکه وضعیت شهر خرم آباد قرمز است اظهار داشت: رودخانه کرگانه و خرم رود طغیان کرده است و وارد خیابان‌های ساحلی شده است.

وی افزود: متاسفانه طغیان رودخانه کرگانه ساختمان‌های زیادی را تخریب کرده است و ساکنین این محله با توجه به هشدارها و اطلاع‌رسانی در روزهای گذشته منازل خود را تخلیه کرده‌اند ولی عده از ساکنین  مقاومت می‌کنند و منازل را تخلیه نمی‌کنند که با حکم قضایی و کمک  نیروهای نظامی برای تخلیه منازل وارد عمل شده‌ایم. 

معاون عمرانی استانداری لرستان عنوان کرد: در حال حاضر ساحلی خرم‌رود در حد آبگرفتگی است ولی ساحلی کرگانه دچار سیلاب شده است و سایر معابر شهر نیز دچار آبگرفتگی شده‌اند، آب از پل ماسور سرریز کرده و وارد فرودگاه شده و همچنین روستاهای دارایی و ناصروند نیز در محاصره آب هستند و جهت تخلیه منازل  به وسیله بلندگو، مراجعه به درب منازل اطلاع‌رسانی شده است.

وی با اشاره به وضعیت شهرستان دورود بیان کرد: هشت روستای مسیر سد مروک صد درصد تخلیه شده و همچنین با طغیان رودخانه تیره در بعضی نقاط  آب وارد خیابان‌های ساحلی شده و مناطق مسکونی نقاط حادثه‌خیز تخلیه شده است.

مرادپور با بیان اینکه وضعیت شهرستان دلفان نیز بحرانی است گفت: در این شهرستان طغیان رودخانه داخل شهر  سبب آبگرفتگی منازل ساحلی مسیر رودخانه شده است و بسیاری از منازل مسکونی تخلیه شده است.

وی با اشاره به وضعیت بحرانی روستای بابازید پلدختر تصریح کرد: این روستا در حال حاضر کاملا زیر آب رفته و افرادی که علی‌رغم هشدارها جهت تخلیه روستا منازل خود را ترک نکرده‌اند به پشت بام خانه‌ها پناه برده‌اند. 

معاون عمرانی استانداری لرستان خاطرنشان کرد: رودخانه دوره از بامداد امروز طغیان کرده و شهر و منازل از جمله طبقه اول ساختمان فرمانداری دچار  آبگرفتگی شده است و در حال حاضر نیروهای امدادی در حال کمک و امدادرسانی به مردم این شهرستان هستند. 

وی با اشاره به قطعی آب و برق در برخی مناطق شهر خرم‌آباد اظهار داشت: در برخی از موارد قطعی موقت آب و برق در سطح شهر داریم ولی در برخی موارد با توجه به خسارت به تاسیساتی که از حریم رودخانه عبور کرده‌اند دچار خسارت جدی شده‌اند.

راه‌آهن سراسری تهران- جنوب مسدود شد

دبیر ستاد بحران شهرستان دورود گفت: به علت رانش زمین راه‌آهن سراسری تهران- جنوب در مسیر لرستان مسدود شد.

جعفرلک در گفت‌و گو با خبرنگار تسنیم در دورود اظهار داشت: صبح امروز به دلیل رانش خط آهن تهران- جنوب مسدود شد.

وی افزود: تمامی قطارهای تهران _جنوب و بالعکس  تا اطلاع ثانوی تردد ندارند و امکان‌پذیر نیست مسیر به علت رانش زمین و آبگرفتگی مسدود شده است.

کوهرنگ بیشترین خسارات در بارش‌های اخیر را متحمل شد

علی کاظمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در شهرکرد با اشاره به بی‌نظیر بودن بارش‌های اخیر در 15 سال گذشته در کشور اظهار داشت: در کنار پر آب شدن قنوات و چشمه‌های استان این بارش‌‌ها خسارات مالی بسیاری برای استان به‌ بار آورده است.

وی با بیان اینکه بارش‌های اخیر در استان تاکنون خسارت جانی نداشته است، افزود: به دلیل شرایط زمین‌شناسی و توپوگرافی استان که مستعد رانش زمین است خسارات زیرساختی بسیاری در استان بوجود آمده است.

نماینده مردم شهرستان‌های فارسان، اردل، کیار و کوهرنگ در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: خسارت‌های ایجاد شده در استان بیشتر مربوط به زیرساخت‌ها (پل‌ها و جاده‌ها)، ساختمان‌ها و مزارع پرورش ماهی و کشاورزی است که جبران خسارت در زیرساخت‌ها بر عهده دولت است.

کاظمی با اشاره به اینکه در موج دوم بارش‌ها حدود 120 میلی‌متر بارندگی در کوهرنگ رخ داده است، بیان کرد: به دلیل اینکه بیشترین بارش‌ها در شهرستان کوهرنگ رخ داده است این شهرستان بیشترین خسارات را متحمل شده است.

وی با بیان اینکه برآورد بنده این است که در 4 شهرستان کیار، اردل، کوهرنگ و فارسان بیش از 300 میلیارد تومان خسارت ایجاد شده است گفت: صحبت‌های لازم با دولت و سازمان برنامه و بودجه کشور انجام شده تا در اسرع وقت نسبت به برآورد دقیق خسارات و جبران آن اقدام شود.

نماینده مردم شهرستان‌های فارسان، اردل، کیار و کوهرنگ در مجلس اشاره کرد: هم‌اکنون در کیلومتر 4 باباحیدر جاده نشست کرده و در محور اردل به رویگر نیز ریزش کوه رخ داده است.

کاظمی از مردم استان خواست اگر در روز طبیعت قصد گردش و تفریح در طبیعت را دارند مکان‌های ایمن را انتخاب کنند تا خسارات جانی رخ ندهد.

فعال بودن تمام تصفیه‌ خانه‌ها؛ همچنان آب باکیفیت میان شهروندان توزیع می‌کنیم

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز،   فردوس کریمی در خصوص وضعیت تامین آب شرب شهروندان در روزهای آتی با توجه به احتمال وقوع سیلاب و افزایش دبی آب رودخانه کارون اظهار داشت: ما در دوره بروز بحران سیلاب به میزان کافی آب باکیفیت را همچنان میان مردم توزیع می‌کنیم و مشکلی از لحاظ تامین آب شهروندان نخواهیم داشت.

وی تصریح کرد: با این وجود ضروری است  که شهروندان در این شرایط مدیریت مصرف آب را فراموش نکنند.

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز عنوان کرد: در حال حاضر تمام تصفیه‌خانه ‌های آب اهواز فعال هستند و  مانعی وجود ندارد.

کهگیلویه و بویراحمد| جاده «یاسوج-سرفاریاب» خطر ساز است

هادی فتاحی اصل در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در یاسوج، اظهار داشت: جاده باغچه سادات به دلیل بارش‌های سیل آسای 5 و 6 فرودین ماه دچار خسارت فراوانی شده و به نوعی این محور هم اکنون با توجه به ادامه بارش‌ها خطر ساز است.

وی با اشاره به اینکه در برخی نقاط این جاده امکان رانش و ریزش وجود دارد. عنوان کرد: انتظار می‌رود مردم، مسافران و گردشگران نوروزی برای سفر به شهرستان چرام مسیر باغچه سادات را انتخاب نکنند بلکه از جاده گچساران-دهدشت-چرام استفاده کنند.

فتاحی‌اصل افزود: مسیر اصلی عبور گاز از جاده باغچه سادات بوده و نمی‌توانیم به راحتی کار انجام دهیم و درخواست کردیم تا خوزستان ناظران فنی آمدند و نکات فنی لازم را یاداوری کردند.

نماینده عالی دولت در شهرستان چرام ادامه داد: بعد از بارش‌های سیل آسای گذشته از نقاط مختلف بویژه مناطقی که دچار خسارت شدند، بازدید کرده تا آسیب شناسی لازم را انجام دهیم.

فتاحی‌اصل تاکید کرد: مشکلی برای اسکان مسافران نوروزی در شهرستان چرام نداریم و در این زمینه تدابیر لازم اندیشیده شده است.

بارش متناوب باران در اصفهان ادامه دارد؛ شرایط مناسب جوی در روز طبیعت

حجت‌الله علی‌عسگریان، در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم دراصفهان، با اشاره به وضعیت جوی استان اظهار داشت: در 24 ساعت آینده جو همچنان ناپایدار است و بر این اساس وضعیت جوی نیمه ابری تا ابری همراه با بارش متناوب باران و گاهی همراه رعد و برق و در مناطق مستعد احتمال تگرگ پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: وزش نسبتا شدید تا شدید باد در سطح استان وجود دارد و حتی در بعضی مناطق احتمال طوفان لحظه‌ای نیز می‌رود.

کارشناس پیش‌بینی هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه دما در 24 ساعت آینده روند کاهشی دارد، گفت: دما بین 3 تا 5 درجه کاهش پیدا می‌کند و بیشینه دمای استان 17 و کمینه دمای فردای اصفهان 2 درجه سانتیگراد گزارش شده است.

وی تصریح کرد: سردترین نقطه استان فریدون‌شهر با 2 درجه زیر صفر و گرم‌ترین نقطه چوپانان با 25 درجه سانتیگراد است.

علی‌عسگریان ادامه داد: خبر خاصی از نظر جوی در روز سیزدهم فروردین در استان اصفهان نیست و شرایط برای طبیعت گردی مناسب خواهد بود.

وی با اشاره به بارندگی شب گذشته اظهار داشت: بارش‌خوبی از سراسر استان گزارش شده که بیشترین میزان بارش به ترتیب متعلق به فریدون‌شهر با 44 میلی‌متر، خوانسار 33 میلی‌متر، گلپایگان 31 میلی‌متر، بویین میاندشت 30 میلی‌متر و داران و سمیرم با 26 میلی‌متر است.

خروش سد مخزنی مارون در استان خوزستان آرام گرفت؛کاهش حجم‌ خروجی آب

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بهبهان محمد امین ایزدجو در جمع خبرنگاران اظهار داشت: میزان خروجی آب سد مارون از 450 متر مکعب به 350 متر مکعب در ثانیه کاهش یافته است اما همچنان حاشیه و حریم رودخانه برای نزدیک شدن مسافران نوروزی خطرناک است .

وی افزود: احتمال افزایش مجدد میزان خروجی آب از این سد وجود دارد و از شهروندان و مسافرین نوروزی تقاضا داریم تا اطلاع ثانوی از نزدیک شدن به حریم رودخانه‌ها خودداری کنند.